email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 61/2022. Ajutoare de stat pentru firmele si PFA-urile din sectorul agro-alimentar: tipuri de cheltuieli si coduri CAEN

OUG 61/2022. Ajutoare de stat pentru firmele si PFA-urile din sectorul agro-alimentar: tipuri de cheltuieli si coduri CAEN
ajutor de statsrlpfa

In Monitorul Oficial nr. 458 din 6 mai 2022 a aparut OUG 61/2022 privind unele masuri pentru acordarea de microgranturi si granturi pentru capital de lucru entitatilor din domeniul agroalimentar cu finantare din fonduri externe nerambursabile. 

SRL-urile, PFA-urile, II-urile si IF-urile din sectorul agro-alimentar vor primi ajutoare nerambursabile in valoare de 5.000-120.000 de euro, conform actului normativ. 

OUG 61/2022 - ajutoare de stat: continutul actului normativ

Pandemia de COVID-19, ale carei efecte se resimt accentuat in economie, a afectat in mod semnificativ sectorul agroalimentar. Principalele provocari cu care intreprinderile din domeniul agroalimentar se confrunta sunt schimbarea modelelor de consum la nivel de consumator si pe lanturile de comercializare, schimbarea raportului dintre produsele proaspete si produsele de baza, cresterea livrarilor online, sincopele in sectorul de prelucrare agroindustriala, inchiderea operatorilor economici pentru care acestea erau furnizori.

Intreprinderile solvabile sau mai putin solvabile se confrunta si in acest an cu o lipsa majora de lichiditate. Acest lucru a afectat din anul 2020 grav situatia economica a multor intreprinderi si situatia angajatilor acestora, periclitand supravietuirea lor.
Toate aceste provocari au ca efect declinul productiei, insotit de scaderea veniturilor operatorilor economici din domeniile agricultura, acvacultura, piscicultura si industrie alimentara, precum si majorarea preturilor produselor de baza pentru a acoperi pierderile inregistrate pe parcursul anilor pandemici si a ramane activi in piata.

Pentru a reduce impactul semnificativ inregistrat la nivelul populatiei prin cresterea preturilor la produsele de baza si derivatele acestora, precum si pentru a asigura redresarea intreprinderilor din domeniile agriculturii, pisciculturii, acvaculturii si industriei alimentare, unele dintre cele mai afectate domenii de efectele pandemiei de COVID-19, Guvernul Romaniei a adoptat un pachet de masuri, „Sprijin pentru Romania“, pentru atenuarea efectelor generate de criza economica atat pentru mediul de afaceri, cat si pentru populatie.

Rezultatul finantarii unui numar cat mai mare de entitati, aproximativ 20.000 din domeniile agricultura, acvacultura, piscicultura si industrie alimentara, care detin o parte insemnata in ponderea sectoarelor economice la nivelul economiei Romaniei, va conduce la redresarea economica nationala, crearea de noi locuri de munca cu un impact major asupra echilibrelor macroeconomice ale Romaniei.


Avand in vedere interesul ridicat al intreprinderilor mici si mijlocii cu privire la masurile de sprijin si relansare economica implementate de Guvernul Romaniei, rezulta ca entitatile din domeniile agriculturii, pisciculturii, acvaculturii si industriei alimentare au nevoie de granturi pentru capital de lucru necesare pentru plata datoriilor curente, constituirea stocurilor de materie prima, marfuri, materiale consumabile, dar si pentru achizitionarea de echipamente, utilaje, tehnologii, iar in lipsa capitalului de lucru redresarea activitatii curente va fi dificil de realizat.

Masurile propuse sunt imperios necesare a fi adoptate in regim de urgenta, avand in vedere faptul ca ajutorul de stat se poate acorda doar pana la data de 30 iunie 2022, data-limita prevazuta de Comunicarea CE - Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 112 I/01), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4.04.2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

In lipsa masurilor propuse, domeniile agricultura, acvacultura, piscicultura si industrie alimentara, care reprezinta o prioritate a programului de relansare economica a Guvernului Romaniei, nu vor beneficia de conditii de finantare adecvate pentru proiectele de relansare a activitatilor, pentru capitalul de lucru necesar derularii activitatii curente a intreprinderilor grav afectate de pandemia de COVID-19.

In absenta actului normativ nu pot fi incheiate contractele de finantare cu beneficiarii selectati, astfel incat pentru aceste proiecte sa se demareze implementarea, fapt de natura sa determine evitarea dezangajarii sumelor alocate anual, prin programele operationale.

Intrucat neadoptarea unor masuri in regim de urgenta pentru domeniile agricultura, acvacultura, piscicultura si industrie alimentara ar conduce la blocarea/intarzierea relansarii economice si, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile externe nerambursabile alocate Romaniei,

in considerarea faptului ca in lipsa reglementarii cadrului financiar general aplicabil exercitiului financiar 2014-2020 nu pot fi incheiate si implementate proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile, acest fapt generand riscul dezangajarii de sume alocate Romaniei, fiind astfel vizat interesul general public, si constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Capitolul I Prevederi generale

Articolul 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza cadrul general pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, denumit in continuare POC, in contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii din domeniile agricultura, acvacultura, piscicultura si industrie alimentara prevazuti de prezenta ordonanta de urgenta, a caror activitate a fost afectata de efectele pandemiei de COVID-19.

(2) Masurile de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta cuprind:

a) microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara;
b) granturi pentru capital de lucru acordate sub forma de suma forfetara sau in procent din cifra de afaceri.

Articolul 2

In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) administrator al masurii 1 - microgranturi - din schema de ajutor de stat, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare MADR, in parteneriat cu Agentia pentru Plati si Interventie pentru Agricultura, denumita in continuare APIA, in baza contractului de finantare incheiat cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operational Competitivitate, denumita in continuare AM-POC, in calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este imputernicit sa deruleze proceduri in legatura cu schema de ajutor de stat, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare semnate cu AM-POC, inclusiv pentru aplicatiile eligibile a caror valoare excedeaza plafonului acestor contracte;
b) administrator al masurii 2 - granturi capital de lucru - din schema de ajutor de stat, Ministerul Antreprenoriatului si Turismului, denumit in continuare MAT, in parteneriat cu agentiile pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportului, denumite in continuare AIMMAIPE, in baza contractului de finantare incheiat cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, denumit in continuare MIPE, prin AM-POC, in calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este imputernicit sa deruleze proceduri in legatura cu schema de ajutor de stat, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare semnate cu AM-POC, inclusiv pentru aplicatiile eligibile a caror valoare excedeaza plafonului acestor contracte;
c) administrator de apel pentru proiecte - pentru microgranturi MADR in parteneriat cu APIA;
d) administrator operational al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor stat - este MAT, avand atributii in operarea, asigurarea suportului operational pentru utilizatori si prelucrarea datelor din cadrul sistemului informatic;
e) administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Serviciul de Telecomunicatii Speciale, denumit in continuare STS, avand atributii in dezvoltarea sistemului informatic si asigurarea mentenantei acestuia;
f) beneficiari ai ajutorului de stat - microintreprinderi, intreprinderile mici si mijlocii, denumite in continuare IMM, persoane fizice autorizate, denumite in continuare PFA, intreprinderi individuale, denumite in continuare II, societatea cooperativa agricola, cooperativa agricola, grup si organizatii de producatori, intreprinderi familiale, denumite in continuare IF, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru, prin incheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat;
g) capital de lucru - diferenta dintre activele curente si datoriile curente ale unei intreprinderi;
h) cooperativa agricola - infiintata in baza Legii nr. 566/2004 a cooperatiei agricole, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) grant pentru capital de lucru - grant direct acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub forma de suma forfetara sau suma reprezentand 15% din cifra de afaceri inregistrata in situatiile financiare anuale la 31 decembrie 2019;
j) grup si organizatii de producatori - infiintate in baza Ordonantei Guvernului nr. 37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 406/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoasterea organizatiilor de producatori si a altor forme asociative din sectorul fructelor si legumelor si modul de accesare a sprijinului financiar de catre acestea, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) IMM - intreprinderile infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile si completarile ulterioare, care au mai putin de 250 de angajati si o cifra de afaceri anuala neta care nu depaseste echivalentul in lei a 50 milioane euro sau active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
l) IMM Recover - sistemul informatic prevazut de Ordonanta de urgenta nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 220/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonanta de urgenta nr. 25/2022 privind unele masuri in domeniul fondurilor europene, dezvoltat si integrat de catre STS pe baza cerintelor operationale furnizate de MADR pentru microgranturi si MAT pentru capital de lucru, in scopul gestionarii apelurilor de proiecte, acesta fiind gazduit si administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operational de MAT in parteneriat cu AIMMAIPE, iar din punctul de vedere al apelurilor de proiecte de catre MADR in parteneriat cu APIA;
m) IF - intreprinderi familiale infiintate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
n) II - intreprinderi individuale, organizate potrivit prevederilor legale in vigoare, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
o) microgrant - grant direct in valoare de 5.000 euro acordat sub forma de suma forfetara beneficiarilor de ajutor de stat in domeniile de activitate cu codurile CAEN REV 2, prevazute in anexa la prezenta ordonanta de urgenta;
p) PFA - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de o persoana fizica ce foloseste, in principal, forta sa de munca, infiintata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare;
q) societate cooperativa agricola - infiintata in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

Articolul 3

(1) Masurile de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute la art. 1 alin. (2) se acorda din POC pentru care MIPE indeplineste functia de Autoritate de Management, denumita in continuare AM-POC, si de furnizor de ajutor de stat.
(2) Pentru masurile de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a), MADR in parteneriat cu APIA indeplineste functia de administrator de schema de ajutor de stat, in conditiile prevazute in contractul de finantare incheiat intre MIPE, prin AM-POC, pe de o parte, si MADR in parteneriat cu APIA, pe de alta parte.
(3) Pentru masurile de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b), MAT in parteneriat cu AIMMAIPE indeplineste functia de administrator de schema de ajutor de stat, in conditiile prevazute in contractul de finantare incheiate intre MIPE, prin AM-POC, pe de o parte, si MAT in parteneriat cu AIMMAIPE, pe de alta parte.

Capitolul II Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat pentru activitati specifice din domeniul industriei agroalimentare

Articolul 4
(1) Microgranturile au valoarea de 5.000 de euro pentru categoriile de beneficiari prevazuti la art. 5 si se acorda o singura data, sub forma de suma forfetara, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regionala si dispozitiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investitiile pentru crestere economica si locuri de munca si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificarile ulterioare, si ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

(2) Fondurile alocate pentru acordarea de microgranturi in cadrul POC 2014-2020 sunt in valoare totala de 50.000.000 euro, din care 29.845.080 euro, respectiv 25.000.000 euro FEDR-REACT EU si 4.845.080 euro cofinantare de la bugetul de stat se aloca din bugetul POC 2014-2020 prin Axa prioritara 4 - Actiunea 4.1.2 - Capital de lucru si 20.154.920 euro de la bugetul de stat prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevazut de art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Sumele alocate sub forma de cofinantare din bugetul de stat in valoare de 20.154.920 euro prin mecanismul de supracontractare prevazut de art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile pana la incheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocari de sume rezultate din disponibilizari de fonduri externe nerambursabile, ca urmare a economiilor, fazarii proiectelor in cadrul POC 2014-2020, precum si prin alte modalitati permise de regulamentele Comisiei Europene.

Articolul 5

(1) Microgranturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat cu urmatoarele categorii de beneficiari:
a) microintreprinderile, intreprinderile mici si mijlocii care fac dovada prin situatiile financiare depuse ca nu detin salariati cu contract individual de munca la data de 31 decembrie 2019, cu activitate economica in domeniile de activitate cu codurile CAEN REV 2 prevazute in anexa;

b) persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, cu activitate economica in domeniile de activitate cu codurile CAEN REV 2 prevazute in anexa;
(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MADR, in parteneriat cu APIA, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare.
(3) Fondurile alocate prin microgrant se recupereaza daca se constata ca beneficiarul nu s-a incadrat in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare, cu exceptia fondurilor alocate catre PFA/II/IF.

Articolul 6
Microgranturile prevazute la art. 4 alin. (1) se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

a) au desfasurat activitate curenta/operationala pe perioada a cel putin 3 luni calendaristice inainte de data de 31 decembrie 2019;
b) au obtinut o cifra de afaceri/venituri de cel putin echivalentul in lei a 5.000 euro la data de 31 decembrie 2019, cu exceptia beneficiarilor ajutorului de stat prevazuti la art. 5 alin. (1) lit. a), care au fost infiintati in anul 2019, cu o cifra de afaceri mai mica de 5.000 euro, pentru care plafonul minim al cifrei de afaceri se calculeaza prin inmultirea numarului de luni intregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro, si a beneficiarilor ajutorului de stat prevazuti la art. 5 alin. (1) lit. b);
c) isi mentin activitatea pe o perioada de cel putin 6 luni de la acordarea masurii de sprijin sub forma de microgrant.

Articolul 7
(1) Beneficiarii pot utiliza microgranturile, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea urmatoarelor cheltuieli angajate dupa data de 1 februarie 2020:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat si/sau cheltuieli privind arenda sau redeventa pe baza de contract de arenda sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente/operationale, cu exceptia serviciilor de consultanta;
e) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente/operationale;
f) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii si tehnologii necesare reluarii activitatii curente/operationale;
g) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului si bugetele locale.

(2) Cheltuielile efectuate din microgranturi potrivit alin. (1) trebuie sa fie in legatura cu activitatile/subactivitatile codului CAEN pentru care s-a solicitat finantare.

(3) Verificarea asigurarii tipurilor de cheltuieli eligibile se face de catre MADR in parteneriat cu APIA pe un esantion de 1% in scopul validarii justificarii sumei forfetare.

(4) Beneficiarii de microgranturi vor depune o declaratie pe propria raspundere prin care isi vor asuma faptul ca utilizarea microgranturilor in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.

Articolul 8
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite in Ghidul solicitantului aprobat prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si in limita fondurilor alocate conform art. 4 alin. (2).

Articolul 9
(1) Pentru microgranturi, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se deruleaza prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) cuprinderea in bugetul de stat prin bugetul MADR reflectat corespunzator in bugetul propriu al ordonatorului secundar APIA si prin bugetul propriu STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia a valorii totale a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune Fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din fonduri externe nerambursabile, denumite in continuare FEN, post aderare F1, conform art. 2 alin. (2) si (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;
b) MADR, in parteneriat cu APIA si STS, depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aprobat prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene, in termen de 5 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;
c) MIPE si MADR, in parteneriat cu APIA si STS, incheie contractul de finantare in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara;
d) MADR, in parteneriat cu APIA, evalueaza cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului prevazut la art. 8 si contractului de finantare incheiat;
e) MADR, in parteneriat cu APIA, va incheia pana la data de 30 iunie 2022 contractele de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati;
f) MADR solicita Ministerului Finantelor (MF) deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale a sumelor autorizate la plata, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare prevazute cu aceasta destinatie, si transferul sumelor in bugetul MADR. MADR, in parteneriat cu APIA, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiarii ajutorului de stat de tip microgrant in termen de maximum 15 zile calendaristice de la alimentarea contului si aprobarea platii;
g) beneficiarul ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate, impreuna cu documentele justificative care au stat la baza efectuarii cheltuielilor, in platforma IMM Recover, in termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MADR/APIA sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de microgrant, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior Deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana.
h) MADR, in parteneriat cu APIA, efectueaza platile catre beneficiari in temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat si incarca in aplicatia electronica extrasele de cont;
i) inainte de depunerea cererilor de rambursare, MADR, in parteneriat cu APIA, verifica incadrarea beneficiarilor in categoria IMM;
j) MADR, in parteneriat cu APIA si STS, va depune la MIPE cereri de rambursare efectuate in conformitate cu prevederile contractului de finantare. MIPE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MADR, in parteneriat cu APIA si STS, conform art. 21 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor la Comisia Europeana prin declaratii de cheltuieli lunare;
k) MADR, in parteneriat cu APIA, verifica indeplinirea conditiei privind mentinerea activitatii timp de 6 luni, prin interogarea automata a bazelor de date;
l) verificarea utilizarii fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se face de catre MADR, in parteneriat cu APIA, pe baza de esantion de 1%, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani de la acordarea grantului.

(2) Microgranturile se acorda dupa regimul de suma forfetara prevazut de art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu conditia depunerii raportului de progres in termenul prevazut in cadrul mecanismului financiar de acordare a microgranturilor.

Capitolul III Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor din domeniul industriei agroalimentare

Articolul 10
(1) Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru, in intelesul prezentei ordonante de urgenta, se intelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regionala si dispozitiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investitiile pentru crestere economica si locuri de munca si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificarile ulterioare, si ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

(2) Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizeaza pe baza de cota procentuala din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor, societatilor agricole, cooperativelor agricole, grupului de producatori, organizatiilor de producatori, cu activitate autorizata intr-unul din codurile CAEN REV 2 prevazute in anexa.

(3) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MAT/AIMMAIPE dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare.

(4) Fondurile alocate prin acordarea de granturi pentru capital de lucru se recupereaza daca se constata ca beneficiarul nu s-a incadrat in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.

Articolul 11
(1) Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileste astfel:

a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 cuprinsa intre 5.000 si 33.350 euro, valoarea grantului este de 5.000 euro;
b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 mai mare de 33.350 euro, valoarea grantului poate fi de 15% din cifra de afaceri si nu poate depasi suma de 120.000 euro.
(2) Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinantarea beneficiarilor de ajutor de stat, care trebuie sa fie libera de ajutor de stat, la constituirea capitalului de lucru, in procent de 15% din valoarea grantului solicitat.
(3) Fondurile alocate pentru acordarea de granturi pentru capital de lucru in cadrul POC 2014-2020 sunt in valoare totala de 250.000.000 euro, din care 149.225.400 euro, respectiv 125.000.000 euro FEDR-REACT EU si 24.225.400 euro cofinantare de la bugetul de stat, se aloca din bugetul POC 2014-2020 prin axa prioritara 4 - actiunea 4.1.2 - Capital de lucru si 100.774.600 euro de la bugetul de stat prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevazut de art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Sumele alocate sub forma de cofinantare din bugetul de stat in valoare de 100.774.600 euro prin mecanismul de supracontractare prevazut de art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile pana la incheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocari de sume rezultate din disponibilizari de fonduri externe nerambursabile, ca urmare a economiilor, fazarii proiectelor in cadrul POC 2014-2020.

Articolul 12
Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: agricultura, piscicultura si acvacultura, industria alimentara si alte activitati asimilate acesteia, a caror activitate curenta a fost afectata de efectele pandemiei de COVID-19. Lista domeniilor de activitate afectate de efectele pandemiei COVID-19, eligibile, este prevazuta in anexa la prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul 13
Granturile pentru capital de lucru se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au inregistrat profit operational din activitatea curenta/operationala, respectiv din activitatea de exploatare, in unul din ultimele trei exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse la Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
b) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru in procent de 15% din valoarea grantului, la data acordarii grantului pentru capital de lucru, cofinantare care este libera de ajutor de stat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
c) mentin sau, dupa caz, suplimenteaza numarul de salariati, fata de data depunerii cererii, pe o perioada de minimum 6 luni de la data acordarii granturilor, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri;
d) Codul CAEN REV 2 pentru care se solicita ajutor de stat era autorizat potrivit prevederilor legale in vigoare la data de 31 decembrie 2019.
Articolul 14
(1) Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea urmatoarelor cheltuieli angajate dupa data de 1 februarie 2020:
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat si/sau cheltuieli privind arenda sau redeventa pe baza de contract de arenda sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente/operationale, cu exceptia serviciilor de consultanta;
e) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente/operationale;
f) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii si tehnologii necesare reluarii activitatii curente/operationale;
g) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului si bugetele locale.
(2) Cheltuielile efectuate din granturi pentru capital de lucru potrivit alin. (1) trebuie sa fie in legatura cu activitatile/ subactivitatile codului CAEN pentru care s-a solicitat finantare.
(3) Verificarea asigurarii tipurilor de cheltuieli eligibile se face de catre MAT/AIMMAIPE si AM-POC pe esantion de 1% in scopul validarii justificarii sumei forfetare.
(4) Beneficiarii vor depune declaratie pe propria raspundere ca utilizarea grantului pentru capital de lucru in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor.

Articolul 15
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt evaluate si selectate la finantare in ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevazute in Procedura de implementare aprobata prin ordin al ministrului antreprenoriatului si turismului, care va detalia modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat, si in limita fondurilor alocate conform art. 11 alin. (3).

Articolul 16
(1) Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:
a) MAT, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din FEN postaderare - F1, conform Hotararii Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;
b) MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aprobat prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;
c) MIPE si MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara;
d) MAT va incheia acte aditionale la conventiile de colaborare cu bancile selectate pentru implementarea masurilor stipulate in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 220/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de granturi de capital de lucru;
e) MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Procedurii de implementare prevazute la art. 15 si contractului de finantare incheiat;
f) MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia pana la data de 30 iunie 2022 contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati;
g) MAT solicita MF deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale a sumelor autorizate la plata, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare prevazute cu aceasta destinatie, si transferul sumelor in bugetul MAT in parteneriat cu AIMMAIPE. AIMMAIPE, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri, transfera disponibilul in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile, in baza autorizarii la plata emise de AIMMAIPE, in conturile bancare indicate de beneficiarii ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;
h) beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate, insotite de documentele justificative pentru efectuarea cheltuielilor, in platforma IMM Recover, in termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MAT/ AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de grant pentru capital de lucru. Sumele ramase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat, elaborata de MAT, care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;
i) bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama autorizarii platii de catre AIMMAIPE in baza contractului de acordare a ajutorului de stat si a verificarii indeplinirii conditiilor de eligibilitate si transmit prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MAT;
j) inainte de depunerea cererilor de rambursare, MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE, verifica incadrarea beneficiarilor in categoria IMM;
k) MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MIPE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate in conformitate cu prevederile contractului de finantare. MIPE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor prin declaratii de cheltuieli lunare;
l) MAT verifica indeplinirea conditiei privind mentinerea sau suplimentarea numarului de angajati timp de 6 luni, prin interogarea automata a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, pe baza de esantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2) Granturile pentru capital de lucru se acorda dupa regimul de suma forfetara, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

Capitolul IV Conditii referitoare la incheierea contractelor de ajutor de stat, pana la data de 30 iunie 2022

Articolul 17
(1) Administratorii schemelor de ajutor de stat, respectiv MAT in parteneriat cu AIMMAIPE si MADR in parteneriat cu APIA incheie contracte de ajutor de stat, in limita creditelor bugetare si de angajament aprobate potrivit legii, pe baza preevaluarii realizate prin platforma informatica IMM Recover si a declaratiilor pe propria raspundere care insotesc cererile de finantare depuse de beneficiari.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, angajarea cheltuielilor publice determinate de incheierea contractelor de ajutor de stat se face pe baza contractelor incheiate cu respectarea prevederilor alin. (1), cu respectarea conditiei de verificare pana la data platii aferenta contractului de acordare a ajutorului de stat daca preevaluarea realizata cu ajutorul platformei informatice IMM Recover este in conformitate cu documentele anexate, precum si in concordanta cu criteriile de eligibilitate specifice masurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) In situatia in care se constata neconcordante intre preevaluarea realizata prin platforma informatica IMM Recover si documentele anexate cererii de finantare, respectiv cu conditiile de eligibilitate specifice masurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, se va intocmi o nota justificativa prin care se va aproba rezolutiunea contractului de acordare a ajutorului de stat de plin drept, fara notificare si fara interventia instantei de judecata.
(4) Contractele de acordare a ajutorului de stat incheiate de administratorii de schema de ajutor de stat vor contine in mod obligatoriu o clauza de rezolutiune a contractului de plin drept fara notificare si fara interventia instantei de judecata, cu urmatorul continut:
In situatia in care se constata neconcordante intre preevaluarea cererilor de finantare depuse de beneficiarii ajutorului de stat, realizata cu ajutorul platformei informatice IMM Recover, si verificarile efectuate de administratorul schemei de ajutor de stat pana la data efectuarii platii, referitoare la respectarea conditiilor de eligibilitate specifice masurilor de acordare a sprijinului, contractul de acordare a ajutorului de stat inceteaza prin rezolutiune de plin drept, fara notificare si fara interventia instantei de judecata
Articolul 18
(1) Beneficiarii ajutorului de stat prevazuti de prezenta ordonanta de urgenta au dreptul de a depune contestatii in conformitate cu regulile specifice de acordare a ajutorului de stat.
(2) In situatia in care beneficiarul ajutorului de stat obtine decizie de solutionare a contestatiei in favoarea sa ulterior datei de 30 iunie 2022, cheltuielile cu acordarea ajutorului de stat se suporta din bugetul de stat.

Capitolul V Dispozitii finale

Articolul 19
Din bugetele alocate pentru masurile de sprijin prevazute la art. 1 alin. (2) se pot reloca sume intre tipurile de masuri, in conditiile incadrarii in alocarea totala a masurilor din prezenta ordonanta de urgenta.
Articolul 20
(1) Valoarea contractelor de finantare care se pot incheia intre MIPE prin AM-POC si MAT, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, respectiv MIPE prin AM-POC si MADR, in parteneriat cu APIA si STS, este in limita valorii prevazute la art. 4 alin. (2) si art. 11 alin. (3), la care se aplica supracontractarea prevazuta la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cheltuielile solicitate la rambursare de catre MADR pentru microgranturi si MAT pentru capital de lucru, care nu pot fi decontate din fonduri externe nerambursabile, respectiv din economii, relocari de fonduri intre axele prioritare ale programului operational, cheltuieli neeligibile declarate de autoritatile competente, precum si din orice alte asemenea cauze, raman cheltuieli definitive la bugetul de stat.

Articolul 21
Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta este cursul info/euro aferent lunii mai 2022, respectiv 1 euro = 4,9479 RON.

Articolul 22
Solicitantii de ajutor de stat pot depune o singura solicitare de ajutor de stat pentru oricare dintre masurile de sprijin prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Articolul 23
(1) Fondurile acordate beneficiarilor sub forma de microgranturi si granturi pentru capital de lucru ramase neutilizate vor fi returnate administratorului de schema in termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat.
(2) In situatia in care beneficiarul ajutorului de stat nu returneaza sumele neutilizate in termenul prevazut la alin. (1), acestea vor fi recuperate.
Articolul 24
Fondurile aferente masurilor de sprijin prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se platesc dupa verificarea conditiilor de cumul al ajutorului de stat, pe baza declaratiei pe propria raspundere a beneficiarului de ajutor de stat, cu conditia incadrarii in plafoanele mentionate de Cadrul temporar COVID-19, respectiv de 345.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii, 290.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in celelalte domenii de activitate.
Articolul 25
(1) Regulile de acordare a ajutorului de stat vor fi prevazute in cadrul schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru entitatile din domeniul agroalimentar sub forma de microgranturi si granturi pentru capital de lucru cu finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat in contextul crizei provocate de COVID-19, care va fi supusa aprobarii Comisiei Europene si va fi aprobata prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene ce va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Contractele de acordare a ajutorului de stat vor fi incheiate de catre administratorii schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru entitatile din domeniul agroalimentar sub forma de microgranturi si granturi pentru capital de lucru cu finantare din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat in contextul crizei provocate de COVID-19 ulterior Deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat emise de Comisia Europeana si cu respectarea prevederilor acesteia.

Articolul 26
Cheltuielile aferente implementarii schemei de ajutor de stat efectuate de MADR in parteneriat cu APIA, MAT in parteneriat cu AIMMAIPE si STS sunt eligibile pentru sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020, in conditiile legii pentru asigurarea resurselor umane si materiale necesare derularii activitatilor din contractul de finantare.
Articolul 27
(1) Prelucrarea datelor in sistemul informatic prevazut la art. 2 lit. f) se efectueaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), precum si a legislatiei nationale aplicabile domeniului protectiei datelor cu caracter personal.
(2) MADR, MAT, APIA, AIMMAIPE, STS, in calitate de operatori asociati, prelucreaza date cu caracter personal, prin intermediul IMM Recover, in conformitate cu responsabilitatile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Datele cu caracter personal prelucrate prin intermediul IMM Recover sunt stocate pe toata perioada de implementare a prezentei ordonante de urgenta.

(4) Cererile referitoare la datele din IMM Recover, precum si cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevazute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679, in raport cu prelucrarile de date cu caracter personal realizate in conditiile prezentei ordonante de urgenta, se adreseaza si se solutioneaza de catre institutiile mentionate la art. 2 lit. a), b), dupa caz.
(5) Cerintele operationale de dezvoltare si adaptare a IMM Recover, modul de implementare a functionalitatilor, seturile de date, modul de prelucrare a datelor cu caracter personal, precum si modul de asigurare a suportului pentru utilizatorii IMM Recover sunt stabilite, de comun acord, prin Acord de colaborare, de catre institutiile mentionate la alin. 2.

Articolul 28
Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta. 

 

 

ANEXA

LISTA domeniilor de activitate eligibile (CAEN REV 2)


Sectiunea A - Agricultura, silvicultura si pescuit

0111 - Cultivarea cerealelor (exclusiv orez), plantelor leguminoase si a plantelor producatoare de seminte oleaginoase
0112 - Cultivarea orezului
0113 - Cultivarea legumelor si a pepenilor, a radacinoaselor si tuberculilor
0116 - Cultivarea plantelor pentru fibre textile
0119 - Cultivarea altor plante din culturi nepermanente
0121 - Cultivarea strugurilor
0124 - Cultivarea fructelor semintoase si samburoase
0125 - Cultivarea fructelor arbustilor fructiferi, capsunilor, nuciferilor si a altor pomi fructiferi
0126 - Cultivarea fructelor oleaginoase
0127 - Cultivarea plantelor pentru prepararea bauturilor
0128 - Cultivarea condimentelor, plantelor aromatice, medicinale si a plantelor de uz farmaceutic
0129 - Cultivarea altor plante permanente
0130 - Cultivarea plantelor pentru inmultire
0141 - Cresterea bovinelor de lapte
0142 - Cresterea altor bovine
0143 - Cresterea cailor si a altor cabaline
0145 - Cresterea ovinelor si caprinelor
0146 - Cresterea porcinelor
0147 - Cresterea pasarilor
0149 - Cresterea altor animale
0150 - Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor)
0161 - Activitati auxiliare pentru productia vegetala
0162 - Activitati auxiliare pentru cresterea animalelor
0163 - Activitati dupa recoltare
0164 - Pregatirea semintelor
0311 - Pescuitul maritim
0312 - Pescuitul in ape dulci
0321 - Acvacultura maritima
0322 - Acvacultura in ape dulci

Sectiunea C - Industria prelucratoare

10 - Industria alimentara
1011 - Prelucrarea si conservarea carnii
1012 - Prelucrarea si conservarea carnii de pasare
1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasare)
1020 - Prelucrarea si conservarea pestelui, crustaceelor si molustelor
1031 - Prelucrarea si conservarea cartofilor
1032 - Fabricarea sucurilor de fructe si legume
1039 - Prelucrarea si conservarea fructelor si legumelor n.c.a.
1041 - Fabricarea uleiurilor si grasimilor
1042 - Fabricarea margarinei si a altor produse comestibile similare
1051 - Fabricarea produselor lactate si a branzeturilor
1052 - Fabricarea inghetatei
1061 - Fabricarea produselor de morarit
1062 - Fabricarea amidonului si a produselor din amidon
1071 - Fabricarea painii; fabricarea prajiturilor si a produselor proaspete de patiserie
1072 - Fabricarea biscuitilor si piscoturilor; fabricarea prajiturilor si a produselor conservate de patiserie
1073 - Fabricarea macaroanelor, taieteilor, cuscusului si a altor produse fainoase similare
1081 - Fabricarea zaharului
1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei si a produselor zaharoase
1083 - Prelucrarea ceaiului si cafelei
1084 - Fabricarea condimentelor ingredientelor
1085 - Fabricarea de mancaruri preparate
1086 - Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate si alimentelor dietetice
1089 - Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
1091 - Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de ferma
1106 - Fabricarea maltului
1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate
1721 - Fabricarea hartiei si cartonului ondulat si a ambalajelor din hartie si carton.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

NOU! Sistemul e-Factura a devenit obligatoriu!


 Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni.

In lucrarea e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni sunt prezentate cele mai delicate intrebari ale contribuabililor privind sistemele e-Factura si e-Transport, inclusiv intrebari din sectiunea specializata de pe site-ul ANAF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ajutor de statsrlpfa


Data aparitiei: 09 Mai 2022

Votati articolul "OUG 61/2022. Ajutoare de stat pentru firmele si PFA-urile din sectorul agro-alimentar: tipuri de cheltuieli si coduri CAEN":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X