Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Calculul indemnizatiei comisiei de cenzori

Codul FiscalCASCASS

Intrebare:

Va rog detaliati modul de calcul al indemnizatiei comisiei de cenzori numita prin AGA cu suma neta contributii personale - contributii ale firmei inregistrari contabile.

Ras puns: (dat in martie 2005)

Cenzorii intr-o societate comerciala nu sunt angajati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca situatiile financiare sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sunt tinute regulat si daca evaluarea elementelor patrimoniale s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea si prezentarea situatiilor financiare. Desfasurand o activitate continua si calificata, in beneficiul societatii, cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa determinata prin actul constitutiv sau de adunarea generala care i-a numit (art. 161 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1066 din 17 noiembrie 2004).

Acestei functii nu ii sunt aplicabile prevederile Codului muncii Legea nr. 53/2003, actul de numire in functie fiind actul constitutive al societatii sau hotararea adunarii generale. Desi raporturile cu societatea nu sunt niste raporturi de munca in sensul Codului muncii, reglementarile fiscale, respectiv asimileaza veniturile realizate de catre aceste persoane veniturilor din salarii. Potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal si a a punctului 68 lit. f) din normele metodologice pentru aplicarea art. 55 din Codul fiscal, adoptate prin Hotararea Guvernului nr. 84 din 3 februarie 2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, sumele primite de membrii comisiei de cenzori, stabilita potrivit prevederilor legale reprezinta venituri asimilate salariilor in vederea impunerii. Aceste sume se includ in fondul de salarii.

Tratamentul fiscal al acestor venituri este urmatorul:

a) In situatia in care cenzorul este si salariat cu functia de baza in cadrul aceleasi unitati de unde obtine aceste venituri asimilate salariilor in vederea impunerii, potrivit prevederilor in vigoare pentru anul 2005, impozitul lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor este un impozit final (art. 57 alin.(1) din Codul fiscal).

In situatia in care un salariat realizeaza la unitatea unde are functia de baza, in cursul aceleiasi luni, atat venituri salariale conform contractului individual de munca, cat si in baza actului de numire in functia de cenzor, stabilirea impozitului aferent drepturilor respective se efectueaza potrivit prevederilor lit. a) si, respectiv, lit. b) de la pct. 111 din Hotararea Guvernului nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, dat in aplicarea art. 57 alin. (3) lit. a) si b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In prezent, metodologia de calcul al impozitul pe salarii pentru veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza, este urmatoarea:

- venitul baza de calcul a impozitului lunar se stabileste ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:

- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;

- contributiile la schemele facultative de pensii ocupationale, astfel incat la nivelul anului sa nu depaseasca echivalentul in lei a 200 euro.

Mentionam urmatoarele:

- potrivit pct. 106 din normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal, venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate;

- deducerea personala este stabilita in functie de venitul brut din salarii la locul unde se afla functia de baza si de numarul de persoane aflate in intretinerea acestuia, astfel cum este precizat si la paragraful 2 de la pct. 88 din Hotararea Guvernului nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, dat in aplicarea art. 56 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Deducerea personala nu trebuie prin urmare influentata si de eventualele alte venituri care nu sunt de natura salariala, dar care sunt tratate fiscal asemenea salariilor, cum este si cazul remuneratiei cenzorului.

Exemplu:

Salariu (functie de baza) 5.500.000 lei

Remuneratie cenzor 2.000.000 lei

1 copil in intretinere

Nr crt

Numele si prenumele

Salariu de baza

Alte drepturi (indemnizatie cenzor)

Venit brut realizat

CAS angajati (9.5%)

Contributii pt somaj (1%)

CASS salariu

CASS cenzor

CASS TOTAL (6.5%)

0

1

2

3

4

5

6



7

1

ION IONESCU

550

200

750

52

6

36

13

49


TOTAL

550

200

750

52

6



49

Venit net

Nr pers in intretinere

Deducere personala de baza

Venit baza de calcul

Impozit calculat si retinut

Salariu net

Alte retineri

Total de plata

Semna-tura

8

9

10

11

12

13

14

15

16

644

1

350

294

47

597


597


644


350

294

47

597


597


CAS angajator


22%

121

CAS angajat


9,5%

52

Accidente munca

1,007%

8

CASS angajator


7%

53

CASS angajat


6,5%

49

Somaj angajator


3%

17

Somaj angajat


1%

8

Impozit pe salarii

16,00%

47

Comision ITM


0,75%

6



TOTAL

359






b) In situatia in care persoana fizica (cenzorul) nu are functia de baza in cadrul unitatii de unde obtine veniturile asimilate salariilor in vederea impunerii, impozitul lunar se calculeaza aplicand prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. In baza acestui temei, impozitul lunar se determina prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut platit cenzorului si contributia la asigurarile sociale de sanatate. Pentru suma reprezentand remuneratia cenzorului se datoreaza contributia individuala pentru asigurarile sociale de sanatate, contributie obligatorie si deductibila la calculul impozitului pe salarii, precum si contributia angajatorului la asigurarile sociale de sanatate.

Exemplu:

Remuneratie cenzor 3.000.000 lei

Nr crt

Numele si prenumele

Indemnizatie

Alte drepturi

Venit brut reali-zat

CASS 6.5%

Venit net

Venit baza de calcul

Impozit calculat si retinut

Castig net

Alte retineri

Total de plata

Semna-tura

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

IONESCU ION

300


300

20

281

281

45

236


236



TOTAL

300


300

20

281

281

45

236


236


Accidente munca

1,007%

3

CASS angajator

7%

21

CASS angajat


6,5%

20

Impozit pe salarii

16,00%

45



TOTAL

88

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Codul FiscalCASCASS

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 17 Februarie 2006


Votati articolul "Calculul indemnizatiei comisiei de cenzori":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi


Alte articole publicate in data de 17 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
UN CENZOR PENSIONAR CU O INDEMNIZATIE DE 200 LEI LUNAR, DE CE TREBUIE SA PLATEASCA CAS 10,5%?
Data adaugarii: 31-Aug-2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X