Modelul si continutul Declaratiei 112 au fost recent modificate prin OMFP 1024/2017 publicat in M.Of. nr. 716 din data de 05 septembrie 2017.
Formularul a fost modificat ca urmare a schimbarilor legislative din ultimii ani, fiind adaptat acestor schimbari, corelat cu articolele din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, in vigoare de la 01 ianuarie 2016 si completat cu noi informatii. Noile prevederi aduc si clarificari suplimentare cu privire la modul de completare a formularului.
Noul formular 112 se va utiliza incepand cu obligatiile declarative aferente lunii octombrie 2017.
Printre schimbarile aduse de OMFP 1024/2017 se regasesc:
- 1. Informatii noi solicitate prin formular.
Exemple:
- date informative privind ajutoarele de deces acordate: date de identificare ale persoanei decedata, serie si numar certificat de deces, data decesului, date de identificare ale persoanei care beneficiaza de ajutor de deces, cuantumul ajutorului de deces acordat beneficiarului.
- codul unic de identificare din sistemul de asigurari de sanatate CIS. Acest cod este atribuit de catre casele de asigurari de sanatate conform legii persoanelor straine din statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana, care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc, de regula, zilnic ori cel putin o data pe saptamana, precum si coasiguratilor (parintii/sotul/sotia) aflati in intretinerea acestora, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. In formularul 112 CIS se va completa in cazul persoanelor nerezidente care nu au obtinut un cod numeric personal, respectiv in cazul persoanelor straine din statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana, care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc, de regula, zilnic ori cel putin o data pe saptamana, precum si in cazul coasiguratilor (parintii/sotul/sotia) aflati in intretinerea acestora.
- Informatii privind categoriile de venituri scutite de la plata impozitului pe venit. Formularul contine o noua caseta "Persoana scutita de la plata impozitului pe venit" - se completeaza pentru a se evidentia daca persoana este scutita de la plata impozitului pe venit, potrivit legii, in luna de raportare, cu urmatoarele categorii de persoane: persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, persoanele fizice care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an, in luna de raportare, persoanele fizice care realizeaza alte venituri scutite de la plata impozitului pe venit, potrivit legii.
- 2. Corelarea nomenclatoarelor cu articolele corespunzatoare din Noul Cod fiscal.
3. Corelarea contributiilor/impozitelor cu prevederile legislative actuale.
Exemplu:
- au fost elimitate impozitul si contributiile pentru persoanele care realizeaza venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent, ca urmare a modificarii regimului fiscal al acestor venituri incepand cu 01 ianuarie 2016.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- a fost introdus impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, avand in vedere modificarile aduse acestor venituri incepand cu 01 ianuarie 2016.
- 4. Clarificari suplimentare cu privire la modul de completare a formularului.
Exemple:
Precizari suplimentare privind completarea casetelor "Data intrarii in categoria de asigurat" si "Data iesirii din categoria de asigurat" – casetele care in actualul formular se regasesc sub denumirea ”Data angajare”, respectiv ”Data plecare”.
In instructiunile de completare a formularului s-a introdus o nota prin care se aduc clarificari cu privire la completarea acestor casete pentru persoanele aflate in concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului.
Astfel, in cazul persoanelor aflate in concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau a persoanelor care se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc., aceste persoane nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii, fiind raportate de angajator prin declaratia D112 astfel:
- in luna de raportare in care persoanele mai sus mentionate isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu fara plata sau in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani, este necesara completarea de catre angajator in caseta "data intrarii in categoria de asigurat" a datei la care aceste persoane au inceput activitatea la acest angajator. Totodata, in caseta "data iesirii din categoria de asigurat" este necesara completarea datei ultimei zile de activitate la acest angajator, inainte de intrarea asiguratului in concediu fara plata sau in concediu pentru crestere copil;
- la revenirea persoanelor salariate din concediul fara plata sau din concediul pentru crestere copil, in luna revenirii din concediu, este necesara completarea de catre angajator in caseta "data intrarii in categoria de asigurat" a datei la care aceasta persoana si-a reluat activitatea, iar caseta "data iesirii din categoria de asigurat" nu se va completa de catre angajator decat in luna de raportare in care salariatul isi inceteaza activitatea la angajator.
Precizari suplimentare privind completarea informatiilor de la randurile "Ore lucrate efectiv in luna", "Ore suspendate in luna" s.a.
- 5. Completarea nomenclatoarelor "Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului" si "Tip asigurat" cu tipurile de contributii care se datoreaza pe fiecare tip asigurat, astfel: