Introducerea in legislatia noastra a obligatiei obtinerii codului UIT in cazul transporturilor internationale de bunuri, indiferent de riscul fiscal al bunurilor transportate, a dat numeroase batai de cap contribuabililor, avand in vedere ca inca nu avem o procedura in acest sens, asa cum exista in cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.
,,Vinovata’’ pentru aceste neclaritati este OUG 115/2023, care prevede, incepand cu data intrarii in vigoare (15 decembrie 2023), obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri, care revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Daca in ceea ce priveste monitorizarea transporturilor cu risc fiscal ridicat (exemplu: imbracaminte, legume, fructe, bauturi alcoolice etc) avem o procedura prin care sunt mentionate categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport, in ceea ce priveste sistemul RO e Transport prin prisma transporturilor rutiere internationale de bunuri deocamdata nu avem nicio norma metodologica.
Reamintim faptul ca in cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, sunt monitorizate numai vehiculele rutiere care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Exista si o veste buna in tot acest vid legislativ, si anume faptul ca pana la data de 01.07.2024 nerespectarea obligatiei privind obtinerea codului UIT de catre utilizatorii mentionati mai sus nu se sanctioneaza.
Poate pana la aceasta data se va gandi totusi cineva si la necesitatea elaborarii unei astfel de proceduri, stiut fiind faptul ca amenzile in sistemul RO e Transport sunt extrem de mari, putand ajunge pana la suma de 100.000 lei, la care se adauga si masura confiscarii marfurilor transportate.
Foto: pixabay.com