Dezbatem in continuare cazul unei societati comerciale cu sediul in Romania, neplatitoare de TVA, care doreste sa inchirieze masinile pe care le are in proprietate. Se vor face inchirieri pe teritoriul Romaniei (existand posibilitatea ca la cerere sa paraseasca teritoriul Romaniei), catre persoane fizice straine cu domiciliul in UE si in afara UE si persoane juridice cu sediul in UE si in afara UE.
Expertul nostru in domeniu fiscalitatii prezinta care sunt obligatiile societatii si ale persoanelor fizice din punct de vedere al taxelor si declaratiilor de intocmit.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Prestare servicii inchiriere autoturisme: raspunsul specialistului
Indiferent de faptul ca utilizatorul autoturismului este o persoana fizica sau o persoana impozabila, regimul fiscal aplicabil d.p.d.v. al TVA este conditionat de termenul de inchirie al autoturismului:
1. pe termen scurt (maxim 30 de zile) sau
2. termen lung (peste 30 de zile).
In cazul inchirierii pe termen lung, se aplica urmatoarele reguli generale:
• daca beneficiarul este persoana impozabila, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul, fiind aplicabile prevederile regulii generale de la art. 278 alin. (2). Daca beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru si are calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru, dar nu in Romania,prestatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " deoarece efectueaza o prestare intracomunitara de servicii a carei valoare trebuie raportata informativ prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul P.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
• daca beneficiarul este persoana neimpozabila (persoana fizica, entitate non profit, etc.) locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit prestatorul, fiind aplicabile prevederile regulii generale de la art. 278 alin. (3). In acest caz, serviciul este taxabil in Romania, dar prestatorul aplica regimul special de scutire deoarece, fie nu a atins/depasit plafonul de scutire de 300.000 lei/an calendaristic, fie nu a optat pentru inregistrarea in regim special in situatia in care nu a realizat plafonul de scutire.
In cazul inchirierii pe termen scurt, se aplica exceptia de la cele doua reguli generale, exceptie reglementata prin art. 278 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal:
"(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi: ........
d) locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile; "
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 19 din normele de aplicare ale acestei exceptii, de la alin. (4) la alin. alin. (7) inclusiv:
"(4) In aplicarea art. 278 alin. (4) lit. d) ...... din Codul fiscal, durata posesiei sau utilizarii continue a unui mijloc de transport care face obiectul inchirierii se determina pe baza contractului dintre partile implicate. Contractul serveste drept prezumtie, care poate fi contestata prin orice element de fapt sau de drept in vederea stabilirii duratei reale a posesiei sau utilizarii continue. Depasirea in caz de forta majora a perioadei contractuale pentru inchirierea pe termen scurt nu afecteaza stabilirea duratei sau utilizarii continue a mijlocului de transport.
(5) In cazul in care inchirierea aceluiasi mijloc de transport face obiectul mai multor contracte succesive incheiate intre aceleasi parti contractante, durata reprezinta durata posesiei sau utilizarii continue a respectivului mijloc de transport in temeiul tuturor contractelor. Un contract si prelungirile sale se considera a fi contracte succesive. Cu toate acestea, durata contractului sau a contractelor de inchiriere pe termen scurt care preceda contractul care este considerat pe termen lung este reevaluata numai daca exista o practica abuziva.
(6) Cu exceptia cazurilor de practica abuziva, contractele de inchiriere succesive incheiate intre aceleasi parti contractante, dar care au ca obiect mijloace de transport diferite, nu sunt considerate drept contracte succesive in sensul alin. (5). Fiecare contract se analizeaza separat, in vederea incadrarii sau neincadrarii in prevederile art. 278 alin. (4) lit. d) si alin. (5) lit. g) din Codul fiscal, daca nu se dovedeste o incalcare a legii.
(7) In sensul art. 278 alin. (4) lit. d) ....... din Codul fiscal, un mijloc de transport este considerat ca fiind pus efectiv la dispozitia clientului la locul in care se afla mijlocul de transport atunci cand clientul sau un tert care actioneaza in numele acestuia preia efectiv controlul fizic asupra acestuia. Controlul juridic, respectiv semnarea contractului, intrarea in posesia cheilor, nu este suficient pentru a determina locul efectiv al punerii la dispozitia clientului a mijlocului de transport."
Astfel, exceptia prevaleaza regula generala, aspect reglementat prin norme, la pct. 15 alin. (1)" 15. (1) Regulile prevazute la art. 278 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal. "
Practic, daca autoturismul este pus la dispozitia utilizatorului pe teritoriul Romaniei, serviciul este taxabil in Romania deoarece locul prestarii se considera in Romania. Totusi, prestatorul nu datoreaza TVA bugetului de stat din Romania, daca se afla in regimul special de scutire de la art. 310 deoarece nu a atins/depasit cifra de afaceri de 300.000 lei/an.
Daca autoturismul este pus, pe termen scurt, la dispozitia unei persoane impozabile dintr-un stat membru, prestatorul nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317 deoarece presteaza un serviciu care se incadreaza la exceptia de la regula generala de taxare. Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin norme, la pct. 16 alin. (1)
" Prin exceptie de la regulile generale prevazute la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, respectiv persoana impozabila sau persoana neimpozabila, locul prestarii serviciilor prevazute la art. 278 alin. (4) din Codul fiscal se stabileste in functie de regulile prevazute la alin. (4) al art. 278 din Codul fiscal. Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 325 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii."
In relatia cu o persoana neimpozabila d.p.d.v. al TVA (o persoana fizica, o entitate non-profit, o institutie publica), prestatorul din Romania trebuie sa considere serviciul taxabil in Romania conform regulii generale reglementate prin art. 278 alin. (3) din Codul fiscal, dar nu este obligat sa colecteze TVA deoarece se afla in regim special de scutire reglementat prin art. 310 din Codul fiscal.
In situatia in care locul prestarii serviciului este pe teritoriul Romaniei in functie de criteriile mentionate anterior, prestatorul din Romania nu are obligatii declarative d.p.d.v. al TVA pana la momentul inregistrarii in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) prin optiune sau lit. b) la depasirea plafonului de scutire.
Indiferent de faptul ca serviciul de inchiriere este sau nu este impozabil in Romania d.p.d.v. al TVA, prestatorul trebuie sa aiba in vedere faptul ca valoarea acestor operatiuni intra in calcul pentru determinarea plafonului de scutire de 300.000 lei/an calendaristic.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca, pentru acest serviciu, persoana impozabila din Romania trebuie sa fie autorizata conform codului CAEN 7711 "Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare"
Utilizatorul, persoana fizica sau juridica care inchiriaza autoturismul de la un prestator cu sediul activitatii economice in Romania are obligatii doar fata de proprietarul mijlocului de transport inchiriat, conform contractului incheiat cu acesta, fara a avea obligatii fiscale fata de autoritatea fiscala si vamala din Romania.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal.