USR (Uniunea Salvati Romania) a prezentat joi un document ce contine programul de guvernare al partidului. Dintre propuneri fac parte eliminarea impozitului pentru salariul minim, scutirea de CAS pana la varsta de 21 de ani, urmata de o crestere anuala cu cinci puncte procentuale pana la cota de 25% si o reforma radicala a ANAF.
USR acuza PSD - ALDE ca au aruncat in aer bugetul pe 2019 cu cifre aberante la capitolul crestere economica, incertitudine fiscala si paralizarea sectorului business cu “ordonanta lacomiei”, potrivit documentului prezentat de partid.
USR propune in document o viziune complet diferita a politicii fiscale, care sa urmareasca cresterea economica sustenabila prin reducerea taxarii muncii si a impozitului pe profitul reinvestit, incurajarea investitiilor productive si restructurarea din temelii a ANAF, probabil una dintre cele mai corupte institutii din Romania, de la baza pana la varf.
Principalele masuri propuse de USR pentru ca Romania sa poata ajunge la o crestere economica sustenabila:
A. Reducerea taxelor pe munca
• Scutire de impozit pe venit pana la un salariu minim pentru toti angajatii
• CAS (contributia pentru pensie) progresiv in functie de varsta. Forta de munca tanara trebuie sa ramana in Romania si sa revinaîn Romania. De aceea vom reduce taxele pe munca, astfel incat CAS-ul sa creasca treptat in functie de varsta. Astfel tinerii pana la varsta de 21 de ani vor fi scutitti de CAS si vor incepe sa contribuie gradual la pensie dupa varsta de 21 de ani. Contributia obligatorie pentru pensii se va mari cu 5% pentru fiecare an pana la cota standard de 25% (21 ani - 5%, 22 ani - 10%, 23 ani - 15%, 24 ani - 20%, peste 24 ani - 25%). O astfel de masura ar ajuta la integrarea de la inceput a tinerilor pe piata muncii oficiala si acestia nu ar mai trebui sa mai plateasca decat 10% CASS si 10% impozit pe venit
• Reducerea CAS, pe termen mediu, la 20%
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
• Scutire de impozite si contributii pentru al doilea job
• 50% reducere impozite si contributii in primii 3 ani pentru angajatii care se intorc din Diaspora sau care isi muta domiciliul in Romania la cel putin 150 km distanta fata de un nou angajator
• Scutire impozite si contributii pentru ucenici / elevi in filiera profesionala (daca angajatorul ofera cursuri incorporate in programa de bacalaureat profesional, conform propunerilor USR pentru reforma educatiei)
• Scutirea supra-impozitarii muncii cu norma partiala
B. Masuri fiscale ”tintite” pentru a incuraja investitiile productive si repatrierea diasporei
Reducere taxe pe munca si TVA in special pentru IMM-uri din sectoarele cu evaziune ridicata si procent mare de angajati temporari (de ex. constructii, horeca, turism, agricultura de dimensiuni mici)
• Reducerea taxelor pe munca, TVA si profit pentru firmele active in inovatie tehnologica – obligatia fiind de a pastra management-ul si proprietatea intelectuala in Romania si de a o monetiza din Romania (model olandez atractiv fiscal)
• Eliminarea taxarii profitului re-investit (model Estonia)
• Reducerea taxelor pe munca, TVA si profit pentru firmele care au majoritatea veniturilor din exporturi (excludem insa exporturile intra-grup)
C. Reforma radicala a ANAF
Reducerea birocratiei
• Birocratia corelata cu dimensiunea firmei. Firmele mici nu pot suporta costuri fixe mari asociate cu birocrația excesivă. Micii comercianți și micile afaceri sunt primele victime ale obligațiilor împovărătoare. Agențiile de control nu fac față și sunt de multe ori suspectate că favorizează anumite firme în favoarea altora. Astfel, propunem ca sarcina birocratică pentru firme să fie redusă pentru firmele mici și mijlocii. Întreprinderile mici vor funcționa mai mult pe bază de declarație unică de conformitate pe proprie răspundere. Controalele pot făcute de către agențiile de resort numai la sesizarea de către clienți. În același timp, agențiile de control vor continua activitățile de autorizare și verificare ale afacerilor mijlocii și mari
• Dematerializarea sediului social. Adresa de corespondență a unei firme sau a unei PFA să poată fi o adresă electronică sau o adresă fizică. Eliminarea birocrației care înconjoară deschiderea și modificarea sediului social și considerarea acestuia ca adresă de corespondență fizica (postala).
Digitalizarea interactiunii cu Statul Roman
“Vom aduce instituțiile statului în secolul 21 prin dezvoltarea serviciilor publice digitale și interconectarea instituțiilor statului astfel încât statul să funcționeze ca o singura instituție, pentru beneficiar. Pornim de pe ultimul loc în UE la digitalizare și va trebui nu numai să oferim modalitatea de a interacționa cu instituțiile statului prin comunicații electronice, dar și să oferim formulare pre-completate, să creștem numărul de solicitări care se pot rezolva exclusiv online, sa eficientizam fluxul electronic al documentelor electronice intra-sistem, fara a pune o povara suplimentara asupra cetatenilor (ex: caziere fiscale) și să oferim mai multe tipuri de servicii digitale pentru întreprinderi (ex: deschiderea unei firme)”, precizeaza USR in document.
Profesionalizarea si depolitizarea ANAF
• Vom introduce un board al ANAF care este independent si format exclusiv de profesionisti de inalt nivel. Board-ul va decide si va evalua conducerea ANAF
• Managerii si functionarii de rang mediu vor fi evaluati anual si transparent, inclusiv de evaluatori profesionisti. Cel putin 30% din salarizarea lor va fi pe baza de bonus de performanta (nu corelat doar cu colectarea, ci si cu cunostintele tehnice, planul de management etc.)
• Implementarea unor metode de analiza informatica din bazele de date ale statului de tip „360 grade” pentru firme, administratori si persoane cu venituri sau active importante
• Standardizarea procedurilor de analiza si control (la nivel sectorial, pe tipuri de firme si contribuabili)
Sursele de finantare
• Reducerea drastica a evaziunii fiscale. Tinta este de a impozita veniturile „gri” a cel putin 500.000 angajati suplimentari (4.2 miliarde RON) si de a transparentiza venituri ale firmelor ne-declarate de cel putin 10 miliarde RON, cu un impact bugetar de 1.5 miliarde RON
• Taxe pe consumul suplimentar generat prin reducerea taxelor de 3.4 miliarde RON
• Cresterea numarului de angajati in economie cu cel putin 300.000 (crestere salarii, beneficii pentru repatriere din Diaspora, activitate suplimentara din veniturile nete crescute) cu un impact bugetar direct de 6.3 miliarde RON. In plus, angajatorii acestora vor genera la buget aproximativ 2.4 miliarde RON TVA
• Taiere pensii speciale si cumul pensie / salariu la stat, cu un impact bugetar estimat la 7 miliarde RON
• Reducere cu 75.000 a personalului din administratia publica (tinta sunt sinecurile din administratia centrala, cu precadere, care au fost create pentru clientela de partid), cu un impact bugetar estimat la 5 miliarde RON
Consultat documentul atasat mai jos: