email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Finantele prezinta noua Declaratie 112. Facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar sunt principalele modificari

Finantele prezinta noua Declaratie 112. Facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar sunt principalele modificari
declaratia 112agroalimentarconcedii medicale

Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate) a fost adaptata la noile modificari din domeniul agroalimentar, potrivit Ordinului comun al Ministerului Finantelor, Ministerului Muncii si Ministerului Sanatatii nr. 1580/1098/2220/2022. 

Facilitatile fiscale acordate in sectorul agroalimentar si noile tipuri de concedii medicale sunt principalele motive pentru care a fost necesara modificarea D112. Prevederile noului ordin care modifica formularul 112 se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii iunie 2022.

ANAF a publicat deja Declaratia 112 adaptata la modificarile introduse prin Ordinul 1580/1098/2220/2022. 

Descarca D112 PDF - publicata in 18 iulie 2022. 

Modificarea Declaratiei 112 - principalele prevederi ale Ordinului 1580/1098/2220/2022

Ordinul 1580/1098/2220/2022 prevede modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate in temeiul urmatoarelor acte normative:

- Legea nr. 135/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;


- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73/2022 din 30 mai 2022 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca;
- Legea nr. 163/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2;
- Legea nr. 73/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate;
- precum si de necesitatea actualizarii anexelor si instructiunilor de
completare, in functie de problemele semnalate din practica.

Ca urmare a intrarii in vigoare a actelor normative sus mentionate au fost efectuate urmatoarele modificari:

-  introducerea in Nomenclatorul ”Creante fiscale” a unor noi randuri, in vederea declararii creantelor fiscale aferente contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7, respectiv contributiei asiguratorie pentru munca datorata de catre persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal fin Codul fiscal;

- introducerea unor noi casete in Anexa 1.1. - Anexa angajator – pentru declararea distincta a cifrei de afaceri realizate de angajatorii care desfasoara activitati in sectorul ”Agricol si industria alimentara”, in vederea acordarii sau nu a facilitatilor fiscale prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.1. – Anexa angajator, Sectiunile C.2. si E.3.
- Indemnizatii sanatate (conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare), in vederea declararii noilor tipuri de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, introduse prin Legea nr. 73/2022;

- introducerea unei noi sectiuni in Anexa 1.1. – Anexa angajator- Sectiunea C.6., in vederea declararii distincte a contributie asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii din sectorul agricultura si industria alimentara, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. - Anexa asigurat, in vederea
declararii salariatilor care desfasoara activitate in sectorul de constructii/agricol si industrie alimentara, dupa caz, care beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care si-au exprimat optiunea pentru plata contributiei la fondul de pensii administrat privat;
- introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
a) Salariat care isi desfasoara activitatea in sectorul agricol si industria alimentara, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
b) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj;
c) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
d) Salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga, beneficiar al masurii "200 de lei in plus pentru salariul minim” prevazuta de O.U.G. nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
e)Persoane fizice care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la un beneficiar de lucrari din sectorul ”Agricol si industria alimentara”, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- adaptarea Anexa 1.2. - Anexa asigurat, astfel incat facilitatile fiscale
prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, acordate salariatilor/persoanelor fizice care desfasoara activitati in sectorul agricol si industria alimentara sa fie declarate distinct de restul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, realizate din celelalte sectoare de activitate;
- introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. – Anexa asigurat, Sectiunea E 3, in vederea declarararii distincte a veniturilor asimilate salariilor precum si a avantajelor impozabile/neimpozabile, dupa caz. Declararea distincta a acestor venituri se va realiza incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2023;
- modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei. 
 

Ordinul 1580/1098/2220/2022 - Declaratia 112 - noile instructiuni de completare

Declaratia se completeaza de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal) la care isi desfasoara acvitatea sau beneficiaza de concediul medical si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) si art. 153 alin. (1) lit. a)- d) si lit. f) - f^3) din Codul fiscal, de catre entatile prevazute la art. 147 alin. (1)si (1^1) din aceeasi lege, precum si de catre orice plator de venituri de natura salariala sau asimilate salariilor.

Declaratia se completeaza si de contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (12) si (13), art. 151 alin. (5) si (6), art. 168 alin. (2), art. 169 alin. (1) lit. b), art. 169 ^2 si art. 174 alin. (5) si (6) din Codul fiscal, care au obligatia sa depuna declaratia si sa achite contributiile sociale obligatorii, potrivit legii, precum si de platorii de venit prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101alin. (1), art. 125 alin. (8)-(9) din Codul fiscal.

I. Termenul de depunere a declaratiei

Declaratia se depune:

- lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entatile prevazute la art. 101 alin. (1), 136 lit. d) – f) si art. 153 alin. (1) lit. f) – f^3) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.

- trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit Titlurilor II si III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, veniturile din pensii, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin.(2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1) si art. 125 alin. (8)-(9) din Codul fiscal.

 

ATENTIE! Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

Ori de cate ori in cursul trimestrului persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau le inceteaza calitatea de asigurat, platorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit concediul medical sau incetarea calitatii de asigurat. In acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia. 

Creantele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi care le reglementeaza, termenul de declarare se implineste la 25 decembrie, se declara pana la data de 21 decembrie.

In situatia in care data de 21 decembrie, este zi nelucratoare, creantele fiscale se declara pana in ultima zi lucratoare anterioara datei de 21 decembrie.

Organul fiscal central competent este organul fiscal in a carui evidenta contribuabilul este inregistrat ca plator de impozite, taxe si contributii, potrivit legii.

Modul de depunere:

1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se completeaza cu ajutorul programului de asistenta.

2. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform legii.

Pentru depunerea declaratiei, platorul/imputernicitul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu completarile ulterioare.

Programul de asistenta este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro.

II. Completarea declaratiei

1. Caseta „Perioada de raportare”:

In rubrica “Luna” se completeaza cu cifre arabe numarul lunii la care se refera obligatia (de exemplu: 01 pentru luna ianuarie).
In rubrica “An” se completeaza cu cifre arabe, cu 4 caractere, anul pentru care se depune declaratia (de exemplu: 2018).
 2. Rectificarea declaratiei
2.1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative.
2.2. Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de idenficare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cozare si/sau punctajul asiguratului in sistemul public de pensii si/sau stagiile de cozare realizate in sistemul asigurarilor pentru somaj si/sau cuantumul indemnizatiei de somaj care se calculeaza in conformitate cu dispozitiile
legale, stagiile de cozare realizate in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii si/sau cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate, inclusiv pentru situatia cand a fost omisa completarea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respecvei inregistrari;
- modificarea unor date privind persoanele asigurate care au beneficiat de certificate de concediu medical in luna/perioada de raportare, precum si a informatiilor referitoare la certificatele de concediu medical;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.

2.3. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.

2.4. Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala

a) Caseta „Declaratie rectificativa” – se bifeaza cu X in situatia in care rectificarea declaratiei se realizeaza pentru corectarea unor erori de completare ale angajatorului sau entitatii asimilate angajatorului precum si in situatia in care este necesara actualizarea declaratiei ca urmare a implementarii unor modificari/completari ale prevederilor legislative incidente.

b) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a acordarii unor drepturi banesti stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, potrivit art. 147 alin. (3) si alin. (3^1), art. 169 alin. (3) si alin. (3^2) din Codul fiscal” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se recfica in urma acordarii unor sume reprezentand salarii sau diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum si in cazul in care prin as$el de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, in vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul public de pensii. Se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni, bifandu-se cu X casuta corespunzatoare din formular.

c) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se depune in urma unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu, de organul fiscal competent, dupa expirarea termenului de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In situatia in care se depune declaratie rectificativa, se bifeaza in mod corespunzator caseta de la lit. a) - caseta „Declaratie rectificativa”.

In situatia in care, ca urmare inspectiei fiscale, au fost stabilite diferente de contributii sociale, contribuabilii au obligatia rectificarii declaratiei pentru perioadele pentru care au fost stabilite astfel de diferente, bifandu-se cu X casuta corespunzatoare din formular.

Vezi AICI noua Declaratie 112 si instructiunile complete. ►

 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia 112agroalimentarconcedii medicale


Data aparitiei: 01 Iulie 2022

Votati articolul "Finantele prezinta noua Declaratie 112. Facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar sunt principalele modificari":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X