Reducerile comerciale, cunoscute si sub termenul de discount-uri sunt o practica des practicata in activitatea comerciala. Vom dezbate in randurile de mai jos care procedura de lucru si monografia contabila aferenta pentru a acorda un discount clientilor pentru marfurile cumparate din magazin. De retinut faptul ca evidenta marfurilor este global-valorica.
Monografia contabila pentru reducerile comerciale: raspunsul specialistului
In cadrul comertului cu amanuntul, vanzarea bunurilor prin acordarea reducerilor de pret se efectueaza numai in cadrul unor campanii de soldari organizate in conformitate cu prevederile OG 99/2000, privind comercializarea produselor si serviciilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
In acest sens, in anumite conditii, pot fi organizate vanzari cu pret redus reglementate la art. 16, cap. 5 "Practici comerciale" din actul normativ mentionat. Prin vanzarea cu pret redus se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a contabilitatii
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
Pentru aceste tipuri de vanzari se admite vanzarea bunurilor sub costul de achizitie, aspect reglementat in mod expres prin art. 17 "Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.".
Potrivit prevederilor actului normativ mentionat,acordarea reducerilor se efectueaza organizat pentru toti cumparatorii persoane fizice, fara a se acorda preferential anumitor cumparatori. In cadrul comertului cu amanuntul, reducerea comerciala acordata trebuie evidentiata pe bonul fiscal emis de casa de marcat. Se cunoaste faptul ca pentru vanzarea marfurilor la pret cu amanuntul se emite bon fiscal, factura fiind emisa optional, doar la solicitarea cumparatorului.
In cazul reducerilor comerciale trebuie regularizata valoarea de intrare la pret cu amanuntul a fiecarui bun existent in stoc. Regularizarea se efectueaza pe baza unei inventarieri a bunurilor pentru care urmeaza a se acorda reducerea. Pe baza acestor liste se ajusteaza valoarea adaosului comercial si a sumei TVA neexigibile, etapa care conduce la micsorarea pretului de vanzare cu amanuntul a fiecarui produs. Astfel, softul casei de marcat trebuie sa fie resetat cu noile preturi.
De regula, o astfel de metoda a inventarierii se utilizeaza in situatia in care se acorda reduceri comerciale diferite unor produse, de exemplu 5% sau 10% sau 15%.
In acest caz, totalul reducerilor rezultate din listele de inventariere se inregistreaza cu semnul minus in evidenta contabila prin articolul contabil:
371=% cu sumele in rosu
4428
378
In situatia in care nu se efectueaza inventarierea pentru reasezarea preturilor si se acorda aceeasi reducere comerciala pentru toate produsele din stoc, casa de marcat trebuie setatata de asa maniera incat pe bonul fiscal sa fie marcate trei pozitii pentru fiecare bun vandut, cum ar fi de exemplu:
- pretul de vanzare initial 100 lei;
- reducerea acordata, in procente, de exemplu 10%, dar si in suma absoluta 10 lei;
- pretul de vanzare cu amanuntul, redus 90 lei.
In acest caz, inregistrarile contabile care se efectueaza sunt urmatoarele in situatia in care bunul la pret cu amanuntul de 100 lei s-a vandut la pretul redus de 90 lei:
- receptia bunului la pretul de vanzare cu amanuntul de 100 lei:
371 = % 100 lei
401
378
4428
- incasarea contravalorii bunurilor vandute:
5311 = % 90 lei
707
4427
- reducerea acordata 10 %:
371 = % minus (-) 10 lei
378
4428
- descarcarea gestiunii marfurilor vandute
% = 371 90 lei
378
607
4428
Prin urmare se poate acorda o reducere (discount) pe bonul fiscal, insa reducerea trebuie sa fie mentionata distict pe bonul fiscal (-).
Desigur raportul Z poate contine si valoarea reducerilor acordate.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar.