Pe 12 iulie 2016 Consiliul European a adoptat Directiva (UE) 2016/1164 cunoscuta sub denumirea "Directiva ATAD" - "Anti Tax Avoidance Directive". Aceasta prevede implementarea de catre statele membre UE cel tarziu la 1 ianuarie 2019 a unor masuri de combatere a planificarii fiscale. Printre scopurile pe care le au noile reguli se afla si cel de a impiedica transferul artificial de profituri prin contractarea de imprumuturi purtatoare de dobanda.
Unul dintre efectele principale pe care nu putem sa il trecem cu vederea va fi ca "societatile care fac parte dintr-un grup se vor finanta mai scump atat de la partile afiliate, respectiv de la alte companii din grup, cat si de la institutiile financiare. Din acest motiv, in alte State Membre UE transpunerea directivei in legislatiile nationale este un proces de durata care implica analize.", conform site-ului capital.ro.
In comparatie cu alte state membre UE, care nu au anuntat pana acum nicio masura legata de Directiva in legislatia nationala, Romania se numara printre primele tari care a hotarat forma pe care o va aplica si data de la care va intra in vigoare. Au fost voci care au spus ca Romania s-a grabit sa implementeze atat de drastic masurile ce tin de costurile de indatorare. Totusi, trebuie mentionat ca Directiva ofera posibilitatea implementarii masurilor pe care le impune pana la 31 decembrie 2023, dar numai in anumite conditii, precum si optiunea privind anumite limite de deductibilitate si plafoane (un plafon de deducere integrala de 3 mil euro la nivel de Grup, si o limita de deducere de cel mult 30% din EBITDA pentru costurile care depasesc acest plafon), noteaza aceeasi sursa.
Directiva ATAD: cum o vor aplica alte state
Modul in care alte state membre UE aplica directiva ATAD poate reprezenta o sursa de inspiratie si pentru tara noastra, cel putin in anumite cazuri.
De exemplu, ministerul de finante din Cehia a anuntat va opta pentru o forma care sa nu afecteze competitivitatea companiilor locale dupa modelul urmator. "Intentioneaza sa preia limita maxima de 30% din EBITDA si un plafon de 1 mil euro. La randul sau, Letonia vrea sa adopte pragurile maxime in ambele situatii. Comparativ, reamintim ca OUG 79/2017 de modificare a Codului fiscal stabileste plafonul la 200 mii euro si limita la 10% din EBITDA (ajustata). In schimb, Irlanda, tara cunoscuta ca foarte prietenoasa cu investitorii, arata ca are reglementari suficiente in scopul combaterii transferului de profituri si ca ar putea aplica noile reguli din 2024 pentru a le oferi siguranta investitorilor.", conform sursei citate mai sus.
Si alte state membre UE au drept obiectiv atragerea investitiilor si protejarea celor deja planificate. Doar in Romania se pare ca tratamentul este mai putin... atractiv. Nota de fundamentare a actului normativ care transpune directiva in Codul fiscal romanesc nu face comparatia intre regulile actuale (cunoscute ca \"thin capitalization rules\") si cele noi pentru a vedea in ce masura sunt deja aliniate si daca este posibila, eventual, o perioada de tranzitie sau din ce cauze au fost selectate limite mai drastice decat se pare ca permite Directiva.
Mai multe precizari despre directiva ATAD
Aceasta este o preluare de catre Comisia Europeana a actiunii 4 dintre cele 15 ale planului anti - BEPS (de combatere a erodarii bazelor de impozitare si a transferului profiturilor) si ar trebui transpusa pana cel tarziu pe 31 decembrie 2018 (sau 31 decembrie 2023 daca se aplica perioada de tranzitie).
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examen Consultant Fiscal 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Planul anti - BEPS a aparut in urma unui acord al celor mai dezvoltate state din punct de vedere economic (G20) pentru combaterea transferului de profituri si vizeaza toate statele, nu doar pe cele din UE. Fata de alte state, poate fi spus ca Statele Membre UE au deja reguli similare Directivei care acopera in mare parte scopul acesteia. Cu toate acestea, ele nu neglijeaza efectele potential negative ale acestor reglementari pentru investitiile care le aduc crestere economica incercand sa gaseasca modalitatea optima de implementare pentru a atinge ambele obiective.