Presedintele Klaus Iohannis a anuntat masurile sociale si economice din decretul prin care se impune stare de urgenta vreme de 30 de zile, din cauza pandemiei de coronavirus. Este important de retinut faptul ca productia si intreaga economie trebuie sa fie pregatite sa sustina combaterea epidemiei de coronavirus.
Pe scurt, documentul cuprinde masuri privind suspendarea cursurilor, atat in sistemul universitar cat si in preuniversitar, plafonarea preturilor la alimente de prima necesitate, medicamente, servicii si combustibil, in limita pretului mediu din ultimele trei luni. De asemenea, pot fi inchise gradual punctele de frontiera, hoteluri, cafenele, cluburi si alte locuri publice. De asemenea, angajatorii si angajatii afectati de efectele crizei vor fi sprijiniti prin derogari de la prevederile legale si a fost decisa si suspendarea efectuarii controalelor la angajatori de catre ITM, cu cateva exceptii.
“Pandemia nu poate fi stopata decat prin masuri exceptionale. Vom trece cu bine daca luam imedat cele mai drastice masuri. Acestea vizeaza sanatatea publica, dar si ingradirea exercitarii unor drepturi si libertati.”, a spus seful statului.
Decretul semnat de presedinte trebuie aprobat de Parlament in termen de 5 zile de la emitere. Presedintele interimar al partidului PSD a anuntat ca parlamentarii pot aduce modificari si ca decretul se va intoarce la presedintele tarii doar in cazul in care este respins la vot.
Va prezentam mai jos masurile care ar putea fi aplicate firmelor pe perioada starii de urgenta, potrivit informatiilor prezentate in anexa decretului prezidential.
Starea de urgenta in Romania – masuri pentru domeniul economic
Art. 8 - Guvernul poate adopta masuri de sustinere a operatorilor economici din domeniile afectate de COVID-19.
Art. 9 - Pentru combaterea raspandirii infectiilor cu COVID-19, autoritatile publice centrale pot rechizitiona unitati de productie materiale si echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Art. 10 - Autoritatile publice centrale precum si entitatile juridice in care statul este actionar majoritar, pot achizitiona in mod direct materiale si echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
Art. 11 - Beneficiarii fondurilor europene afectati de adoptarea masurilor de urgenta prevazute in prezentul decret pot decide, impreuna cu autoritatile de management/organismele intermediare, sa suspende contractele de finantare incheiate conform legii.
Art. 12 - Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza, la cerere, operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul COVID-19, certificate de situatie de urgenta in baza documentelor justificative.
Art. 13 - Se vor dispune masuri pentru asigurarea continuitatii in aprovizionare, respectiv extractie, productie, procesare, transport, distributie, furnizare, mentenanta intretinere si reparatii a resurselor si materiilor prime si/sau semiprocesate necesare functionarii corespunzatoare a sistemului energetic national, precum si asigurarea continuitatii functionarii acestuia si a tuturor serviciilor de utilitate publica.
Art. 14 - Se mentine valabilitatea documentelor eliberate de autoritatile publice care expira pe perioada starii de urgenta.
Art. 15 - Pe perioada starii de urgenta se pot plafona preturile la medicamente si aparatura medicala, la alimentele de stricta necesitate si la serviciile de utilitate publica (energie electrica si termica, gaze, alimentare cu apa, salubritate, carburanti etc.), in limita pretului mediu din ultimele 3 luni inaintea declararii starii de urgenta.
Una dintre masurile aduse domeniului Justitiei are in vedere activitatea ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului) pe durata starii de urgenta.
Art. 45 - (1) Pe durata starii de urgenta, activitatea Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrelor comertului de pe langa tribunale continua in ceea ce priveste inregistrarea mentiunilor privind persoanele juridice si persoanele fizice inregistrate in registrul comertului si se deruleaza prin mijloace electronice, in baza cererii de inregistrare a mentiunilor si a documentelor anexate la aceasta in forma electronica, avand incorporata, atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa.
(2) Copiile de pe inregistrarile efectuate si de pe actele prezentate de solicitanti, informatiile despre datele inregistrate si certificatele constatatoare se elibereaza pe cale electronica.
(3) Activitatea de asistenta pentru efectuarea procedurilor necesare inregistrarii prin mijloace electronice in registrul comertului, din cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, precum si activitatea de publicare si de furnizare a Buletinului procedurilor de insolventa se realizeaza prin mijloace electronice.
De retinut si faptul ca institutiile si autoritatile publice centrale si locale, autoritatile administrative autonome, regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile la care statul ori o unitate administrativ - teritoriala este actionar unic sau majoritar, societatile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada starii de urgenta, munca la domiciliu sau in regim de telemunca, prin act unilateral al angajatorului.