Declaratia unica a starnit o multime de controverse de cand a intrat spectaculos in domeniul fiscal. Neclaritatile legate de completarea formularului continua sa chinuie contribuabili persoane fizice. O veste buna este ca ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a organizat recent o sesiune de asistenta online cu tema "Completarea si depunerea declaratiei unice pentru declararea impozitului pe veniturile estimate / norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019".
Echipa contabilul.ro a facut o selectie cu cele mai interesante intrebari adresate de contribuabilii aflati in dilema, dar si cele mai utile raspunsuri oferite de catre specialistii ANAF.
Participantii la sesiune au avut nemultumiri legate de faptul ca institutia a subliniat de la inceput ca aceasta are drept tema doar anul 2019, avand in vedere ca exista o multime de neclaritati si intrebari legate de declararea si completarea declaratiei unice cu veniturile realizate in 2018. Dar ANAF a venit cu lamuriri si a promis ca in perioada urmatoare se vor organiza sesiuni referitoare la declaratia unica, atat in ceea ce priveste impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate in anul 2018, cat si impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019.
TOTUL despre Declaratia unica: raspuns ANAF
1. Intrebare: Persoana fizica are contract de inchiriere imobil in lei. Depune declaratia unica pe 2019 cu venitul aferent anului 2019, fara sa mai declare venitul efectiv realizat pe 2018?
Raspuns ANAF
Persoana fizica care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor a carei chirie este exprimata in lei, nu are obligatia completarii Capitolului I al declaratiei unice. Pentru venitul aferent anului 2019 se va completa in mod corespunzator Capitolul II Date privind impozitul pe veniturile estimate/ norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
2. Intrebare: Daca s-a depus declaratia si pentru 2019 si s-au calculat bonificatii pentru obligatiile de plata, se depune rectificativa? Si daca se depune, ce subsectiuni se completeaza?
Raspuns ANAF
LEGEA nr. 50/2019 privind Legea bugetului de stat pe anul 2019 nu prevede acordarea de bonificatii. In cazul in care dvs v-ati ,,acordat,, bonificatii, trebuie sa depuneti rectificativa. Declaratia rectificativa se completeaza inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute in CAPITOLUL supus rectificarii, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.
Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat pana la data de 31 decembrie a anului de impunere. Fac exceptie contribuabilii care nu au obligatia completarii capitolului I din declaratie si care rectifica declaratia in conditiile prevazute de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Intrebare: Doresc sa stiu cum se obtine formularul de plata dupa depunerea declaratiei.
Raspuns ANAF
In situatia in care va referiti la un document emis de organul fiscal in baza declaratiei unice depuse de catre dumneavoastra, mentionam faptul ca in baza prevederilor art 1201 si 123 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, organele fiscale nu mai emit decizii de impunere pentru impozitul aferent anilor 2018 si 2019, impozitul se stabileste de contribuabili prin declaratia unica.
4. Intrebare: Care este termenul de depunere a declaratiei in cazul incasarii dividendelor in anul 2019 (cu articol din cod).
Raspuns ANAF
In situatia in care dividendele se incaseaza in anul 2019, dupa data de 31.07.2019, persoana fizica este obligata sa depuna declaratia unica in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului (art. 174, alin. 10 din Codul fiscal) completand corespunzator cap II.
5. Intrebare: Pentru veniturile realizate ca persoane fizice independente, din activitati independente, in sistem real, pensonarii cu pensie anticipata in afara de impozitul pe venit trebuie sa mai declara si sa plateasca si CAS sau CASS? Daca da, atunci in ce situatie?
Raspuns ANAF
Referitor la intrebarea dvs, daca persoana fizica, pensionar, estimeaza ca va obtine veniturile din activitati independente in anul 2019 care depasesc plafonul minim de 12 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei, aceasta are obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate si depunere a declaratiei unice, completand corespunzator CAPITOLUL II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2019", SUBSECTIUNEA a 2- a - ”Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata”.
6. Intrebare: In sectiunea C.I.1 randul 3 "Plati efectuate pana la data depunerii declaratiei prezente", trebuie trecute sumele platite in cusul anului 2018? Mentionez ca in timpul anului trecut am facut plati anticipate conform declaratiei depuse in anul 2018. Declaratia curenta am depus-o, dar nu am trecut sumele platite aferente anului 2018.
Raspuns ANAF
La sectiunea C.I.1-Rd.3 “Plati efectuate pana la data depunerii declaratiei prezente” – se inscrie, dupa caz, suma reprezentand platile efectuate pana la data depunerii declaratiei, in contul impozitului anual pe venitul realizat/ CAS/CASS, pentru anul fiscal 2018, stabilite prin declaratia prezenta. Prin plati efectuate se intelege atat sumele platite de contribuabil, cat si sumele retinute la sursa in contul impozitului anual pe venitul realizat in anul 2018, stabilit prin declaratia prezenta. Mentionam ca sectiunea C cuprinde date informative.
7. Intrebare: La depunerea declaratiei am intampinat o eroare de depunere, anume “Nu a fost depusa o declaratie initiala valida pentru aceeasi perioada”. Am solicitat prin intermediul site-ului comunicarea unor explicatii, iar raspunsul a fost “O declarattie rectificativa poate fi validata doar daca exista o declaratie initiala anterioara validata sau o alta declaratie rectificativa anterioara validata.”
Cum pot afla daca declaratia anterioara a fost validata si daca nu, cum se poate valida? Cum pot depune declaratia in acest caz?
Raspuns ANAF
Ati primit mesajul de eroare mentionat deoarce la completarea declaratiei ati bifat campul Declaratie rectificativa la capitolul I sau II. In cazul dvs. trebuie sa depuneti din nou Declaratia, completata corespunzator, fara a bifa campurile Declaratie rectificativa aferente capitolelor I sau II.
8. Intrebare: Am un apartament impreuna cu sotul, inchiriat. Sotul mi-a cedat, prin declaratie notariala, mie veniturile din inchiriere. Unde incarc declaratia? Anul trecut pe declaratie era un loc Arhiva, acum pe cea din 2019 nu este.
Raspuns ANAF
Pentru a putea atasa la Declaratia unica un document justificativ, dupa ce validati formularul, in aplicatia Adobe Reader dati click pe iconita din partea stanga care reprezinta o agrafa si apoi, din sectiunea nou deschisa, actionati butonul „Add”, cautati documentul in calculatorul dumneavoastra, il selectati si apasati butonul „Open”. Salvati fisierul PDF al Declaratiei unice pe calculator si astfel, la transmiterea declatiei, veti transmite si documentul justificativ.
9. Intrebare: Am obtinut venituri din salarii pana in luna februarie a acestui an. Incepand cu luna martie nu mai sunt angajata si nici nu mai obtinut venituri din alte surse. As dori sa ma asigur in sistemul de sanatate si am inteles ca pot face acest lucru prin depunerea declaratiei unice si plata contributiei CASS (prin optiune).
Avand in vedere ca nu mai am venituri, voi plati 6 x 208 RON sau 10 x 208 RON (incepand cu luna martie) sau 12 x 208 RON?
Raspuns ANAF
Referitor la cele prezentate de dumneavoastra va comunicam faptul ca veti dobandi calitatea de asigurat la data depunerii declaratiei unice, iar suma de plata in contul CASS, pentru 12 luni, este stabilita prin aplicarea cotei de 10% la baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara, indiferent de data depunerii declaratiei.
Salariul minim brut pe tara, in functie de care se stabileste contributia pentru persoanele fara venituri, este de 2.080 de lei de la 1 ianuarie 2019.
Prin urmare, cota CASS 10% aplicata la 12.480 lei inseamna 1.248 de lei. Aceasta este suma care trebuie achitata pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia indiferent de data depunerii declaratiei.
10. Intrebare: Care este termenul limita de depunere? Se poate tine cont de scaderea din suma totata de plata a sumei platita in plus in 2018? Daca da, in ce rubrica se calculeaza? Daca este obligatorie semnatura electronica de unde se poate procura?
Raspuns ANAF
Termenul limita de depunere a declaratiei unice este 31.07.2019. Puteti depune declaratia unica prin intermediul SPV. Inregistrarea in SPV a persoanelor fizice se poate realiza prin autentificarea pe baza credentialelor (nume utilizator si parola) sau prin intermediul certificatului digital. Pentru inregistrarea in SPV pe baza credentialelor puteti vizualiza Instructiunile de inrolare in Spatiul Privat Virtual - format video - la urmatorul link: https://www.anaf.ro/.../serv.../Inregistrare_persoane_fizice.