Ministerul Finantelor Publice a publicat un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului fiscal incepand cu 01 ianuarie 2017.
Cele mai importante prevederi vizeaza:
1. Reglementarea conditiilor in care, persoanele care au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic pot reveni la anul fiscal calendaristic sau pot opta pentru modificarea perioadei anului fiscal modificat.
Pana in prezent nu au fost reglementate conditiile in care, persoanele care au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic pot solicita revenirea la anul calendaristic sau modificarea perioadei anului fiscal modificat. Astfel, in prezent, daca o persoana a optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic aceasta nu poate reveni la anul calendaristic intrucat legislatia nu reglementeaza aceasta situatie.
Proiectul propune introducerea urmatoarelor reglementari:
a) daca anul fiscal modificat redevine anul fiscal calendaristic, ultimul an fiscal modificat include si perioada cuprinsa intre ziua ulterioara ultimei zile a anului fiscal modificat si 31 decembrie a anului respectiv; declaratia anuala de impozit pe profit aferenta ultimului an fiscal modificat se depune pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator;
b) daca se modifica perioada anului fiscal modificat, primul an nou fiscal modificat include si perioada cuprinsa intre ziua ulterioara ultimei zile a anului fiscal modificat si ziua anterioara primei zile a noului an fiscal modificat.
De asemenea proiectul reglementeaza si perioada si termenul de depunere a formularului 101 de catre contribuabilii care aplica anul fiscal modificat si trec la sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.
2. Extinderea perioadei de aplicare a facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit.
Conform prevederilor actuale ale Codului fiscal facilitatile privind profitul reinvestit ar urma sa se aplice pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv. Proiectul propune aplicarea nelimitata in timp a acestei facilitatii fiscale precum si extinderea aplicarii facilitatii de scutire de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
3. Eliminarea obligatiei de inregistrare in Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectueaza operatiuni intracomunitare
Registrul operatorilor intracomunitari s-a infiintat incepand cu data de 1 august 2010 si se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acesta cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare.
4. Facilitati pentru cei care isi redobandesc codul de TVA in sensul acordarii beneficiilor pierdute in perioada aferenta anularii codului.
Proiectul propune instituirea unui tratament fiscal echitabil in cazul contribuabililor care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA, prin repunerea in drepturi a acestora si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA. Astfel, acesti contribuabili ar putea avea dreptul sa refactureze cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA iar beneficiarii lor vor putea sa deduca acest TVA pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat.
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor efectuate de catre contribuabilii declarati inactivi, proiectul propune ca, in situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective sa fie luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea, sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedenti celui in care se inregistreaza ar fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii sa fie luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul reactivarii
5. Introducerea unui sistem simplificat de TVA pentru agricultori.
Regimul special presupune ca agricultorii:
- nu au obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatea de productie agricola/ prestarile de servicii agricole;
- nu au dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special;
- primesc o compensatie in cota forfetara pentru acoperirea taxei aferente achizitiilor, astfel incat pretul produselor agricole/tariful serviciilor agricole sa fie degrevate de taxa. Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de agricultor.
Procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepand cu anul 2019.