MFP a publicat pe site-ul institutiei Programul de convergenta pentru perioada 2018 – 2020. Acesta are la baza prevederile cadrului macroeconomic actualizat pentru perioada 2018-2021 care prevede ca economia Romaniei va continua sa performeze, luand in considerare impactul pozitiv al masurilor prevazute in Programul de guvernare asupra mediului de afaceri si asupra puterii de cumparare, progresele economico-sociale inregistrate in 2017 si in primele luni ale lui 2018, dar si contextul european si global favorabil.
Estimarile bugetare s-au construit plecand de la prevederile Strategiei fiscal-bugetare, masurile suplimentare ce urmeaza a fi implementate in anul 2018. In ceea ce priveste perioada 2019-2021, scenariul este bazat pe conditii constante din punct de vedere al politicilor fiscale, anunta MFP.
“Planificarea bugetara pe anul 2018 si estimarile pe perioada 2019-2021 stabilesc deficitul bugetar ESA in anul 2018 la 2,96% din PIB, aproape de valoarea limita permisa de reglementarile europene (3% din PIB), urmand ca ajustarea acestuia catre obiectivul pe termen mediu (OTM) sa inceapa din anul 2019. Pe orizontul 2018-2021, politica de deficit bugetar continua sa sustina in mod direct cresterea economica, in marja permisa de Pactul de Stabilitate si Crestere, respectiv un deficit bugetar ESA de 3% din PIB.”, se arata in cuprinsul programului.
De asemenea, se mai mentioneaza faptul ca, in Raportul de tara, Comisia Europeana a constatat ca in Romania, cresterea economica s-a accelerat in anul 2017, dar are un ritm de redresare subevaluat, pe fondul scaderii investitiilor publice pentru al doilea an consecutiv.”
Este important de retinut ca a fost infiintata recent Comisia Nationala de fundamentare a Planului national de adoptare a monedei euro, cu rolul de a pregati calendarul de intrare a Romaniei in Mecanismul unic de supraveghere si de adoptare a monedei euro, precum si actiunile necesare pentru pregatirea economiei si societatii 5 romanesti in aceste sens. In aceste conditii, angajamentul de adoptare a monedei euro reprezinta in continuare o ancora importanta in privinta implementarii unor politici bugetare, structurale si institutionale eficiente si coerente, in vederea asigurarii unei convergente reale (venit/locuitor) de durata, sporirii competitivitatii economiei romanesti, diminuarii disparitatilor regionale si deficientelor structurale ale pietei muncii, etc.
La ce ar trebui sa ne asteptam in urmatoarea perioada?
In perspectiva, cresterea PIB-ului va decelera usor de la 6,9% in 2017 catre 6,1% in 2018 si la 5,7% in 2019. Se estimeaza ca investitiile se vor intari pe fondul unei cresteri in implementarea proiectelor finantate din fonduri UE.
Legat de sectorul extern, se estimeaza o reducere a contributiei negative a exportului net la cresterea PIB de la -0,8 pp in anul 2017 la -0,6 pp in anul 2018. In anul 2017, deficitul contului curent a fost de 3,4% din PIB urmand sa ajunga la 3,1% in anul 2018, fiind finantat in majoritate din investitii straine directe.
In domeniul anti-fraudei fiscale se urmareste cresterea ponderii controalelor dedicate destructurarii lanturilor evazioniste, eliminarea din sistem a firmelor „fantoma”, revizuirea procedurilor antifrauda in conformitate cu modelul european de management al riscurilor, introducerea facturarii electronice, a caselor de marcat electronice cu raportare on-line si a informarii electronice a contribuabililor.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
In anul 2018, in perioada 1 ianuarie – 1 iulie, valoarea punctului de pensie este 1000 lei (Legea nr. 3/2018) si de 1100 lei pentru perioada 1 iulie – 31 decembrie (OUG nr. 82/2017).
In perioada 2018 – 2020, in planul politicilor economice, Guvernul are ca obiectiv principal consolidarea si mentinerea unei cresteri economice inteligente, sustenabile si incluzive, de natura a furniza premisele consolidarii unui stat puternic, proactiv si a unei societati echilibrate, cu o clasa de mijloc extinsa.
Acest obiectiv va fi atins prin:
• Sustinerea investitiilor publice prin prioritizarea celor semnificative pentru asigurarea infrastructurii si serviciilor, pentru imbunatatirea calitatii vietii, acestea avand un efect multiplicator si un aport direct la formarea bruta de capital fix;
• Crearea unei politici fiscale predictibile pentru sustinerea mediului de afaceri si stimularea investitiilor in sectoarele cu valoare adaugata ridicata, simplificarea fiscalitatii si fluidizarea proceselor interne, pentru a crea premisa unei cresteri economice sustenabile;
• Masuri adoptate de Guvern privind stimularea consumului prin adoptarea unor masuri salariale, sociale pentru asigurarea protectiei sociale si securitatii sociale pentru persoane varstnice, pensionari si categoriile cele mai vulnerabile;
• Dezvoltarea si diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice;
• Imbunatatirea, aplicarea si consolidarea guvernantei bugetare, cresterea transparentei bugetare si eficientizarea cheltuielilor publice.
Luand in calcul reactia politicii monetare in cadrul unui mix echilibrat de politici publice, BNR a estimat, in cel mai recent Raport trimestrial asupra inflatiei (februarie 2018), o rata anuala a inflatiei de 3,5% in decembrie 2018 si de 3,1% in decembrie 2019 – ambele, in apropierea limitei superioare, dar in interiorul intervalului tinta.
Documentul poate fi consultat in intregime aici. >>
Sursa: MFP