A aparut in Monitorul Oficial Ordinul 10/2022 pentru aprobarea unor proceduri de colectare a creantelor bugetare reprezentand TVA datorata de contribuabilii care aplica regimurile speciale prevazute de art. 314, art. 315 si art. 315^2 din Codul fiscal.
OUG 59/2021 a modificat, in vara anului 2021, Codul fiscal privind comertul transfrontalier, transpunand astfel in legislatia nationala prevederile unei directive UE. Prin aceasta ordonanta de urgenta au fost modificate si completate si prevederile art. 314 din Codul fiscal referitoare la ”Regimul special pentru servicii prestatede persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana” si ale art.315 din Codul fiscal privind ”Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum”. De asemenea, a fost introdus un articol nou, art. 315^2referitor la ”Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte”.
Aceste modificari vizeaza urmatoarele aspecte:
- extinderea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodi-fuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile nestabilite in UE catre persoane neimpozabile din UE (regimul Mini One Stop Shop Non-UE) si pentru alte prestari de servicii;
- extinderea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodi-fuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile stabilite in Comunitate, dar nu in statul membru de consum (regimul Mini One Stop Shop UE), pentru vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru alte prestari de servicii;
-introducerea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din te-ritorii terte sau tari terte, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro (regimul de import).
Astfel a fost necesara elaborarea unor proceduri de colectare a creantelor bugetare reprezentand TVA datorata de contribuabilii care aplica regimurile speciale prevazute de art. 314, art. 315 si art. 3152 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin Ordinul 10/2022 se propune reglementarea, atat in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, cat si in situatia in care Romania este stat membru de consum, urmatoarelor proceduri:
1. Procedura de evidentiere si plata a sumelor reprezentand TVA datorata de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. Procedura de restituire a sumelor reprezentand TVA platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale.
In ceea ce priveste evidentierea, plata si restituirea TVA datorata de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, procedurile mai sus prevazute reglementeaza in principal urmatoarele aspecte:
a) In situatia in care Romania este stat membruvde inregistrare evidenta fiscala se tine in numai euro, distribuirea sumelor incasate in contul deschis in euro la o banca comerciala catre statele membre de consum se face pana in data de 20 a lunii urmatoare incasarii acestora. Precizam faptul ca in regulamentele Uniunii Europene care reglementeaza regimurile speciale de TVA se prevede faptul ca, dupa notificarea de catre statul membru de consum, a contribuabililor care nu au efectuat plata TVA, aceasta se plateste direct statului membru de consum. In acest sens, intrucat aceste regulamente nu contin precizari exprese referitoare la nedistribuirea sumelor reprezentand TVA incasate de statul membru de identificare dupa data efectuarii distribuirii catre statele membre de consum, prin prezenta procedura se doreste reglementarea faptului ca, in situatia in care Romania, ca stat membru de inregistrare, incaseaza sume in contul in euro dupa data distribuirii TVA, acestea nu se restituie contribuabililor ci se distribuie statelor membre de consum. In ceea ce priveste restituirea TVA achitata in plus fata de sumele declarate ori rezultata din corectia declaratiei speciale de TVA cu diminuare de suma, aceasta se efectueaza de catre organul fiscal competent numai in situatia in care sumele solicitate de contribuabili nu au fost inca distribuite statelor membre de consum.
b) In situatia in care Romania este stat membru de consum, evidenta fiscala a TVA cuvenita Romaniei se tine atat in euro, cat si in lei, actele administrativ-fiscale si notificarile emise de catre organul fiscal competent, se comunica contribuabilului care aplica regimurile speciale, la adresa de e-mail mentionata de acesta in declaratia de incepere a activitatii, utilizand aplicatia informatica realizata de Centrul National pentru Informatii Financiare, iar recuperarea sumelor reprezentand TVA de la contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, se realizeaza de organul fiscal competent utilizand modelele de acte de executare existente in legislatia nationala, cu mentionarea sumelor in euro, in cuprinsul acestora. Referitor la restituirea TVA precizam ca acesta se face in euro, potrivit prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, prin Ordinul 10/2022 se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
a) Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere;
b) Cerere de restituire a taxei pe valoare adaugata platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente;
c) Decizie de restituire a taxei pe valoare adaugata platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale;
d) Decizie de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoare adaugata platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente.