ANAF a publicat o brosura care contine 35 de intrebari adresate frecvent de contribuabili despre RO e-Transport si raspunsurile oferite de specialistii institutiei.
Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) din OUG 41/2022 sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Citeste si: Procedura pentru utilizarea e-Transport este in Monitor. Aplicatia va fi disponibila prin SPV
Utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) din OUG 41/2022 sunt urmatorii:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT insotesc documentul de transport aferent acestora.
Lista cu intrebari si raspunsuri ANAF despre RO e-Transport
1. Intrebare: Cum poate raporta in E-transport “furnizorul” in cazul unei livrari intracomunitare cu conditie de transport ExWorks? De exemplu: A vinde produsele lui B si B se ocupa de transportul acestora din Romania in celalalt stat membru. Cine declara in E-transport? A(furnizorul) sau B(cumparatorul care are relatia de transport)? Si daca A declara, de unde are el informatiile despre transport?
Raspuns ANAF
In cazul livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR), art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (OUG nr. 41/2022), stabileste obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport in sarcina furnizorului din Romania. In cazul din exemplu furnizorul va declara transportul BRFR in RO e-Transport. Pentru aceasta furnizorul se va ingriji sa intre in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul sau comercial. Uzual, eliberarea bunurilor din gestiunea proprie este facuta de furnizor (sau de reprezentantii acestuia), ocazie in care acesta are posibilitatea de a intra in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si dupa caz are chiar obligatia de a completa respectivele date in documentele de transport.
2. Intrebare: Cum poate raporta in E-transport “beneficiarul” in cazul unei achizitii intracomunitare cu conditie de transport DDP? De exemplu: A vinde produsele lui B si A se ocupa de transportul acestora din alt stat membru in Romania. Cine declara in Etransport? A (furnizorul care are relatia de transport) sau B (cumparatorul)? Si daca B declara, de unde are el informatiile despre transport?
Raspuns ANAF
In cazul achizitiilor intracomunitare de BRFR, art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022, stabileste obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport in sarcina beneficiarului din Romania. In cazul exemplului beneficiarul va declara transportul BRFR in RO e-Transport. Pentru aceasta beneficiarul se va ingriji sa intre in posesia datelor referitoare la numarul de inmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul sau comercial. In acest sens beneficiarul are la dispozitie perioada de la incarcarea mijlocului de transport in statul membru al partenerului comercial pana la prezentarea mijlocului de transport in punctul de trecere a frontierei pe sensul de intrare in Romania.
3. Intrebare: In situatia in care o societate contracteaza transportatorul A care subcontracteaza serviciile la transportatorul B, ce se va declara in campurile Cod Transportator/Denumire Transportator? Datele Transportatorului A, cu care a contractat cel ce trebuie sa declare transportul sau datele transportatorului B care efectueaza efectiv transportul?
Raspuns ANAF
Art. 8 alin (3) din OUG nr. 41/2022 prevede ca prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT. In situatia in care transportatorul mentionat in sistemul RO e-Transport este din Romania, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informatii referitoare la transportul BRFR.
4. Intrebare: O companie care comercializeaza cadouri (de tipul: cadouri Craciun in care sunt incluse si produse cu risc (bauturi alcoolice) si produse fara risc (ciocolata, etc) se considera ca trebuie sa raporteze transportul acestora in RO e-Transport? Daca da, ce greutate neta si bruta se va declara in platforma? Doar cea de la produsele cu risc din cadou sau si de la cele fara risc?
Raspuns ANAF
Conform art. 12 din OUG 41/2022 ”In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate ...”. Astfel, in sistemul RO eTransport se va declara greutatea bunurilor pe fiecare categorie NC a bunurilor transportate cu conditia ca BRFR transportate sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
5. Intrebare: Transportatorul inregistrat in sistem poate fi casa de expeditii in cazul in care angajeaza transportul in numele expeditorului?
Raspuns ANAF
Art. 8 alin. (3) din OUG nr. 41/2022 prevede ca prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT. In situatia in care transportatorul mentionat in sistemul RO e-Transport este din Romania, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informatii referitoare la transportul BRFR.
6. Intrebare: Daca o societate de transport (case de expeditii) detine vehicule rutiere de transport cu o masa maxima autorizata peste 3.5t si emite facturi catre persoane juridice pentru prestarile de servicii trebuie sa se inscrie in etransport?
Raspuns ANAF
Nu, cu exceptia cazurilor in care transportatorul cumuleaza una dintre calitatile mentionate la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022. Prin sistemul RO eTransport sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute in Ordinul Presedintelui ANAF nr. 802/2022 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
7. Intrebare: Cine, cand si cum solicita generarea UIT-ului pentru achizitiile intracomunitare, tinand cont de faptul ca logisticienii externi nu avizeaza clientul roman in momentul intrarii pe teritoriul Romaniei, dar UIT-ul trebuie obtinut la intrarea in tara?
Raspuns ANAF
Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022, in cazul achizitiilor intracomunitare de BRFR codul UIT va fi obtinut de beneficiar. Astfel, dupa obtinerea codului UIT acesta poate fi comunicat furnizorului in vederea preluarii pe documentul de transport pana la intrarea vehiculului pe teritoriul Romaniei.
8. Intrebare: De clarificat daca transporturile de bunuri intre depozitele unei companii sau intre depozitele si magazinele aceleiasi societati pe baza de aviz se raporteaza in E-Transport. In cazul in care exista aceasta obligatie, in care din situatiile de la art. 8 OUG nr.41/2022 s-ar incadra aceasta raportare?
Raspuns ANAF
In cazul expus furnizorul (compania care detine bunurile respective) va obtine un cod UIT pentru fiecare transport care contine bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR) efectuat intre depozitele si magazinele sale. Conform art. 2 pct.(9) lit. f) coroborat cu art.8 lit. c) din OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport revine furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne.
9. Intrebare: UIT trebuie inscris pe aviz de insotire/factura?
Raspuns ANAF
Conform prevederilor art. 8 alin. 2 din OUG nr. 41/2022, ”Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.”
10. Intrebare: Transportatorul inregistrat in sistem poate fi casa de expeditii in cazul in care angajeaza transportul in numele expeditorului? De clarificat si situatia in care transportatorul cu care furnizorul are contract (vendorul) are subcontractori cu care vor livra marfa. Sistemele interne nu contin date legate de subcontractori ci doar datele titularului contractului. Este posibil ca in codul unic UIT sa se regaseasca denumirea titularului contractului si nu a subcontractorilor acestuia?
Raspuns ANAF
Art. 8 alin (3) din OUG nr. 41/2022 prevede ca prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT. In situatia in care transportatorul mentionat in sistemul RO e-Transport este din Romania, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informatii referitoare la transportul BRFR.
11. Intrebare: Cum este abordata situatia cand un transport este organizat printr-o retea de transport care presupune transbordari in depozite de cross-dock si incarcari pe masini multiple?
Raspuns ANAF
Indiferent de tehnica de livrare, transporturile ce indeplinesc conditiile din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022, prevazut la art 15. alin (1) al OUG 41/2022, trebuie declarate in sistemul RO e-Transport. Codul UIT va fi obtinut pentru fiecare autovehicul care transporta BRFR.
12. Intrebare: O societate care presteaza servicii de transport intern si international de produse cu risc fiscal ridicat are obligatie de declarare Ro e-Transport? Marfa nu este proprietatea firmei de transport, aceasta doar presteaza serviciul de transport.
Raspuns ANAF
Nu, cu exceptia cazurilor in care transportatorul cumuleaza una dintre calitatile mentionate la art. 8 alin. (1) din OUG nr.41/2022.
13. Intrebare: O societate comerciala care presteaza servicii de manopera (lohn) trebuie sa se inregistreze in sistemul RO Etransport pentru transporturile cu camioane din UE/NON UE de materii prime si auxiliare necesare confectionarii produselor? Dar in cazul livrarilor interne sau UE/NON UE cu camioanele a produselor confectionate? Care este procedura de inregistrare in RO E-transport si de obtinere a codului UIT in situatiile mentionate?
Raspuns ANAF
Materiile prime si auxiliare care se incadreaza in categoriile BRFR, transportate dintr-un stat membru in Romania spre prelucrare in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer (conform art. 270 alin. 12 lit. f) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare) se declara in sistemul RO e-Transport. In acest sens declarantul va selecta in aplicatia informatica Tip operatiune AIC – Achizitie intracomunitara, urmand ca in campul Scopul operatiunii sa selecteze optiunea Nontransfer – Bunuri prelucrate in sistem lohn. Similar se va proceda si in cazul expedierii produselor rezultate care se incadreaza in categoriile BFRF
14. Intrebare: In cazul transporturilor care nu sunt aferente unei Livrari intracomunitare, astfel cum este ea definita de legislatia de TVA, cum se va proceda? Exemplu: transportul produselor finite (ce pot fi imbracaminte, incaltaminte) pentru operatiunile de lohn, din Romania (stat membru de procesare) in alt stat membru al contractorului reprezinta un NON-TRANSFER din perspectiva legislatiei de TVA, nu o livrare intracomunitara. Va trebui acest transport raportat in aplicatia RO Etransport? Si daca da, pe ce tip de operatiune?
Raspuns ANAF
Transportul unor bunuri mobile corporale din categoria BRFR din Romania in alt stat membru in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer (conform art. 270 alin. 12 lit. f) din Legea nr.227/2015 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare) se declara in sistemul RO eTransport. In acest sens declarantul va selecta in aplicatia informatica Tip operatiune = LIC – Livrare intracomunitara, urmand ca in campul Scopul operatiunii sa selecteze optiunea Nontransfer – Bunuri prelucrate in sistem lohn. Similar se va proceda si in cazul BRFR intrate in RO in vederea prelucrarii acestora.
15. Intrebare: Daca o societate detine basculante cu masa maxima autorizata de 7,5 tone si le inchiriaza la o societate comerciala care face lucrari de constructii (evacuari deseuri, pamant, cara asfalt etc.) trebuie sa se inscrie in RO etransport?
Raspuns ANAF
Sistemul RO e-Transport nu reprezinta un sistem de evidenta in care anumiti contribuabili trebuie sa se inscrie. Raportat la activitatea de inchiriere a mijloacelor de transport rutier, societatea nu are obligatii in ceea ce priveste sistemul RO e-Transport, mai putin in cazul in care indeplineste si calitatea de furnizor sau beneficiar, dupa caz, al unor BRFR. In OUG nr.41/08.04.2022, art.8, alin. (1), lit. a)-d) se specifica exact utilizatorii care au obligatia declararii in RO e-Transport. In niciuna din situatii nu se regaseste firma de transport.
16. Intrebare: Sistemul RO e-Transport vizeaza si relatiile B2C, B2G?
Raspuns ANAF
Actele normative care reglementeaza sistemul RO e-Transport nu prevad anumite tipuri de relatii comerciale. Astfel, in sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate transporturile cu BRFR care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022. Exceptiile sunt prevazute la art. 16 din OUG 41/2022.
17. Intrebare: Incepand cu ce data operatorii in relatia B2B si B2G au obligatia emiterii in sistemul Ro e-transport?
Raspuns ANAF
Conform prevederilor art. 9 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 utilizatorii sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT, incepand cu data de 1 iulie 2022. Precizam ca actele normative care reglementeaza sistemul RO e-Transport nu prevad anumite tipuri de relatii comerciale (B2B sau B2G).
18.Intrebare: O societate comercializeaza echipamente de lucru pentru protectia muncii (produse cu risc fiscal ridicat – imbracaminte, incaltaminte). O parte din produsele comercializate sunt achizitionate intracomunitar. Transportul pentru aceste produse este asigurat de furnizor. Este necesar sa utilizam noi ca beneficiar (destinatar) sistemul Ro e-transport?
Raspuns ANAF
Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO eTransport revine beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat.
19.Intrebare: Pentru livrarile intracomunitare transportul se efectueaza printr-un curier cu care o societate are contract, iar pentru fiecare livrare de acest gen se intocmeste AWB (nu CMR). Este necesar ca societatea, in calitate de furnizor (expeditor), sa utilizeze sistemul RO e-Transport?
Raspuns ANAF
Daca bunurile livrate intracomunitar includ BRFR cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului, (art. 1 alin (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022), furnizorul are obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport si obtinerii codului UIT (art. 8 alin. (1) lit. c) din OUG 41/2022). Codul UIT va fi inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari (art. 8 alin. (2) din OUG 41/2022).
20. Intrebare: Pentru livrarile in interiorul tarii este necesar sa inregistram transporturile in sistemul RO e-Transport?
Raspuns ANAF
Transportul de bunuri mobile corporale din categoria BRFR, desfasurat pe teritoriul Romaniei, se declara in RO e-Transport daca respectivele bunuri se incadreaza in conditiile prevazute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022. Utilizatorii ce au obligatii de declarare sunt prevazuti in OUG 41/2022, art.8, alin. 1, lit. a-d.
21. Intrebare: n situatia in care furnizorul nu pune la dispozitia transportatorului codul UIT aferent bunurilor transportate, pentru inscrierea pe CMR pana la punerea efectiva in miscare a vehiculului si pentru a-l prezenta la solicitarea organului de control, atunci transportatorul este supus sanctiunilor prevazute de OUG nr.41/2022 sau raspunderea revine integral furnizorului?
Raspuns ANAF
Conform art. 8 alin. (2) din OUG nr. 41/2022, ”Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz”. Nerespectarea obligatiei de punere la dispozitie a codului UIT se sanctioneaza in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. c) din OUG nr.41/2022.
22. Intrebare: Ce documente/date se introduc atunci cand se solicita codul UIT?
Raspuns ANAF
Conform art. 4 alin. (1) din OUG nr.41/2022, sistemul RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat. Aplicatia informatica dedicata este disponibila in Spatiul Privat Virtual.
23. Intrebare: O societate realizeaza achizitie intracomunitara de bunuri prin coletarie. Unele bunuri sunt cu risc fiscal ridicat. Societatea nu detine mijloc de transport si nici informatii cu privire la data ridicarii coletului. Intrebare: Societatea are obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport aceasta achizitie intracomunitara?
Raspuns ANAF
Beneficiarul BRFR provenite din achizitii intracomunitare are obligatia sa declare in sistemul RO e-Transport date cu privire la tranzactia efectuata daca sunt indeplinite conditiile de masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului. ( art. 1 alin (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022).
24. Intrebare: In sistemul RO e-Transport este obligatorie declararea datelor referitoare la transportul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat intre doua locatii apartinand aceleiasi societati (de exemplu, transportul de ape minerale efectuat de la depozitul la magazinul aceleiasi societati) indiferent ca este efectuat de societate cu vehiculele proprii sau efectuat de un operator de transport? Obligatia declararii in sistemul RO eTransport se face doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat transportate cu categoria de vehicule rutiere prevazute prin ordinul ANAF/AVR sau indiferent de mijlocul de transport rutier utilizat?
Raspuns ANAF
Situatia expusa este reglementata de art. 2 pct 9 lit. f) din OUG 41/2022. Pentru transporturile interne datele vor fi declarate de furnizor conform art.8 lit. c) din OUG nr. 41/2022 indiferent de organizatorul transportului. Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minim cu 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.(art. 1 alin (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022)
25. Intrebare: Este obligatorie obtinerea codului UIT pentru transportul bunurilor cu risc intre doua puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, situate pe teritoriul Romaniei?
Raspuns ANAF
Conform art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr.41/2022 pentru transportul BRFR apartinand aceluiasi operator economic intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare este obligatorie obtinerea codului UIT.
26. Intrebare: Cum se calculeaza ”contravaloarea bunurilor transportate”?
Raspuns ANAF
Presupunand ca expresia ”contravaloarea bunurilor transportate” se refera la prevederile art. 4 alin. (1) lit a) din OUG nr.41/2022 ”a) module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat;” contravaloarea bunurilor transportate se va obtine prin inmultirea pretului/valorii unitar/unitare cu cantitatile/ numarul de produse transportate.
27. Intrebare: Pentru transporturi provenind din UE care ajung in depozitele unei societati, produsele sunt sortate pe destinatii si transmise spre acestea (sau posibil cu o alta oprire la un alt depozit, iar ulterior marfa este impartita pe localitatile din judetele arondate respectivelor depozite) impreuna cu alte marfuri (unele supuse declararii, altele nu), raportat la prevederile art. 8 din OUG nr.41/2022, cine are obligatia declararii in Sistemul Ro eTransport acestei livrari, avand in vedere ca sunt cel putin 3 camioane implicate in aceasta ruta.
Raspuns ANAF
Intelegem ca operatiunile descrise se subscriu initial unei achizitii intracomunitare de bunuri, situatie in care conform prevederilor art. 8 alin (1) lit. b) din OUG nr.41/2022 obligatia de declarare in sistemul RO eTransport revine beneficiarului din Romania, urmata de un transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru care conform prevederilor art. 8 alin (1) lit. c) obligatia de declarare in sistemul RO eTransport revine furnizorului din Romania.
28. Intrebare: In situatia in care marfa se colecteaza de o societate din Romania in Bulgaria, se depoziteaza in Romania, dupa care este transmisa tot prin camionul societatii romane in Austria (expeditorul este in Bulgaria, destinatarul este in Austria), cum se va emite UIT in aceasta situatie si cine are obligatia declararii in sistemul RO eTransport?
Raspuns ANAF
Situatia descrisa este reglementata de prevederile art. 2 pct. 9 lit. g) din OUG nr.41/2022 iar conform art. 8 alin. (1) lit. d) obligatia de declarare a transporurilor revine firmei care depoziteaza marfa in Romania atat pentru transportul din Bulgaria in Romania cat si pentru transportul din Romania in Austria.
29. Intrebare: Pentru transportul in grupaj (atat marfuri cu risc fiscal ridicat cat si marfuri care nu fac parte din aceasta categorie), raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022, ar trebui sa declaram absolut toate marfurile pe care le transportam?
Raspuns ANAF
Art. 1 alin (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022 prevede faptul ca prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate categoriile de vehicule rutiere care au o masa maxima autorizata de minimum cu 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului. Astfel, raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022 in sistemul RO e-Transport vor fi declarate numai tranzactiile care includ transportul BRFR ce indeplinesc conditiile din procedura de utilizare si functionare a sistemului RO eTransport. De exemplu: Un transport in sistem grupaj contine 4 loturi de marfa, astfel: lot A format din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR, lot B format din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar si din BRFR care nu indeplinesc conditiile masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, lot C format numai din bunuri care fac parte din categoria BRFR care indeplinesc conditiile masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei si lot D format din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar si din BRFR care indeplinesc conditiile masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei. In acest caz in sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate bunurile transportate aferente loturilor C si D. (art. 3 alin (5) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022).
30. Intrebare: In situatia in care expeditorul a declarat marfa, aceasta a ajuns in depozitul unei societati de transbordare, iar in momentul in care aceasta va fi incarcata spre distributie, societatea are obligatia de a introduce alte date, ceea ce contravine art. 11, paragraful 3. Va rugam sa ne explicati cum se va aplica OUG nr. 41/2022 in aceasta situatie.
Raspuns ANAF
Conform art. 2 pct 9 din OUG nr.41/2022 in sistemul RO e-Transport se declara transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Mutarea succesiva a respectivelor BRFR cu indeplinirea conditiilor prevazute in art. 1 alin (3) din Ordinul comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1190/4625/2022, presupune obtinerea unui nou cod UIT. Operatiunea de distributie presupune alte date referitoare la cantitatile transportate, mijloacele de transport utilizate, locurile de incarcare/descarcare, etc., fapt ce necesita obtinerea unui nou cod UIT ce va fi preluat pe documentele de transport aferente autovehiculului cu care se face distributia.
31. Intrebare: Care este valoarea marfurilor la care se va raporta operatorul, acesta fiind doar un transportator?
Raspuns ANAF
In situatia in care operatorul are doar calitatea de transportator, firma nu are obligatii in ceea ce priveste declararea transportului in RO e-Transport. Conform art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022 obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport nu revine transportatorului.
32. Intrebare: OUG nr. 41/2022 sanctioneaza la nivelul utilizatorului (e.g. beneficiarul in cazul AIC, import) declararea in sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. De clarificat daca in fapt sunt sanctionate diferentele identificate faptic la receptie de catre beneficiar fata de cantitatile confirmate de catre expeditor. Cum ar putea fi mai curand raportate/declarate astfel de neconcordante care ar putea de altfel fi intalnite in practica?
Raspuns ANAF
OUG nr. 41/2022 sanctioneaza declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. In situatia in care la receptie sunt constatate cantitati diferite in raport de cele comandate sau cand nu este receptionata intreaga cantitate de bunuri comandate, beneficiarul va selecta in zona Confirmare transport a aplicatiei RO eTransport optiunea Confirmat partial sau Infirmat, dupa caz, cu posibilitatea de a mentiona cauza in campul de date Comentariu confirmare, tinand cont de modificarile intervenite in raport cu datele declarate initial.
33. Intrebare: In cazul unor exporturi care se vamuiesc in alt stat membru se va declara ceva in Ro E-transport? Si cum? De exemplu: un furnizor de fructe din Romania transporta bunurile cu un transportator roman, din Romania pana in Franta unde se fac formalitatile vamale de export si apoi mai departe in UK. Ce se declara in acest caz in Etransport?
Raspuns ANAF
Avand in vedere prevederile art. (2) pct. 9 lit. d) din OUG nr. 41/2022, referitoare la monitorizarea transporturilor pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat (BRFR) care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national, si tinand cont de spiritul actului normativ ce prevede ca regula generala monitorizarea transporturilor cu BRFR pe teritoriul national, transportul BRFR reprezentand exporturi care se vamuiesc in alt stat membru se vor declara in RO eTransport.
34. Intrebare: n cazul importurilor, locul de incarcare reprezinta tara de provenienta sau locul unde au fost efectuate formalitatile vamale?
Raspuns ANAF
Potrivit art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, in sistemul RO e-Transport se declara transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national. Astfel, in cazul importurilor se va declara transportul intern numai de la biroul vamal de import pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national.
35. Intrebare: Pentru o societate care importa bunuri din categoriile cu risc fiscal ridicat si aceste bunuri sosesc cu vaporul intr-un port din Romania unde sunt descarcate, pentru transportul rutier al bunurilor din port la sediul societatii este nevoie de cod UIT? Daca societatea vinde bunurile direct din port unui alt partener si acesta se ocupa pe cont propriu de transportul rutier al bunurilor la sediul sau este nevoie de cod UIT? In acest caz cine declara transportul in sistemul etransport?
Raspuns ANAF
Conform art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, in sistemul RO e-Transport se declara transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national. In situatia expusa, apreciem ca, daca formalitatile vamale de import se efectueaza la biroul vamal din port, este necesar ca transportul sa fie declarat in sistemul RO eTransport de catre beneficiarul bunurilor importate, pe ruta de la locul de import la locul de descarcare a bunurilor. In situatia in care bunurile sunt comercializate catre un alt beneficiar dupa efectuarea operatiunilor vamale dar inainte ca mijlocul de transport sa paraseasca locatia biroului vamal, transportul BRFR va fi declarat in sistemul RO e-Transport de acelasi contribuabil in calitate de furnizor. Daca importul se face la biroul vamal din incinta portului din Romania, este necesar un cod UIT pentru transportul marfurilor catre locul de descarcare situat in Romania. Nu este necesar codul UIT pentru marfurile aflate sub supraveghere vamala (ex: tranzit) Daca marfurile sunt vandute si raman sub supraveghere vamala, nu este necesar cod UIT.
Brosura despre RO e-Transport poate fi consultata si pe site-ul ANAF. ►
Sursa foto: Pixabay