Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Hotararea 1243/2022: Oficiul pentru combaterea spalarii banilor pregateste controalele din 2023

Data actualizarii: 30 Decembrie 2022
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Hotararea 1243/2022: Oficiul pentru combaterea spalarii banilor pregateste controalele din 2023
spalarea banilorlegea 129/2019controaleproceduri

Oficiul pentru combaterea spalarii banilor va intensifica controalele din 2023 la companii, potrivit Hotararii 1243/2022 (M.O. 1007 din 18 octombrie 2022) prin cresterea numarului de posturi, de la 130 la 160, incepand de la 1 ianuarie 2023. 

Institutia a motivat aceasta masura prin faptul ca a preluat noi atributii in ultimii ani. 

"Numarul maxim de 130 posturi din organigrama Oficiului a fost stabilit incepand cu data de 1 ianuarie 2009, prin dispozitiile Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1599/2008, abrogata prin Hotararea Guvernului nr. 491/2021 si acest numar nu a mai fost suplimentat pana in prezent, desi obiectul principal de activitate a fost completat si Oficiului i-au fost conferite atributii noi", se mentioneaza in nota de fundamentare. 

Asadar, Hotararea 1243/2022 prevede ca "Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, numarul maxim de posturi este de 160, inclusiv demnitarii si cabinetele acestora."

Incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 129 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si competarea unor acte normative, obiectul principal de activitate al Oficiului a fost completat prin introducerea atributiilor de supraveghere si control al entitatilor raportoare.

A fost extinsa lista entitatilor raportoare prin introducerea unor categorii noi de entitati raportoare, cum ar de exemplu furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare si furnizorii de portofele digitale. Acest lucru conduce la cresterea numarului necesar de analisti financiari care sa realizeze activitatea de supraveghere si control, la nivel national.

Institutia a subliniat ca pentru derularea activitatii de control este necesara suplimentarea numarului de posturi, luand in considerare si faptul ca rezultatele evaluarii nationale a riscurilor se actualizeaza periodic, cel putin o data la 4 ani si, in plus, Oficiul coordoneaza raspunsul national la riscurile evaluate si informeaza, in acest sens, Comisia Europeana, Autoritatea


Bancara Europeana si statele membre.

Atributii noi incumba Oficiului si prin dispozitiile OG nr. 9/2021 privind stabilirea unor masuri de facilitare a utilizarii informatiilor financiare si a analizelor financiare in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a anumitor infractiuni, cea mai importanta constand in primirea si solutionarea cererilor motivate de informatii financiare sau de analize financiare formulate de catre autoritatile nationale competente, de catre unitatile de informatii financiare din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau de catre Europol.
 

Obligatiile pe care le aduce Legea nr. 129/2019

1. Trebuie sa raportati catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor tranzactiile suspecte, daca aveti motive rezonabile sa credeti ca:

- bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
- persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi;

2. Trebuie sa raportati catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro. Si asta independent de existenta unor suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune.

3. Trebuie sa depuneti declaratia privind beneficiarul real al persoanei juridice in pana la 1 octombrie 2021, conform O.U.G. nr. 43/2021. Atentie! Declaratia e obligatorie la inmatricularea firmei chiar daca e stare de urgenta sau de alerta!

4. Trebuie sa desemnati persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 si sa comunicati numele lor Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

5. Trebuie sa stabiliti norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor.

Mai sunt numeroase alte obligatii, cum ar fi:

a) Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
b) Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19)
c) Obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21) etc.

Cum arata procedurile solicitate de inspectorii ONPCSB? Iata 5 modele editabile gata scrise. ►

Hotararea 1243/2022: alte modificari introduse in legislatie

Hotararea 1243/2022 mai introduce in legislatie si definirea vechimii in specialitate si o noua conditie pe care trebuie sa o indeplineasca cei care vor candida pentru posturi. 

 

3. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 10
(1) In vederea participarii la concursul organizat pentru ocuparea unui post vacant sau temporar vacant in cadrul Oficiului, candidatii trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii specifice:
a) sa fie absolventi cu diploma de licenta ai unei institutii de invatamant superior cu specialitatea prevazuta de lege sau absolventi cu studii medii cu diploma de bacalaureat, respectiv cu diploma de absolvire a scolii profesionale sau gimnaziale;
b) sa indeplineasca conditiile de vechime in munca si/sau in specialitate sau alte conditii specifice potrivit cerintelor postului scos la concurs, conform prevederilor legale;
c) sa fie cunoscatori ai unei limbi straine, in functie de cerintele postului;
d) sa aiba cunostinte de operare pe calculator;
e) sa aiba abilitati si aptitudini corespunzatoare postului;
f) sa fie declarati admisi la testarea psihologica prin care se evalueaza competentele si abilitatile personale in raport cu competentele si abilitatile aferente postului, realizata de un centru sau cabinet psihologic contractat de Oficiu.
(2) Prin vechime in specialitate se intelege vechimea in functii economice, juridice si in alte specialitati prevazute la art. 41 alin. (6) din Lege, cu studii superioare, necesara incadrarii la Oficiu, dovedita prin carte de munca sau adeverinta de salariat care atesta vechimea in specialitate.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se completeaza cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzator functiilor contractuale si a criteriilor de promovare in grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Dupa articolul 10 se introduce un nou articol, art. 11, cu urmatorul cuprins:
Articolul 11
(1) Personalul contractual al Oficiului este format din personal cu functii de conducere si personal cu functii de executie.
(2) Personalul contractual cu functii de conducere este format din director general, directori, sefi serviciu si sefi compartiment.
(3) Personalul contractual cu functii de executie este format din analisti financiari, asistenti analisti, precum si din personal care ocupa alte functii comune din sectorul bugetar, constituit din soferi si ingrijitori cladiri. 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X