Va reamintim ca, in data de 31 mai 2018, a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 454 OUG nr. 44/2018 Ordonanta de urgenta privind unele masuri referitoare la aplicarea unor dispozitii si prelungirea unui termen prevazute de OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru completarea OUG 64/2007 privind datoria publica.
Potrivit acestui act, contribuabili mari si mijlocii sunt obligtati sa utilizeze noile case de marcat incepand cu data de 1 septembrie 2018, în timp ce contribuabilii mici vor fi obligați sa le foloseasca incepand cu data de 1 noiembrie 2018.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Conform OPANAF 627/2018 privind aprobarea procedurii de transmitere a datelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), dupa caz, respectiv cele prevazute la art. 3 alin.(1) lit. b) si c) din anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului 479/2003 catre ANAF trebuie sa transmitem lunar datele pana in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate. Datele exportate de pe casa de marcat pe un mediu de stocare extern vor fi transmise prin intermediul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF, fisierele cu date urmand a fi validate si atasate unui fisier PDF. Fisierul PDF cu XML atasat, semnat cu certificat digital calificat, se vor comunica organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Luam drept exemplu o firma care face parte din categoria contribuabililor mijlocii pentru incadrarea in termenul de schimbare (1 septembrie). Aceasta a inceput procedura de schimbare a AMEF si deja a pus in functiune in luna iulie cateva case de marcat care corespund cerintelor trecand prin toate fazele premergatoare (inregistrare in registru, fiscalizare, depunere declaratii) si urmeaza sa depuna declaratia cu tranzactiile efectuate pana la data de 20 august 2018.
Vom afla de la expert daca declaratia se va depune la nivel centralizat pentru toate fisierele xml generate de toate AMEF sau va fi necesara cate o declaratie pentru fiecare casa de marcat.
Fisiere pentru case de marcat: raspunsul specialistului
Asa cum reiese din OPANAF 627/2018 fisierele XML respective, cu datele prevazute de legislatia in vigoare (spre exemplu, cele din bonul fiscal etc.) sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern, sunt validate si atasate unui fisier pdf, care este semnat cu certificat digital calificat si se comunica organului fiscal lunar, pana la data de 20 a lunii pentru luna anterioara, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Conform art. III alin. 1 si art. IV din HG 804/2017 aceste noi reguli de transmitere a datelor se vor aplica incepand cu data de 1 august 2018 pana la data implementarii Sistemului informatic informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (cu alte cuvinte, primele fisiere vor trebui depuse pentru luna august 2018, cu termen de depunere 20 septembrie 2018).
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Programul de validare si de generare a acestui fisier pdf nu este disponibil deocamdata la sectiunea “descarcare declaratii” din portalul ANAF (sunt disponibile doar programele pentru formularele C801 - Cerere de atribuire a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a ANAF, F4101 - Formulare utilizate pentru declararea in etapa pre-operationalizare a Registrului Aparatelor de Marcat Electronice Fiscale si F4102 - Formular pentru inregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) instalate), motiv pentru care trebuie urmarite actualizarile acestei sectiuni. Pana la aparitia programului nu se poate sti cum anume se va depune declaratia, dar apreciem ca ea se va depune centralizat pentru toate fisierele xml generate de aparatele de marcat electronice fiscale detinute de un operator economic.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa – Economist.