Art. 48-50 din OG nr. 99/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca vanzarea cu prime este acea practica comerciala prin care la vanzarea sau oferta de vanzare de produse/servicii se ofera consumatorului cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.
Este interzisa orice vanzare ori oferta de vanzare de produse sau orice prestare ori oferta de prestare de servicii facuta catre consumator, care da dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o prima sub forma unor produse/servicii, in afara cazurilor in care acestea sunt identice sortimental cu produsele/serviciile cumparate.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Valoarea produselor/serviciilor oferite gratuit consumatorilor este reprezentata de preturile de vanzare/tarifele practicate in structura de vanzare respectiva, in cazul in care acestea sunt comercializate in acea structura, iar in cazul in care produsele/serviciile nu sunt comercializate in structura de vanzare respectiva si sunt aprovizionate/furnizate de comerciant special pentru a fi oferite gratuit consumatorilor, valoarea acestora este reprezentata de costurile de achizitie ale produselor si, respectiv, de tarifele serviciilor.
Bunuri oferite gratuit pentru stimulare vanzari - studiu de caz
Intrebare: "Ce documente (facturi, contracte) ar trebui sa intocmim pentru a putea oferi clientilor nostri produse gratis, in cazul clientilor fideli, cu achizitii mari? Spre exemplu, clientul X are la noi un proiect cu 10 aparate A. Dorim sa-i oferim un produs B gratuit, iar acest produs B are un pret de intrare in gestiunea noastra, dar noi il oferim cu titlu gratuit pentru a fideliza clientul X. Ce documente trebuie intocmite pentru a putea scadea produsul din gestiune?"
Raspuns: Asadar, societatea dvs.poate acorda bunuri cu titluri gratuit in scopul stimularii vanzarilor sau in scop de reclama, daca respecta prevederile OG nr. 99/2000, republicata.
Ca si documente, pentru bunurile acordate cu titlu gratuit pentru fidelizarea clientilor este recomandat sa aveti, in primul rand, un regulament privind campania de fidelizare a clientilor, aprobat de administratorul societatii prin care se stabilesc regulile/criteriile de acordare a acestor bonusuri.
Totodata recomand incheierea de acte aditionale la contractele de furnizare bunuri, prin care sa stabiliti valoarea acordata ca bonus in functie de vanzarile efectuate si sa aveti aprobat un buget destinat campaniei de fidelizare/promovare/stimulare a vanzarilor.
Livrarea efectiva a bunurilor se va realiza in baza avizului de insotire(nu a unei facturi) si a procesului verbal de predare primire pe care se va mentiona ca aceste bunuri nu se factureaza, campanie promovare produse/fidelizare clienti.
Prin aceste documente justificative se confirma predarea bunului de catre vanzator si primirea acestuia de catre cumparator, astfel incat aceasta operatiune sa nu poate fi reincadrata ulterior la o livrare de bunuri in sfera TVA.
Potrivit OM.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, in cazul transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (bunuri date pentru stimularea vanzarii), avizul de insotire a marfii va purta mentiunea nu se factureaza .
Bunurile respective sunt scazute din gestiune in baza avizului de insotire a marfii, pe care s-a inscris mentiunea bunuri acordate in mod gratuit.
Daca nu aveti avizul de expeditie, trebuie sa aveti un alt document prin care clientul confirma primirea bunurilor respective.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
In situatia in care nu exista un document justificativ prin care sa demonstrati ca a existat o campanie de promovare, publicitate si ca bunurile respective au ajuns in posesia clientilor, organele fiscale in situatia unui control vor putea considera cheltuielile ca fiind nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal.
Dpdv tva, potrivit prevederilor de la art. 270 alin. 8 lit. b) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri, acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin normele metodologice;
La pct. 7 (10) din NM, se precizeaza ca in sensul art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal:
a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului.
Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila;
sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
Potrivit prevederilor art. 25 alin. 1 din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile acele cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.
La pct. 13 alin. (1) lit. a) din norme se precizeaza ca in aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
Ca inregistrare contabila, recomand formula contabila:
6232 = 3xx
pentru descarcarea bunurilor acordate gratuit, la costul de achizitie evidentiat in gestiunea societatii.
Foto: pixabay.com