Prin prezentul articol expunem principalele etape privind procedura de suspendare temporara a activitatii unei companii. Spre exemplu, daca se sisteaza activitatea pe o perioada mai mare de un an, vom afla de la specialistul nostru daca firma ramane platitoare de TVA. De asemenea, vom vedea cum trebuie sa procedeze compania daca are TVA de recuperat.
Suspendarea temporara a activitatii unei firme: pasi de urmat
Documente necesare pentru inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor privind suspendarea temporara a activitatii societatilor:
- Oct 2239 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2299 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
1. Cererea de inregistrare (original) - formular -
2. In cazul suspendarii temporare a activitatii: declaratia pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, in original, pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti, din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare ori in afara acestora, pe o perioada de maxim 3 ani, niciuna din activitatile ce constituie obiectul de activitate - formular -
3. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii sau reluarea activitatii societatii (original); Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
4. Daca este cazul:
- la reluarea activitatii, avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular tip, original) ;
- dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
Intreruperea temporara a activitatii unei societati nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii mentiunii in registrul comertului si instiintarii organelor fiscale.
In hotararea adunarii generale/decizia asociatului unic se va mentiona data pana la care este suspendata activitatea.
Formularele de cereri si declaratiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a institutiei, la adresa www.onrc.ro, sectiunea Informatii de interes public, rubrica Formulare tip, pe pagina de servicii online, la adresa https://portal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR" si se distribuie gratuit la sediul fiecarui ORCT.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Conform art.101 din Codul de procedura fiscala
(4 1) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(4 2) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (4 1), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4 3) Aplicarea prevederilor alin. (4 1) si (4 2) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4 4) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Aceasta inseamna ca nu mai exista obligatia depunerii declaratiilor fiscale, dar trebuie depuse in continuare situatiile financiare anuale.
Conform Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
ART. 316 - inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA
(11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva;
Conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
ART. 92 Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati
(1) Contribuabilul/Platitorul persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
...
d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
Inactivitate temporara - organele fiscale anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA!
Asadar, pentru persoanele aflate in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului, organele fiscale anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA a acestora.
In situatia in care contribuabilul caruia i s-a anulat din oficiu codul de taxa pe valoarea adaugata inregistreaza sold in contul 4424 TVA de recuperat care nu este solicitat la rambursare pana in momentul anularii codului de TVA, acesta va fi transferat in debitul contului 4482 Alte creante privind bugetul statului , prin nota contabila 4482 = 4424, urmand ca in momentul in care redevine platitor de TVA sa efectueze inregistrarea inversa, 4424 = 4482, si sa declare suma in primul decont de taxa dupa reinregistrare.
Atentie! La reluarea activitatii aveti obligatia sa solicitati reinregistrarea in scopuri de TVA
La reluarea activitatii dupa incetarea perioadei de suspendare, veti avea obligatia sa solicitati reinregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal
(12) ...... Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) - e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:
a) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. a), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;"
Depunere formular 700
Astfel, solicitand reinregistrarea, respectati prevederile art. 316 alin. (18) conform carora
"(18) Persoana inregistrata conform prezentului articol va anunta in scris organele fiscale competente cu privire la modificarile informatiilor declarate in cererea de inregistrare sau furnizate prin alta metoda organului fiscal competent, in legatura cu inregistrarea sa, sau care apar in certificatul de inregistrare in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente.
Aceasta se va realiza prin depunerea formularului 700.
Raspuns oferit in luna august 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com