email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

RO e-Factura: 4 solutii pentru probleme intalnite in practica

RO e-Factura: 4 solutii pentru probleme intalnite in practica
facturi stornofacturi reemiseautofacturadeducere TVA

Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, toate facturile electronice emise intre persoane impozabile stabilite in Romania trebuie sa fie transmise prin sistemul national RO E-Factura. Obligatia transmiterii include toate tipurile de facturi, inclusiv facturile initiale (cod 380), facturile storno (cod 381) si facturile finale reemise (cod 384), indiferent de cate ori sunt emise sau corectate. Daca primiti facturi multiple cu detalii diferite (de exemplu, suma cu plus sau minus), fiecare factura trebuie inregistrata conform reglementarilor. Mesajul de refuz se poate aplica doar daca aveti obiectii valide asupra facturii, conform art. 4 alin. (9) din Ordonanta.

RO e-Factura: studiu de caz pentru contabili

Intrebare: "Va rog sa ne ajutati in legatura cu urmatoarele nelamuriri privind E-factura:

1. Este obligatorie inregistrarea tuturor facturilor primite prin sistemul RO E-factura? De exemplu, primim facturi identice, cu ID incarcare diferite, primim facturi care sunt incarcate cu cod factura 380, suma fiind o data cu plus, o data cu minus (am avut cazuri cu facturi incarcata de 6 ori), primim facturi cu cod 384, desi este identic cu cel initial pe care deja am inregistrat. Daca este obligatoriu, care este reglementarea legala?

2. Avem cazuri in care am platit avans la un furnizor in anul 2023, iar furnizorul lunar storneaza avansul si inregistreaza din nou - intocmind facturi pe care incarca in sistemul Ro E-factura, dar efectiv nici nu am platit avans, nici nu am primit inapoi avans. Avem si 20 buc. astfel de facturi de la un singur furnizor, la care totalul este zero, trebuie sa inregistrez pe toate? Daca trimit mesaj de refuz pentru aceste facturi si nu inregistrez este de ajuns?

3. In cazul autofacturilor primite de la un client, pe care noi inregistram in evidenta noastra prin intocmirea unei facturi, daca din gresela am incarcat si noi in sistemul RO E-factura, nu este de ajuns ca clientul sa refuze acesta?

4. In cazul facturilor primite mai tarziu, de exemplu cu data facturii din anul 2023, cand nu era obligatorie incarcarea lor in sistemul RO E-factura, pot deduce TVA-ul?"

Raspuns:

1. Referitor la inregistrarea Facturilor in RO E-Factura

Este obligatoriu sa corelati facturarea cu fenomenul economic si comercial pentru a mentine acuratetea si conformitatea in raportarile fiscale si contabile. Asadar, este important sa intelegeti pe deplin natura si detaliile tranzactiilor cu fiecare partener, sa cunoasteti specificatiile contractuale, conditiile de livrare si orice ajustari sau returnari care au aparut in relatia comerciala, pentru a avea explicatiile stornarilor facturilor primite in RO e-TVA.

In paralel cu cunoasterea fenomenului economic, se impune si o comunicare eficienta si transparenta cu partenerii, pentru a evita greselile de facturare si pentru a clarifica rapid orice neconcordante sau erori. De exemplu, in cazul facturilor storno sau a corectiilor de factura, este important sa discutati despre motivele ajustarilor si sa va asigurati ca ambele parti sunt de acord cu modificarile inainte de a fi procesate in sistem. Fiecare tranzactie poate avea particularitati unice. De exemplu, in cazul livrarilor partiale, returnarilor de produse sau al serviciilor prestate doar partial, facturarea trebuie sa reflecte aceste realitati printr-o documentatie adecvata si prin utilizarea codurilor corespunzatoare de factura.

Prin urmare, intelegerea profunda a tuturor aspectelor tranzactiilor comerciale si comunicarea eficienta cu partenerul commercial, sunt fundamentale pentru gestionarea eficace a procesului de facturare.

Dar, daca in relatia comerciala nu exista motive obiective pentru stornarea sau corectarea facturilor (cum ar fi returul de bunuri sau servicii necorespunzatoare), erorile de facturare pot sugera o problema de pregatire sau de atentie din partea persoanei care gestioneaza facturarea. In astfel de cazuri, examinati cu atentie detaliile fiecarei facturi primite, procedati la verificarea sumelor, descrierii bunurilor sau serviciilor, datelor, si a oricaror alte informatii. Luati legatura direct cu persoana sau departamentul responsabil pentru emiterea facturilor la partenerul dvs. Commercial si explicati clar problemele identificate si solicitati clarificari sau corectii acolo unde este necesar, fiind cat se poate de clar in descrierea erorilor pentru a facilita intelegerea si rezolvarea acestora. Daca dupa comunicarea cu emitentul nu se ajunge la o solutie satisfacatoare, aveti posibilitatea sa refuzati facturile in sistemul RO E-Factura. Conform art. 4) alin. 9 din OUG 41/2022, puteti inregistra un mesaj in sistem explicand motivele refuzului, un mesaj detaliat in care sa includeti toate argumentele pentru a justifica refuzul.

2. Referitor la stornarea si reincarcarea facturilor de avans

Daca furnizorul emite repetat facturi de avans care storneaza si reinregistreaza avansul fara ca tranzactiile efective sa reflecte aceste miscari, nu aveti obligatia sa inregistrati acele facturile emise fara temei legal. Si in aceasta situatie, aveti posibilitatea de a formula obiectii, prin instiintarea emitentul facturii electronice, inclusiv in RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.

O astfel de situatie in care facturarea repetitiva fara o baza economica clara si legala, complica inutil evidenta contabila si creaza confuzii. In cazul in care furnizorul emite facturi de avans care storneaza si reinregistreaza avansul fara ca acestea sa reflecte tranzactii reale, trebuie sa discutati direct cu furnizorul pentru a intelege motivul acestei practici si pentru a solicita o corectare a modului de facturare. Este posibil ca aceasta facturare sa fie o eroare de procesare sau o intelegere gresita a politicii de avansuri. Daca discutiile cu furnizorul nu duc la o rezolvare a situatiei, si continuati sa primiti facturi care nu sunt justificate de tranzactii reale, puteti refuza aceste facturi, prin formularea obiectiunii in sistem.
La finalul procesului de corectie, este important ca atat dvs. cat si furnizorul sa aveti inregistrate aceleasi facturi, care sa reflecte corect realitatea economica.

In concluzie, nu sunteti obligati sa inregistrati facturi care nu au temei legal sau economic. In cazul facturilor de avans stornate si reincarcate fara o baza reala a tranzactiilor, aveti dreptul de a formula obiectii prin sistemul RO E-Factura, explicand detaliat motivele refuzului. Comunicarea cu furnizorul pentru clarificarea si corectarea situatiei este cheia rezolvarii problemei.

3. Referitor la autofacturile incorect incarcate

Daca ati incarcat o autofactura prin greseala si clientul o refuza, acest refuz trebuie sa fie inregistrat in sistem. Pentru claritate si conformitate, corectati factura respectiva conform procedurilor de corectare a facturilor din sistem, asa cum sunt detaliate la art. 4) alin. 9 din OUG 41/2022 si la art. 330 din Codul fiscal, in functie de situatia concreta in care va regasiti, astfel:
a) in cazul in care factura nu a fost transmisa, se anuleaza;
b) in cazul in care factura a fost transmisa, emiteti o noua factura care trebuie sa cuprinda informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, cu codul 381.

Prin urmare, daca o autofactura este incarcata gresit in sistemul RO E-Factura, nu este suficient ca partenerul sa o refuze; trebuie sa urmati procedurile de corectie astfel incat atat inregistrarile dvs., cat si cele ale clientului sunt corecte si actualizate.

4. Referitor la deducerea TVA pentru facturile primite tarziu

Daca ati primit facturi cu data din 2023, inainte de a fi obligatorie incarcarea lor in sistemul RO E-Factura, puteti deduce TVA aferenta conform conditiilor stabilite de Codul fiscal. Astfel, conform art. 297 alin. 1) si alin. 4) lit. a) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor taxabile.
Asadar, facturile primite trebuie sa indeplineasca toate cerintele formale stabilite de art. 319 alin. 20) din Codul fiscal pentru a fi considerate facturi valide, respectiv sa contina informatii cum ar fi detaliile furnizorului si beneficiarului, descrierea bunurilor sau serviciilor, baza de impozitare, cota TVA aplicabila si suma taxei deduse, etc. In plus, bunurile sau serviciile achizitionate trebuie sa fie destinate utilizarii in cadrul operatiunilor care sunt taxabile, in sensul ca achizitiile trebuie sa fie legate direct de activitatea economica a companiei si sa contribuie la realizarea de venituri taxabile. Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, deducerea TVA se poate efectua fara probleme, chiar daca factura a fost emisa in anul 2023 si inregistrata acum, in anul 2024 (prin rectificarea D 394 si corectarea D 300 din luna in care au fost emise respectivele facturi).

Temei legal

NOMENCLATOR PENTRU TIPURILE DE FACTURI EMISE SI PRIMITE
Pentru completarea campului se va selecta una din cele sase coduri de mai jos:
- codul 380 - Factura initiala,
- codul 381 - Factura storno (factura cu semnul minus indiferent de motivul stornarii),
- codul 384 - Factura finala reemisa ca urmare a unei corectii a unei facturi initiale sau facturi storno,
- codul 389 - Autofactura (indiferent de situatia care a generat emiterea autofacturii)
- codul 751 - Factura - informatii in scopuri contabile
- codul 575 - Factura asiguratorului

Ordonanta de urgenta nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania

Art. 4. (1) Structura facturii electronice respecta:
a) specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1, care sunt aplicabile la nivel national;
b) specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice - RO_CIUS - si regulile operationale specifice aplicabile la nivel national;
c) continutul semantic asa cum este descris in standardul SR EN 16931-1, sintaxele identificate in CEN/TS 16931-2, in conformitate cu art. 2 alin. (1) lit. j), si corelarea adecvata definita in subpartea aplicabila a CEN/TS 16931-3.
(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
(10) Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
Art. 10. -
(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Codul fiscal

Art. 319. - Facturarea

(1) In intelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite in prezentul articol.
(1indice 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura ( ).

Art. 330. - Corectarea facturilor

(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
(2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).

Art. 297. - Sfera de aplicare a dreptului de deducere

(1) Dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii taxei.
(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile.
 

Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

NOUTATILE momentului sunt aici:


 E-FACTURA - de la 1 iunie se dau deja amenzi!
- Legislatia explicata + Intrebari si Raspunsuri

E-TRANSPORT - intra in totalitate in vigoare - atentie, amenzi!
- CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege

E-TVA - ultimele noutati, OUG nr. 70

Impozite, Salarii, TVA, Contabilitate, Procedura fiscala, case de marcat - noutati

Dezbatem NOUTATILE la Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - transmisa LIVE in 6 august 2024

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
facturi stornofacturi reemiseautofacturadeducere TVA


Data aparitiei: 13 August 2024
Ultima actualizare: 14 August 2024

Votati articolul "RO e-Factura: 4 solutii pentru probleme intalnite in practica":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitati

    • Obtinerea calitatii de expert contabil reprezinta un moment important in cariera oricarui contabil. Aceasta realizare nu atesta doar competenta in domeniul contabilitatii, ci deschide noi perspective de cariera, contribuind la dezvoltarea personala si profesionala.    Un eveniment de o importanta majora pentru cariera dvs., examenul de acces la stagiul CECCAR din 26-27 septembrie 2024 este un examen obligatoriu pentru o...» citeste mai departe aici

  • Impozit MICRO pentru un nou SRL: Ce conditii trebuie indeplinite daca aveti deja o firma cu acelasi cod CAEN

    • In urmatorul studiu de caz se analizeaza posibilitatea infiintarii unei societati cu raspundere limitata (SRL) cu asociat unic, avand codul CAEN 6201 – „Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client)”. Problema fiscala de interes este daca noua societate poate opta pentru regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor (cota de 3%), in conditiile in care asociatul unic are deja o alta societate cu acelasi domeniu de activ...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare punct de lucru cu peste 5 salariati: CUM se declara la ANAF

    • Cu privire la deschiderea unui punct de lucru, va reamintim ca, indiferent de numarul de salariati care lucreaza la respectivul sediu secundar, acesta trebuie declarat la ANAF.​ Urmatorul studiu de caz isi propune sa clarifice demersurile necesare pentru declararea unui punct de lucru cu 7 salariati la ANAF si sa ofere o interpretare a obligatiilor legale aferente pentru a asigura conformitatea cu cerintele impuse de legislatia fiscala. In acest context avem ...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala: principalele masuri reglementate prin OUG 107/2024

    • Ministerul Finantelor a finalizat legislatia subsecventa a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar in anul 2024, publicata in Monitorul Oficial nr.905 si intrata in vigoare in 6 septembrie 2024. Ordinul de ministru care stabileste procedura de aprobare, referatul si anexele sunt publicate la rubrica ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X