In Monitorul Oficial nr. 477 din 13 mai 2022 a fost publicat Ordinul 776/2022 care modifica Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, precum si pentru modificarea altor acte normative.
Prin noul ordin au fost aprobate urmatoarele formulare:
a) Decizie de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, prevazuta in anexa nr. 5a);
b) Decizie de inregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, prevazuta in anexa nr. 5b);
c) Notificare privind inregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, prevazuta in anexa nr. 5c).
De asemenea, Anexa nr. 1 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
3. Anexa nr. 1.1 „Procedura de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului, in cazul in care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social“ se modifica dupa cum urmeaza:
a) Punctele 9 si 10 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
9. Inainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifica in Registrul contribuabililor daca respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, dupa modificarea sediului social, prin depunerea formularului 010 «Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica».
10. Daca respectivul contribuabil a depus un formular 010 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sisteaza.
Vezi mai jos textul procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului.
I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii in registrul comertului si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal, potrivit legii, daca:
a) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre persoanele juridice, cu exceptia cazului in care acesta este stabilit la sediul social;
b) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre asocierile sau entitatile fara personalitate juridica;
c) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal de catre persoanele fizice, care desfasoara activitati economice in mod independent, autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016.
II. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal, pentru situatiile prevazute la pct. 1 lit. a) si b)
2. Competenta de administrare a contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) revine, pana la finalizarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
3. Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor, pentru conformitate cu originalul.
4. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 010, prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunica contribuabilului/platitorului.
5.
(1) Formularul 010 se transmite, in maximum 3 zile lucratoare de la inregistrare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de catre organul fiscal prevazut la pct. 3 catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
(2) Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 10 zile de la primirea formularului 010 si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
(3) Un exemplar al certificatului de atestare fiscala se comunica si contribuabilului de catre organul fiscal emitent.
6.
(1) La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza sa se stabileasca domiciliul fiscal emite, in termen de maximum doua zile lucratoare, Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.
(2) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 3 exemplare, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(3) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
7.
(1) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(2) De la data comunicarii deciziei, competenta pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
(3) Un exemplar al Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, insotit de o copie a documentului care atesta data comunicarii deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
(4) Inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
8. Noul organ fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.
III. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal in cazul situatiei de la pct. 1 lit. c)
9. Organul fiscal competent pentru aplicarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. c) este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
10. Contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
11. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, dupa caz, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 070.
12.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 2 exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
(3) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
13. Inregistrarea in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
14. Organul fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.
IV. Dispozitii finale
15. Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“ pentru contribuabilii care se afla in una din situatiile de la pct. 1 lit. a) sau b) sau formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ pentru contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c), dupa caz;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
16. Daca pe parcursul derularii procedurii contribuabilul se radiaza, compartimentul de specialitate sisteaza procedura in derulare. In acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.