Ministerul Finantelor a modificat oficial normele Codului fiscal privind accizele, potrivit HG 181/2023 pentru modificarea si completarea Titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016.
Modificarea si completarea Normelor Codului fiscal de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal este necesara in vederea corelarii cu prevederile din Codul fiscal ca urmare a OG nr. 4/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a OG nr. 6/2019 privind instituirea unor masuri fiscale, precum si pentru prorogarea unui termen, prin care au fost transpuse prevederile Directivei (UE) 2020/262 a Consiliului de stabilire a regimului general al accizelor (reformare).
De ce a fost necesara modificarea Normelor Codului fiscal privind accizele?
Prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022 au fost introduse noi categorii de operatori economici - destinatari si expeditori certificati – care desfasoara activitati cu produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate in scopuri comerciale, astfel se impune modificarea si completarea Normelor metodologice care nu cuprind prevederi privind regimul aplicabil acestor operatori.
Pana acum nu existau prevederi care sa reglementeze un prag comun de pierdere partiala, aparuta ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, in cazul tutunului prelucrat.
Potrivit actualelor prevederi din Normele metodologice, deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei este insotita de un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic, iar deplasarea produselor accizabile cu accize platite dintr-un stat membru in alt stat membru este insotita de documentul de insotire sau un alt document comercial care contine aceleasi informatii din documentul de insotire.
La momentul actual, Codul fiscal prevede constituirea garantiei sub forma de consemnare de mijloace banesti sau scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie, iar prevederile din Normele metodologice nu sunt corelate cu prevederile Codului fiscal. - Ca urmare a transpunerii prevederilor Directivei (UE) 2020/262 de stabilire a regimului general al accizelor (reformare) prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022, au fost eliminate documentele pe suport de hartie in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize si inlocuite cu documente electronice, iar prevederile din Normele metodologice nu sunt corelate cu prevederile Codului fiscal. - In prezent, scutirile de la plata accizelor prevazute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acorda pe baza certificatului de scutire, al carui model este prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare), cu modificarile si completarile ulterioare.
La momentul actual, Normele metodologice nu contin prevederi referitoare la remiterea accizelor. - In prezent, deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat membru si sunt deplasate catre alt stat membru nu este monitorizata prin intermediul unui sistem informatizat.
Normele metodologice nu reglementeaza regimul aplicabil noilor categorii de operatori economici - destinatari si expeditori certificati – care desfasoara activitati cu produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasare catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate in scopuri comerciale.
Potrivit actualelor reglementari din Normele metodologice, operatorul economic din Romania care urmeaza sa primeasca produse accizabile eliberate pentru consum in alt stat membru are obligatia sa garanteze plata accizelor, sa plateasca accizele in prima zi lucratoare imediat urmatoare celei in care s-au receptionat produsele, sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala si sa pastreze produsele in locul de receptie cel putin 24 de ore.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Modificari in Normele Codului fiscal – noutati 2023
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- Introducerea unor prevederi ce reglementeaza pragul pierderii partiale, aparute ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, in cazul tutunului prelucrat ca urmare a Directivei 2020/262 a Consiliului de stabilire a regimului general al accizelor (reformare) si a Regulamentului UE 2022/1636.
- Avand in vedere ca prin Directiva (UE) 2020/262 s-au eliminat documentele pe suport de hartie in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize si inlocuite cu documente electronice, Codul fiscal fiind modificat in acest sens prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022, este necesar a se corela si prevederile din Normele metodologice cu prevederile din Codul fiscal referitoare la deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei, precum si prevederile referitoare la deplasarea de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, respectiv de pe teritoriul Romaniei catre teritoriul unui stat membru.
- Modificarea prevederilor din Normele metodologice cu privire la actualizarea/reintregirea garantiei constituite de antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati, importatorii autorizati si reprezentantii fiscali in vederea corelarii cu prevederile art. 348 din Codul fiscal. - Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 stabileste modelul certificatului de scutire TVA si/sau accize in baza caruia se acorda scutirile prevazute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal, iar Regulamentul (UE) 2022/1637 stabileste modelul certificatului utilizat numai in cazul scutirii de la plata accizelor. In vederea armonizarii cu legislatia europeana, se propune modificarea normelor metodologice in sensul mentionarii utilizarii ambelor certificate de scutire, dupa caz.
- In vederea corelarii prevederilor din Normele metodologice cu prevederile Codului fiscal referitoare la remiterea accizelor ca urmare a Ordonantei Guvernului nr. 4/2022 prin care au fost transpuse prevederile Directivei 2020/262, se propune introducerea unor prevederi referitoare la situatiile in care accizele pot fi remise, precum si procedura de remitere a accizelor.
- Se propune ca prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane sa fie stabilita modalitatea de verificare a datelor din documentul administrativ electronic cu cele din declaratia de export.
- Se propune introducerea unor prevederi care sa reglementeze procedura ce trebuie urmata in cazul deplasarilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo in scopuri comerciale, respectiv:
- monitorizarea deplasarii prin intermediul sistemului informatizat (EMCS) prin utilizarea documentului administrativ simplificat electronic si a raportului de primire, iar in situatia in care sistemul informatizat nu este disponibil, utilizarea unor documente de rezerva; - stabilirea regimului aplicabil destinatarului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, garantarea, revocarea atestatului);
- stabilirea regimului aplicabil expeditorului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, revocarea atestatului);
- introducerea obligatiei de notificare in situatia in care un antrepozitar autorizat actioneaza drept destinatar certificat/expeditor certificat, un destinatar inregistrat actioneaza drept destinatar certificat, respectiv un antrepozitar autorizat care detine si autorizatie de expeditor inregistrat si care actioneaza drept expeditor certificat.
- Introducerea unor prevederi privind marcarea de catre destinatarul certificat, antrepozitarul autorizat care actioneaza drept destinatar certificat si destinatarul inregistrat care actioneaza drept destinatar certificat, a produselor accizabile supuse marcarii care au fost deja eliberate pentru consum in alte state membre, in vederea corelarii cu prevederile Codului fiscal referitoare la responsabilitatea marcarii introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022
- Modificarea anumitor sintagme folosite in Normele metodologice astfel incat acestea sa fie corelate terminologia utilizata in Codul fiscal.
- Se propune actualizarea anexei nr. 33 – Document administrativ de insotire, anexei nr. 34 - Document administrativ de insotire in procedura de rezerva, anexei nr. 35 – Raport de primire, respectiv anexei nr. 41
– Nota de comanda
- Introducerea unor anexe noi ca urmare a noilor prevederi, respectiv anexa nr. 37^1 – Cerere privind acordarea atestatului de destinatar certificat, anexa nr. 37^2 – Cerere privind acordarea atestatului de expeditor certificat, anexa nr. 37^3 – Notificare privind expedierea/achizitia de produse accizabile in calitate de expeditor certificat/destinatar certificat potrivit art. 415 alin. (6) si (7) din Codul fiscal, respectiv anexa nr. 37^4 – Raport de primire.