email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura pentru utilizarea e-Transport este in Monitor. Aplicatia va fi disponibila prin SPV

Procedura pentru utilizarea e-Transport este in Monitor. Aplicatia va fi disponibila prin SPV
risc fiscal ridicate-transportOUG 41/2022spv

ANAF si Autoritatea Vamala Romana au publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

Conform OUG 41/2022, pentru RO e-Transport s-a reglementat faptul ca prin ordin comun al presedintelui ANAF si al Autoritatii Vamale Romane se stabilesc procedura de aplicare a OUG nr.41/2022 si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii. Ordinul pentru aprobarea procedurii a fost publicat in dezbatere publica pe site-ul Fiscului din 4 mai, insa de abia acum au fost oficializate prevederile. Actul normativ poate fi consultat in Monitorul Oficial nr. 656 din 30 iunie 2022.

e-Transport va fi disponibil prin SPV

Aplicatia informatica de gestiune a transporturilor cu risc fiscal ridicat, parte a Sistemul national RO e-Transport este disponibila in sistemul informatic Spatiul privat virtual (SPV). 

Firmele care se inregistreaza in SPV pentru utilizarea Sistemului RO e-Transport se supun prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica, cu modificarile si completarile ulterioare.

Operatorii economici trebuie sa se inscrie in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit. 

Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul poate utiliza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV.

Este important de mentionat ca, desi utilizarea Ro e-Transport este obligatorie de la 1 iulie 2022, amenzile pentru neconformare nu vor incepe sa curga imediat, ci firmelor le este dat un ragaz de 3 luni, pana la 1 octombrie 2022, potrivit unei prevederi din OUG 106/2022, care stabileste si compensarea cu 50 de bani la carburanti. 

"Articolul 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 18


Prevederile art. 13 si 14 intra in vigoare la data de 1 octombrie 2022."

Categoriile de vehicule utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minim cu 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.

Citeste si:  Lista cu bunurile cu risc fiscal ridicat care trebuie declarate in RO e-Transport


Procedura pentru utilizarea e-Transport

Art. 1 - Dispozitii generale

(1) Prezenta procedura stabileste cadrul de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
(2) Sistemul national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul national.
(3) Sistemul RO e-Transport este gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.
(4) Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV) in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, cu respectarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 2 - Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport

(1) Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt cele prevazute la art. 2 pct. 9 din OUG 41/2022.
(2) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din OUG 41/2022, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.

(3) Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul poate utiliza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:

a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.
(4) Documentatia tehnica pentru microserviciile si aplicatia prevazute la alin. (3) este disponibila la adresa web http://etransport.mfinante.ro.

(5) In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

Art. 3 - Date declarate in Sistemul RO e-Transport

(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.

(2) Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
(3) In raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute la art. 2 pct. 9 din OUG nr. 41/2002, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.

(4) In cazul in care in cadrul unei relatii comerciale sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
(5) In situatia unui transport in sistem grupaj, pe documentele de transport aferente fiecarei relatii comerciale care include bunuri cu risc fiscal ridicat va fi mentionat codul UIT corespunzator.

Art. 4 - Transmiterea datelor in Sistemul RO e-Transport

(1) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prin utilizarea modalitatii prevazute la art. 2, alin. (3), pct. a) se face prin transmiterea unui fisier XML.
(2) Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO e-Transport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:

a) verificari si validari privind structura si sintaxa;
b) verificari semantice.

Dupa efectuarea acestor operatiuni se genereaza un mesaj de raspuns.

(3) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub
forma unui fisier arhiva de tip zip.

(4) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

(5) Dupa efectuarea verificarilor automate, fisierele prevazute la alin. (3) si (4) vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la
cerere.

(6) Fisierul prevazut la alin. (3) va fi disponibil in sistem pentru descarcare, pe perioada indicata la alin. (5), si in cazul in care declararea a avut loc prin utilizarea aplicatiei prevazute la art. 2, alin. (3), pct. b).

Art. 5 - Notificarea partilor implicate

(1) Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
(2) Notificarea se face prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, si contine urmatoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare mijloc de transport si codul UIT.

Art. 6 - Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate

(1) Daca cu ocazia constatarii contraventiei este prezentata factura de vanzare, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal nedeclarate in Sistemul Ro e-Transport stabilita in factura de vanzare a respectivelor bunuri.

(2) Daca cu ocazia constatarii contraventiei nu este prezentata factura de vanzare, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal precedentei achizitii de produse similare.
(3) In situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei nu este prezentata factura de vanzare si nu are achizitii de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata automat ca valoare medie a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeasi categorie.

(4) Daca nu sunt intrunite conditiile de la alin. (1) - (3) contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea la pretul pietei a bunurilor cu risc fiscal similare. 

(5) Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate se realizeaza in ordinea prevazuta la alin. (1) - (4).

Art. 7 - Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice

Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole, efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, asa cum sunt definite la art. 11 alin (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricole, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e- Transport.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024


Alegeti:

  •     sa fiti rapid si corect informat asupra modificarilor legislative ce va impacteaza munca;
  •     sa gasiti instant solutia potrivita pentru problemele dvs. specifice legate de calculul si plata impozitului pe venit si a contributiilor (CAS si CASS);
  •     sa aveti siguranta legala a actiunilor si deciziilor dvs.;
  •     sa economisiti timp, bani si energie!
  •     sa fiti ferit de rigorile noii legi (amenzile privind incalcarea disciplinei financiare au explodat! Ating chiar si 20.000 lei!)

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
risc fiscal ridicate-transportOUG 41/2022spv


Data aparitiei: 05 Mai 2022
Ultima actualizare: 01 Iulie 2022

Votati articolul "Procedura pentru utilizarea e-Transport este in Monitor. Aplicatia va fi disponibila prin SPV":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X