UPDATE in 20 noiembrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule a trecut tacit de Senat.
Modificarile aduse Legii RCA inca NU se aplica momentan. Pentru ca initiativa legislativa sa fie adoptata, mai trebuie sa treaca de Parlament. Ultimul pas il reprezinta publicarea in Monitorul Oficial.
Totusi, Consiliul Economic si Social a dat aviz nefavorabil, avand urmatoarea motivare:
- propunerea legislativa impune introducerea unor proceduri suplimentare care contribuie la sporirea gradului de complexitate asupra procesului de decontare directa;
- in forma actuala, procedura de decontare directa se dovedeste a fi eficienta si usor accesibila in ceea ce priveste operativitatea decontarii.
Una dintre principalele modificari prevazute in document vizeaza modul de functionare a „asiguratului cu risc ridicat”. Masura vine in urma opiniilor formulate de Comisia Europeana. Reprezentantii acesteia considera ca actiunile aplicate de Romania ingradesc libertatea tarifara asiguratorilor de a-si stabili propriile prime. Asadar, impunerea unei prime calculate si ofertate de catre BAAR si nu de catre asiguratorul RCA a intrat in vizorul Comisiei Europene.
Prevederile Legii nr. 132/2017 reglementeaza modul de incheiere al asigurarilor RCA in cazul asiguratilor cu risc ridicat dupa cum urmeaza:
Articolul 2: Definitii
5. „asigurat cu risc ridicat” – persoana care pe baza incadrarii in clasele de risc pentru care cel putin 3 asiguratori RCA oferteaza un tarif de prima de N ori mai mare decat tariful de referinta calculat de catre BAAR; factorul „N” este stabilit de catre BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania), cu aprobarea Autoritatii de Supraveghere Financiara si este calculat pentru un vehicul cu aceleasi caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicita asigurarea, precum si pentru aceeasi clasa de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului; caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrica, cu exceptia vehiculelor cu motoare electrice, caz in care se va tine seama de puterea acestora;
Articolul 19: Prevederi aplicabile asiguratilor cu risc ridicat
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
(1) Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa BAAR pentru formularea unei oferte de asigurare.
(2) BAAR va formula o oferta de asigurare calculata pornind de la tariful de referinta si ii va aloca acestuia un asigurator RCA in vederea incheierii contractului RCA.
(3) Alocarea prevazuta la alin. (2) se realizeaza de catre BAAR.
„In calculul tarifului de prima, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementari ale ASF”, se precizeaza in expunerea de motive a proiectului.
In opinia Comisiei Europene noua legislatie in domeniul asigurarii de raspundere civila auto, adoptata in 2017, a introdus o serie de obligatii in special obligatia asiguratorilor de notificare prealabila sistematica a modificarilor aduse primelor de asigurare de raspundere civila auto (RCA), limitarea ponderii costurilor administrative si de vanzare la calcularea primelor de asigurare, obligatia ca plafoanele pentru primele platite de clientii cu risc ridicat sa fie calculate pe baza „tarifelor de referinta”, limitarea criteriilor de segmentare in functie de riscuri la cele de care asiguratorii pot tine seama la calcularea primelor lor, toate aceste prevederi fiind incompatibile cu Directiva 2009/138/CE (Solvabilitate II).
Astfel, cu privire la prevederile Legii nr.132/2017, Comisia Europeana scoate in evidenta faptul ca, potrivit articolului 18 alineatul (4) „cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare, incluse in tariful de prima, nu pot depasi cumulat 25 % din tariful rezultat”.
In data de 26.07.2019, Comisia Europeana a transmis un Aviz motivat prin care a invitat Romania sa adopte intr-un termen de maximum doua luni de la primire toate masurile necesare pentru a se conforma prevederilor acestuia.
Iata mai jos ce modificari propune MFP privind legislativa RCA:
1. Se propun modificari asupra modului de functionare a „asiguratului cu risc ridicat”:
Intrucat Comisia Europeana considera ca prin actualul mod de functionare este ingradita libertatea de tarifare prin impunerea unei prime calculate si ofertate de catre BAAR si nu de catre asiguratorul RCA, propunerea de modificare a legislatiei are in vedere eliminarea obligatiei BAAR de ofertare a primei de asigurare in cazul asiguratului cu risc ridicat.
Totodata, se are in vedere instituirea obligatiilor BAAR de alocare a asiguratului cu risc ridicat conform politicilor si procedurilor proprii, proceduri interne care stabilesc si conditiile de incheiere a asigurarii, asumate de catre toti membrii BAAR, precum si de stabilire a unor reguli de conduita aplicabile membrilor sai inclusiv cu privire la incheierea asigurarii RCA in cazul asiguratilor cu risc ridicat.
2. Se propune abrogarea prevederilor ce limiteaza cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare ce pot fi incluse de catre asiguratori in calculul tarifelor de prima.
3. Se propune eliminarea obligatiei A.S.F. de reglementare a modului de calcul al tarifelor de prima, a criteriilor de risc, a indicilor de incarcare, a coeficientilor de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de prima, conditii in care calculul va avea in vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate.
4. Se propune abrogarea prevederilor referitoare la posibilitatea suspendarii contractului RCA la cererea asiguratului avand in vedere hotararea CJUE din Cauza C80/2017 (Fundo de Garantia Automovel vs. Alina Juliana) care stabileste faptul ca obligatia de asigurare este permanenta pe perioada in care vehiculul este inmatriculat/inregistrat, indiferent daca exista sau nu intentia proprietarului de a utiliza acest vehiculul.
5. Se propune punerea in acord a prevederilor din cuprinsul Legii nr. 132/2017 ce reglementeaza modul de distribuire a contractelor RCA cu prevederile Legii nr. 236/2018 privind distributia de asigurari, acestea intrand in vigoare ulterior publicarii legii RCA. Astfel, se reglementeaza la art.6 alin.(3), asumarea raspunderii pentru emiterea tuturor contractelor RCA indiferent de canalul de distributie utilizat, fie direct sau prin intermediarii de asigurari sau de asigurari auxiliare, definiti conform Legii 236/2018.
Consulta documentele atasate mai jos: