email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

UPDATE Declaratia unica 2020. Ghid complet oferit de ANAF

UPDATE Declaratia unica 2020. Ghid complet oferit de ANAF
declaratia unicaimpozit pe venitcontributii sociale

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat, in data de 24 iunie 2020, Declaratia Unica privind impozitul si contributiile pentru veniturile obtinute de PFA si alte persoanele fizice din activitati independente, drepturi de autor, chirii, dividende si alti contribuabili.

Formularul a ajuns la versiunea A4.0.2. A fost necesara aceasta modificare pentru rezolvarea unei probleme informatice care invalida certificatul digital calificat atasat in unele cazuri.

Ultima corectie facuta PDF-ului inteligent a fost facuta in data de 22 iunie - modificare constrangere rd.2, sectiunea II.1.1.B (atentionare daca cheltuieli deductibile - rd.2 - sunt mai mari decat venitul brut - rd.1).
 

Guvernul a decis extinderea pana la 30 iunie a termenului limita pentru depunerea Declaratiei unice. Masura este inclusa in OUG nr. 69/2020, act normativ ce a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 393 din 14 mai 2020. Termenul initial de depunere era data de 15 martie, data ce a fost prorogata prin OG nr. 6/2020 pana la data de 25 mai.​

Totodata, Guvernul a mai luat decizia de a acorda bonificatii de pana la 10% celor care vor achita impozitele sau contributiile pana la finalul lunii iunie. De retinut ca bonificatia se determina de contribuabil si se evidentiaza in mod distinct in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoane fizice, sub rezerva verificarii ulterioare. Obligatiile fiscale de plata se determina prin diminuarea obligatiilor fiscale datorate cu valoarea bonificatiei. Mai multe informatii despre modul de completare a Declaratiei unice in ceea ce priveste acordarea bonificatiilor cititi in Ordinul nr. 1107/2020. (Monitorul Oficial nr. 468 din 3 iunie 2020).
 

Descarca Declaratia unica 2020 - ultima versiune

Declaratia unica – ultima versiune – soft A actualizat in 24 iunie 2020

Soft J – actualizat in 22 iunie 2020 

Structura – actualizata in 22 iunie 2020
 

Ce se intampla in cazul in care Declaratia unica a fost depusa?

Potrivit OUG nr. 69/2020, contribuabilii care au depus Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - capitolul I. Date privind veniturile realizate, pentru veniturile realizate in anul 2019, indiferent de modalitatea de depunere, fara acordarea bonificatiilor prevazute la alin. (1), pot beneficia de acestea, prin depunerea unei declaratii rectificative pana la data de 30 iunie 2020 inclusiv, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1).

 

(7) In cazul in care plata obligatiilor fiscale anuale datorate pentru anul 2019 a fost efectuata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sau ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de data de 30 iunie 2020 inclusiv, aceasta se ia in considerare pentru acordarea bonificatiilor in conditiile prevazute la alin. (1). Pentru sumele achitate in plus fata de obligatiile fiscale de plata aferente anului 2019 se aplica in mod corespunzator prevederile art. 167 sau 168, dupa caz, din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Iti oferim un ghid extrem de util cu:

  • Modul corect de completare
  • Exemple concrete pentru toate tipurile de venit
  • Greseli frecvente, aspecte sensibile, recomandari

Ghidul Declaratia Unica in 2020 asigura absolut toate informatiile necesare pentru a putea gestiona CORECT orice situatie.


Declaratia unica se utilizeaza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2019, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2020.

Una dintre schimbarile semnificative aduse recent Declaratiei unice este ca a fost adaptata astfel incat contribuabilii sa declare veniturile din criptomonede.


Citeste si: Prin platforma Ghiseul.ro, procedura pentru platile CAS, CASS si impozitul pe venit este simplificata


Lista de modificari introduse prin OPANAF nr. 139/2020

Modificarile aduse noului formular sunt urmatoarele:

- eliminarea sectiunii privind impozitul pe veniturile din jocuri de noroc ca urmare a participarii la jocuri de noroc la distanta si festivaluri de poker, realizate in perioada 1 ianuarie - 22 martie 2018, inclusiv, intrucat incepand cu data de 23 martie 2018 veniturile din jocuri de noroc se impun numai prin retinere la sursa, fiind eliminata obligatia declararii acestora in declaratia unica;

- actualizarea sectiunii privind destinatia unei sume din impozitul datorat pe venitul net/castigul net anual impozabil, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult sau pentru acordarea de burse private;

- introducerea la subsectiunea 1, sectiunea 1, Capitolul I a indicatorilor „Castig” si „Venit impozabil” pentru a veni in sprijinul contribuabililor care au realizat castiguri din transferul de moneda virtuala sau venituri impozabile ca urmare a cesiunii de creanta;

- comasarea rd.3 „Venit net anual” si rd.4 „Castig net anual” de la subsectiunea 1, sectiunea 1, Capitolul I, avand ca efect eliminarea unor eventuale confuzii aparute in procesul de completare a declaratiei;

- introducerea unei rubrici la sectiunea 2 de la Capitolul I referitoare la veniturile realizate din strainatate si care sunt scutite de impozit in Romania in baza unui acord international la care Romania este parte;

- introducerea unei casute distincte la subsectiunea 2, sectiunea 2, Capitolul II, astfel incat persoanele care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art.155 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate si care opteaza pentru plata acestei contributii, sa fie evidentiate distinct in formular;

- eliminarea Sectiunii „Date informative privind efectuarea platilor” intrucat contribuabilii intampinau dificultati la identificarea platilor efectuate si la completarea randurilor corespunzatoare din sectiune.

 Totodata, au fost actualizate in mod corespunzator si instructiunile de completare a declaratiei unice.
 

Citeste si: Ce greseli trebuie sa eviti pentru ca ANAF sa nu iti recalculeze impozite si contributii impovaratoare!
 

Cine are obligatia sa depuna Declaratia unica in 2020?

 Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.


Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. 

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna declaratia la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit.

Documentele justificative in baza carora se reduc normele anuale de venit se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabililor.

 In cazul incetarii sau suspendarii temporare a activitatii in cursul anului, contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, vor notifica evenimentul organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia, prin depunerea declaratiei, si isi vor recalcula impozitul anual datorat. 

Subsectiunea 1

"Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse in sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli"

   1. Subsectiunea se completeaza de catre persoanele fizice care realizeaza, in mod individual sau intr-o forma de asociere, venituri in bani si/sau in natura din Romania, potrivit Codului fiscal, provenind din:

   a) activitati independente, pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
   b) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, cu exceptia contribuabililor pentru care impozitul se retine la sursa;
   c) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli.

 Nu au obligatia completarii subsectiunii contribuabilii care au realizat venituri din arenda si/sau din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si care nu au inceput activitatea in luna decembrie, nu au optat pentru stabilirea venitului net anual in sistem real, iar la sfarsitul anului anterior celui de raportare nu sunt indeplinite conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente;

   d) activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
   e) piscicultura si/sau silvicultura;
   f) transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
   g) alte surse, pentru care contribuabilii au obligatia depunerii declaratiei.

   NOTA: 

Persoanele fizice cu handicap grav ori accentuat care realizeaza venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligatia declararii veniturilor si depunerii declaratiei.

Subsectiunea se completeaza si pentru:

   a) declararea veniturilor realizate in Romania in calitate de artisti de spectacol sau ca sportivi, din activitatile artistice si sportive, in cazul persoanelor rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri si care au optat pentru regularizarea impozitului, in conditiile prevazute la art. 227 alin. (3) din Codul fiscal, precum si in Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare Norme metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016;

b) declararea veniturilor realizate de persoanele fizice nerezidente, ca urmare a activitatii desfasurate in Romania in calitate de artisti de spectacol sau sportivi, din activitati artistice si sportive, daca platitorul de venit se afla intr-un stat strain, potrivit art. 223 alin. (4) din Codul fiscal.

Persoanele fizice care realizeaza venituri ca urmare a activitatii desfasurate in Romania in calitate de artist de spectacol sau sportiv, din activitatile artistice si sportive, indiferent daca acestea sunt platite direct artistului sau sportivului ori unei terte parti care actioneaza in numele acelui artist sau sportiv, au obligatia sa depuna declaratia si sa plateasca impozit conform regulilor stabilite in titlul IV "Impozitul pe venit" din Codul fiscal, daca platitorul de venit se afla intr-un stat strain;

c) declararea veniturilor din activitati independente obtinute din Romania, in cazul persoanelor rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European si care au optat pentru regularizarea impozitului in conditiile prevazute la art. 226 din Codul fiscal, precum si in Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016;

d) declararea veniturilor realizate de persoanele nerezidente, scutite de impozit in Romania, potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri si legislatiei Uniunii Europene.

DE RETINUT!

Pentru veniturile din transferul de moneda virtuala prevazute la art. 114 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal:

    Rd. 6 "Castig" - se inscrie castigul din transferul de moneda virtuala determinat ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si pretul de achizitie, inclusiv costurile directe aferente tranzactiei.

Castigul sub nivelul a 200 lei/tranzactie nu se impoziteaza cu conditia ca totalul castigurilor intr-un an fiscal sa nu depaseasca nivelul de 600 lei.


Declaratia unica 2020: care este termenul de depunere

 Declaratia unica se depune:

   - pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate;

   - pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale;

   - pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.

 Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice. 


Declaratia unica 2020: mod de depunere

Modul de depunere a declaratiei unice:

   1. Declaratia se depune, impreuna cu anexele completate, daca este cazul, astfel:

   a) in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire.

    Declaratia se pune gratuit la dispozitia contribuabilului.

    Data depunerii declaratiei in format hartie este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz;

   b) prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:

   - prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" (SPV);
   - pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.

Programul de asistenta este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro.

 

Declaratia unica 2020: ce trebuie sa stii despre rectificarea formularului

Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile actuale nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

3.2. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi formular, bifandu-se cu X casutele aflate pe prima pagina a formularului (capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul . . . . . . . . . ." si/sau capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul . . . . . . . . . .", dupa caz).

   3.3. Declaratia rectificativa se completeaza inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute in capitolul supus rectificarii, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala/anterioara.

   3.4. Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:

   - corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice;
   - modificarea datelor de identificare a persoanei fizice;
   - modificarea unor date referitoare la categoria/sursa veniturilor sau a nivelului acestora, potrivit legii;
   - modificarea unor date referitoare la contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate;
   - stabilirea bonificatiei pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venitul anual estimat, precum si a contributiilor sociale, potrivit art. 121 din Codul fiscal;
   - corectarea altor informatii prevazute de formular.

   3.5. La rectificarea declaratiei se vor avea in vedere urmatoarele:

   - declaratia initiala este declaratia care nu are nicio bifa de rectificativa selectata;
   - este permisa depunerea unei singure declaratii initiale;
   - declaratia rectificativa este declaratia cu cel putin o bifa de rectificativa selectata (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);
   - o declaratie rectificativa care rectifica ambele capitole (capitolul I si capitolul II) trebuie sa aiba ambele bife de rectificare selectate.

   3.6. Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat pana la data de 31 decembrie a anului de impunere.

    Fac exceptie contribuabilii care nu au obligatia completarii capitolului I din declaratie si care rectifica declaratia in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Contribuabilii care au efectuat plata integrala a obligatiilor fiscale respectand conditiile reglementate prin legea bugetului de stat privind termenele de plata, dar nu si-au acordat bonificatia pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venitul anual estimat potrivit art. 121 alin. (1) din Codul fiscal pot rectifica sectiunea 3 "Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul estimat si contributiile sociale estimate datorate, stabilite prin declaratia curenta" de la cap. II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul..." si dupa data de 31 decembrie a anului de impunere.

 

Completarea Declaratiei unice in 2020

Declaratia se completeaza pe surse si categorii de venit, de catre contribuabil sau de catre imputernicitul/curatorul fiscal al acestuia, desemnat potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei fiscale a contribuabilului.

Persoanele care au realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care exista obligatia depunerii declaratiei unice vor completa cate o sectiune pentru fiecare categorie si sursa de venit, atat pentru veniturile realizate, cat si pentru veniturile estimate (respectiv sectiunile referitoare la datele privind impozitul pe veniturile realizate, pe surse si categorii de venit din Romania sau din strainatate si/sau datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse si categorii de venit), utilizand, daca este cazul, si "Anexa nr. . . . . . . . . . . la Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice", care se ataseaza la declaratia unica.

Persoanele fizice care utilizeaza programul de asistenta pentru completarea si editarea declaratiei unice nu completeaza "Anexa nr. . . . . . . . . . . la Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice".

   A. Date de identificare a contribuabilului

   1. In caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza codul numeric personal al contribuabilului sau numarul de identificare fiscala, atribuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu ocazia inregistrarii fiscale, dupa caz.

   2. In caseta "Cod de identificare fiscala din strainatate" se inscrie codul de identificare fiscala al contribuabilului nerezident, emis de autoritatea fiscala din statul al carui rezident este persoana fizica nerezidenta.

   3. Rubrica "Nerezident" se bifeaza de contribuabilii care la momentul realizarii venitului aveau calitatea de nerezidenti.

   4. Rubrica "Tara de rezidenta" se completeaza numai in situatia beneficiarului de venit nerezident, care va inscrie tara in care este rezident fiscal la momentul realizarii venitului.

   5. In rubricile "Nume" si "Prenume" se inscriu numele si prenumele contribuabilului.
   6. Rubricile privind adresa se completeaza, dupa caz, cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.
   7. In rubrica "Cont bancar (IBAN)" se inscrie codul IBAN al contului bancar al contribuabilului.

   B. Date privind sectiunile completate

   1. Se bifeaza rubricile corespunzatoare sectiunilor completate, conform categoriilor de venituri realizate/estimate.
   2. Capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul . . . . . . . . . ." cuprinde impozitul pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate si contributiile sociale datorate, pentru anul de impunere.
   3. Capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul . . . . . . . . . ." cuprinde impozitul pe veniturile estimate a se realiza din Romania si contributiile sociale datorate, pentru anul de impunere.


Declaratia unica 2020: Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate

   10. Sectiunea se completeaza de catre persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania si de catre persoanele fizice care indeplinesc conditia mentionata la art. 59 alin. (2) din Codul fiscal, care realizeaza venituri din strainatate, supuse impozitarii in Romania, cum ar fi: venituri din activitati independente, venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, piscicultura, silvicultura, venituri sub forma de dividende, venituri sub forma de dobanzi, venituri din premii, venituri din jocuri de noroc, castiguri din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar, venituri din lichidarea unei persoane juridice, venituri din pensii, remuneratii/indemnizatii ale membrilor consiliului de administratie/administratori/cenzori si alte venituri similare, venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, precum si alte venituri supuse impunerii potrivit titlului IV din Codul fiscal.

   11. Sectiunea se completeaza si de persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania si persoanele fizice care indeplinesc conditia mentionata la art. 59 alin. (2) din Codul fiscal care desfasoara activitate salariala in strainatate intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si sunt platite pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania ori de un sediu permanent in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania), in urmatoarele situatii, dupa caz:

   a) in cazul in care persoana fizica a fost prezenta in strainatate pentru o perioada mai mare decat perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care s-a desfasurat activitatea;
   b) in cazul in care detasarea in strainatate a persoanei fizice a incetat inainte de perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri, iar angajatorul nu mai poate efectua retinerea diferentelor de impozit, intrucat intre parti (angajat-angajator) nu mai exista relatii contractuale generatoare de venituri din salarii.|

   11.1. In vederea regularizarii impozitului pe salarii datorat in Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate, persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania si persoanele fizice care indeplinesc conditia mentionata la art. 59 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt platite pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, au obligatia sa declare in Romania veniturile respective, la termenul prevazut de lege.

    Urmatoarele documente justificative vor fi detinute de catre contribuabil, dupa caz:

   a) documentul mentionat la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal intocmit de angajatorul rezident in Romania ori de catre un sediu permanent in Romania care efectueaza plati de natura salariala din care sa rezulte venitul baza de calcul al impozitului;
   b) contractul de detasare;
   c) documente justificative privind incetarea raportului de munca, dupa caz;
   d) certificatul de atestare a impozitului platit in strainatate de contribuabil, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, sau orice alt document justificativ privind venitul realizat si impozitul platit in celalalt stat, eliberat de autoritatea competenta din tara in care s-a obtinut venitul, precum si orice alte documente care pot sta la baza determinarii sumei impozitului platit in strainatate, pentru situatia in care dreptul de impunere a revenit statului strain.

   11.2. Veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident nu sunt impozabile in Romania, potrivit prevederilor Codului fiscal, nu se declara si nu fac obiectul creditului fiscal extern.

   12. Se completeaza cate o sectiune pentru fiecare tara - sursa a veniturilor si pentru fiecare sursa de venit realizat.
   13. Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia, potrivit Codului fiscal.
   14. Contribuabilii care obtin venituri din strainatate au obligatia sa le declare in declaratie, precum si sa efectueze calculul si plata impozitului datorat, cu luarea in considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri.
   15. Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelasi venit si pentru aceeasi perioada impozabila, sunt supusi impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in statul strain cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, iar respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda creditului au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, in limitele prevazute de Codul fiscal.
   16. Pentru contribuabilii persoane fizice rezidente care realizeaza un venit si care, potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, poate fi impus in celalalt stat, iar respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, respectivul venit va fi scutit de impozit in Romania si se declara in declaratie.
   17. Creditul fiscal/Scutirea se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
   a) se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
   b) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit de persoana fizica. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
   c) venitul pentru care se acorda credit fiscal/scutire face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 61 din Codul fiscal.

    Documentele justificative privind venitul realizat si impozitul platit, eliberate de autoritatea competenta din tara in care s-a obtinut venitul si cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, precum si alte documente care sunt utilizate pentru aplicarea metodelor de evitare a dublei impuneri prevazute in conventiile de evitare a dublei impuneri se pastreaza de catre contribuabil.

   18. Veniturile din strainatate, precum si impozitul aferent, a carui plata in strainatate este atestata cu document justificativ eliberat de autoritatea competenta a statului strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, exprimate in unitatile monetare proprii fiecarui stat, se vor transforma in lei la cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei din anul de realizare a venitului respectiv.

    Veniturile din strainatate realizate de persoanele fizice rezidente, precum si impozitul aferent, exprimate in unitati monetare proprii statului respectiv, dar care nu sunt cotate de Banca Nationala a Romaniei, se vor transforma astfel:

   a) din moneda statului de sursa intr-o valuta de circulatie internationala, cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din tara de sursa;
   b) din valuta de circulatie internationala in lei, folosindu-se cursul de schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului respectiv.
   19. Modalitatea de completare a sectiunii in cazul persoanelor fizice care au realizat venituri din strainatate
    Litera A "Date privind activitatea desfasurata"
   19.1. Rd. 1 "Tara in care s-a realizat venitul" - se completeaza denumirea tarii in care contribuabilul a realizat venitul declarat.
   19.2. Rd. 2 "Categoria de venit" - se bifeaza casuta corespunzatoare categoriei de venit realizat.

   a) Pentru transmiterea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlu de mostenire, declaratia se depune de contribuabilii mostenitori in situatia in care succesiunea nu este dezbatuta si finalizata in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii, bifand, in acest caz, casuta "Cu titlu de mostenire".

   b) Rubrica "Remuneratii/Indemnizatii ale membrilor consiliului de administratie/administratori/cenzori si alte venituri similare" - se bifeaza in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din strainatate care au aceeasi natura ca veniturile (in bani sau in natura) asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (2) din Codul fiscal, dar care nu sunt obtinute din desfasurarea unei activitati dependente.

    Sunt considerate astfel de venituri obtinute din strainatate cele care sunt similare celor obtinute din Romania ca:

   - sume primite de membrii directoratului, ai consiliului de supraveghere sau ai comisiei de cenzori;
   - remuneratii primite de directori in baza unui contract de mandat;
   - indemnizatia administratorilor, inclusiv indemnizatia asociatului unic;
   - sume din profitul net cuvenite administratorilor;
   - sume primite de reprezentanti in adunarea generala a actionarilor si in consiliile de administratie;
   - beneficiile in bani sau in natura obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere;
   - oricare alte sume similare obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere.

   19.3. Rd. 3 "Metoda de evitare a dublei impuneri" - se bifeaza, daca este cazul, metoda de evitare a dublei impuneri prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul in care s-a realizat venitul.

   19.4. Rd. 4 "Venit scutit in baza unui acord international la care Romania este parte" - se bifeaza de contribuabilii care realizeaza din strainatate venituri scutite in baza unui acord international la care Romania este parte.

   19.5. Rd. 5/Rd. 6. "Data inceperii/incetarii activitatii" - se completeaza de catre contribuabilii care incep/inceteaza activitatea in cursul anului fiscal de raportare.

   19.6. Litera B "Date privind impozitul anual datorat"

   19.6.1. Rd. 1 "Venit brut" - se inscrie suma (in lei) reprezentand venitul brut realizat din strainatate potrivit Codului fiscal, in anul fiscal de raportare.

    Persoanele fizice care realizeaza venituri din jocuri de noroc completeaza cate o sectiune pentru fiecare venit brut primit de la un organizator sau platitor de venituri din jocuri de noroc, supuse impunerii in Romania, potrivit Codului fiscal.

   19.6.2. Rd. 2 "Cheltuieli deductibile/alte sume deductibile" - se inscrie, dupa caz, suma (in lei) reprezentand cheltuieli deductibile efectuate in scopul realizarii veniturilor sau suma neimpozabila deductibila din venitul realizat in strainatate, conform Codului fiscal.

   19.6.3. Rd. 3 "Venit net/Castig net anual" - se inscrie, dupa caz, suma reprezentand diferenta dintre venitul brut (rd. 1) si cheltuielile aferente deductibile/alte sume deductibile (rd. 2).

    Se completeaza numai daca venitul brut este mai mare decat cheltuielile deductibile/alte sume deductibile.

    Baza de calcul al impozitului pe venit datorat se determina dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.

    In cazul salariului platit de angajatorul din Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate, se inscrie venitul baza de calcul (in lei) aferent perioadei de detasare in strainatate, conform documentului mentionat la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, intocmit de angajator.

    In cazul transferului de titluri de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si al aurului financiar, definit potrivit legii, se inscrie castigul net anual (in lei) reprezentand diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv.

   19.6.4. Rd. 4 "Pierdere fiscala/Pierdere neta anuala" - se inscrie, dupa caz, suma (in lei) reprezentand pierderea fiscala realizata din activitatea desfasurata in strainatate in anul fiscal de raportare reprezentand diferenta dintre cheltuielile deductibile (rd. 2) si venitul brut (rd. 1).

    Se completeaza numai daca cheltuielile deductibile sunt mai mari decat venitul brut.

    In cazul transferului de titluri de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si al aurului financiar, definit potrivit legii, se inscrie pierderea neta anuala (in lei) reprezentand diferenta intre pierderile si castigurile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv.

   19.6.5. Rd. 5 "Pierderi fiscale/nete anuale reportate din anii precedenti" - se inscrie suma reprezentand pierderi reportate din anii precedenti, conform legii.

   19.6.6. Rd. 6 "Venit/Castig net anual impozabil" - se inscrie venitul/castigul net anual impozabil reprezentand diferenta dintre venitul/castigul net anual (rd. 3) si pierderile fiscale reportate din anii precedenti (rd. 5).

   19.6.7. Rd. 7 "Impozit pe venit datorat in Romania" - se inscrie suma (in lei) rezultata prin aplicarea cotei de impozitare prevazute de lege asupra sumei inscrise la rd. 6.

    In situatia in care conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de realizare a venitului prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, se inscrie cifra zero.

    In situatia in care venitul obtinut este scutit in baza unui acord international la care Romania este parte, se inscrie cifra zero.

    In situatia in care in anul de raportare, s-a inregistrat pierdere fiscala sau daca dupa compensarea pierderilor reportate din anii precedenti a rezultat pierdere de reportat, se inscrie cifra zero.

   19.6.8. Rd. 8 "Impozit pe venit platit in strainatate" - se inscrie suma (in lei) reprezentand impozitul pe venit efectiv platit in strainatate.

    Se completeaza de catre contribuabilii care, pentru acelasi venit si pentru aceeasi perioada impozabila, sunt supusi impozitului pe venit, atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate.

Rubrica se completeaza si de contribuabilii care realizeaza un venit care, conform prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat si legislatiei Uniunii Europene, este impus in celalalt stat si respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri "metoda scutirii".

   19.6.9. Rd. 9 "Credit fiscal" - creditul fiscal se stabileste de catre contribuabil la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate.

 Impozitul platit in strainatate care se deduce din impozitul pe venit datorat in Romania este limitat la partea de impozit pe venit datorat in Romania.

Creditul se stabileste din impozitul pe venit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain, daca exista documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, care atesta plata impozitului in strainatate.

   19.6.10. Rd. 10 "Diferenta de impozit de plata" - se inscrie suma reprezentand diferenta dintre impozitul pe venit datorat in Romania (rd. 7) si creditul fiscal (rd. 9).

    Se completeaza numai daca impozitul pe venit datorat in Romania este mai mare decat creditul fiscal.

In situatia in care creditul fiscal (rd. 9) este mai mare sau egal decat impozitul pe venit datorat in Romania (rd. 7), se inscrie cifra zero.


Consultati ANEXA nr. 2 pentru mai multe informatii despre completarea si depunerea Declaratiei unice.

 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia unicaimpozit pe venitcontributii sociale


Data aparitiei: 13 Februarie 2019
Ultima actualizare: 25 Iunie 2020

Votati articolul "UPDATE Declaratia unica 2020. Ghid complet oferit de ANAF":
Rating:

Nota: 4.12 din 5 din 186 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X