email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transport international de bunuri: este obligatoriu sa se obtina de catre importator codul UIT?

Transport international de bunuri: este obligatoriu sa se obtina de catre importator codul UIT?
Transport international de bunuricodul uitbunuri cu risc fiscal ridicatOUG 115/2023

Prin OUG 115/2023 a fost modificata Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in sensul introducerii obligatiei privind obtinerea codului UIT in cazul transporturilor internationale de bunuri, indiferent de categoria de risc fiscal al bunurilor respective, indiferent de categoria de vehicul cu care sunt transportate bunurile, indiferent valoarea sau greutatea respectivelor bunuri.

E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri! Lucrarea explica excelent prevederile principalului act normativ in domeniu, OUG 41/2022, dar si toate modificarile si completarile ulterioare aduse de OUG 106/2022, OUG 132/2022, OUG 115/2023. Veti gasi aici solutii sigure pentru situatiile controversate pe care simpla lectura a acestor acte normative nu reuseste sa le limpezeasca! Detalii AICI >>

Transport international de bunuri. Obtinerea codului UIT

Concret, pornim de la urmatoarea intrebare: "In cazul unui import de marfuri din Thailanda care ajunge in Romania pe cale maritima pana in portul Constanta si apoi rutier pana la destinatia din Romania este obligatoriu sa se obtina de catre importator codul UIT?"

Conform art  8_1 din OUG 41/2022:

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Prin urmare, in cazul unui import de marfuri, obligatia obtinerii codului UIT revine importatorului, care trebuie sa-l transmita operatorului de transport.

Conform art 1 alin (2) din OUG 41/2022, cu modificarile si completarile aduse de OUG 115/2023, prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.

Transportul rutier international de bunuri reprezinta activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare) (art 2 pct 2_1 din OUG 41/2022).

Conform art 2 pct 2 din Regulament, "transport international" inseamna:
     (a) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
    (b) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
    (c) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
   (d) o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c);

Avand in vedere definitia transporturilor rutiere internationale de bunuri, rezulta ca ar trebui monitorizate numai transporturile rutiere efectuate cu vehicule, intre diverse state (membre sau nemembre UE), ceea ce ne-ar putea conduce la concluzia ca in cazul in care transporturile se efectueaza pana in Romania pe alte cai decat rutiere (ex: maritima, aeriana) nu ar face obiectul monitorizarii prin sistemul RO e TRANSPORT. 

Daca analizam art 8_1 introdus de OUG 115, care se refera la obligatia utilizatorilor referitoare la transporturile internationale de bunuri (deci nu la transporturi rutiere internationale de bunuri) si in lipsa unei proceduri (asa cum avem in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul national – Ordinul ANAF 2545/2022), opinia mea este ca, pana la aparitia unor clarificari din partea ANAF si a ordinului mult asteptat, importatorul ar trebui sa obtina cod UIT.

De retinut! Pentru generarea codului UIT, importatorul poate declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
 
Important! Fac precizarea ca pana la 01.07.2024 neobtinerea codului UIT in cazul transporturilor rutiere internationale de bunuri care nu sunt incadrate in categoria de risc fiscal ridicat,  nu se sanctioneaza contraventional.

Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Transport international de bunuricodul uitbunuri cu risc fiscal ridicatOUG 115/2023


Data aparitiei: 11 Martie 2024

Votati articolul "Transport international de bunuri: este obligatoriu sa se obtina de catre importator codul UIT?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X