In ceea ce priveste acordarea discounturilor pe bonul fiscal, aceasta se realizeaza cu respectarea prevederilor Normelor metodologice date in aplicarea OUG 28/1999, aprobate prin HG 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare. Luam ca exemplu o societate cu codul CAEN 4752 - vanzare cu amanuntul materiale de constructie. Aceasta vinde atat catre persoane fizice, cu incasare cash si emitere bon fiscal, cat si catre persoane juridice, cu emitere factura si incasare prin banca.
Vom stabili daca poate acorda discount in ambele cazuri. Discountul acordat se poate negocia de la caz la caz sau trebuie prevazut intr-un regulament intern sau alt document? Daca discountul se poate acorda si persoanelor fizice care platesc cash, trebuie evidentiat separat pe bonul fiscal?
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Acordarea discounturilor pe bonul fiscal - raspunsul specialistului
Avem in vedere OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - practici comerciale
Art. 16
Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a)vanzari de lichidare;
b)vanzari de soldare;
c)vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d)vanzari promotionale;
e)vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f)vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g)vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
h)vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i)vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat
De asemenea, la art.17 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, este interzis comerciantilor sa vanda produsele in pierdere (adica la un pret egal sau inferior pretului de achizitie), cu exceptia vanzarilor de lichidare, vanzarilor de soldare, vanzarilor efectuate de magazinele sau depoziitele de fabrica, vanzarilor de produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului,dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale, vanzarilor de produse care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute,vanzarilor accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate, vanzarii unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential sau vanzarii produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat (este vorba de vanzarile cu pret redus enumerate la art. 16 lit. a-c si e-i din ordonanta).
Asadar, societatea va trebui sa identifice una din situatiile anterior precizate si sa indeplineasca formalitatile pentru aplicarea acelei situatii, asa cum sunt ele precizate in OG 99/2000 si in Normele metodologice de aplicare aprobate prin HG 333/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru toate situatiile societatea va trebui sa respecte regulile prevazute la art. 33 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe care le redam in continuare:
Art. 33
(1)Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a)Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b)Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.
c)Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze vizibil si lizibil in catalog.
d)Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
e)Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.
f)Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori este nevoie organelor de control abilitate.
g)Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.
(2)Aceste reguli nu se aplica atunci cand reducerile de pret pe produs rezulta din cresterea cantitatii de produs continuta in ambalajul utilizat in mod uzual in comercializarea acestora sau din cresterea numarului de produse identice oferite spre vanzare intr-un ambalaj colectiv.
(3)Produsele aflate la comercializare cu pret redus/oferte promotionale, cu 3 zile inainte de expirarea datei durabilitatii minimale/datei-limita de consum aferente produselor alimentare sau a termenului de valabilitate/datei de minima durabilitate aferente produselor nealimentare, se sorteaza si se expun la comercializare, pe rafturi sau in standuri, delimitate vizibil, cu informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor. Nerespectarea prevederilor prezentului alineat este considerata practica comerciala incorecta si se sanctioneaza conform reglementarilor legale in vigoare.
Prin urmare, procedura de acordare a reducerilor comerciale, trebuie sa respecte prevederile mai inainte mentionate.
Reglementari contabile
Conform prevederilor de la OMFP nr. 1802/2014 de la pct. 76 alin. (3)- (6) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare:
(3)Atunci cand vanzarea de produse si acordarea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, reducerile comerciale acordate ulterior facturarii ajusteaza veniturile din vanzare.
(4)Reducerile comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti.
(5)Reducerile comerciale legate de prestarile de servicii, primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti.
(6)In cazul in care reducerile comerciale reprezinta evenimente ulterioare datei bilantului care conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale, acestea se inregistreaza la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", respectiv contul 418 "Clienti - facturi de intocmit", si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea, pe baza documentelor justificative. Reducerile care urmeaza a fi primite, inregistrate la data bilantului in contul 408 "Furnizori - facturi nesosite", corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune.
In ceea ce priveste reducerile comerciale, la alin. (7), se prevede ca:
Reducerile comerciale pot fi, de exemplu:
a) rabaturile - se primesc pentru defecte de calitate si se practica asupra pretului de vanzare;
b) remizele - se primesc in cazul vanzarilor superioare volumului convenit sau daca cumparatorul are un statut preferential; si
c) risturnele - sunt reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi tert, in decursul unei perioade determinate.
Asadar, reducerile comerciale ar trebui acordate tuturor clientilor, avand in vedere prevederile legale mai inainte mentionate.
Inscrierea discounturilor pe bonul fiscal emis de casa de marcat electronica fiscala. Norme Metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
In ceea ce priveste acordarea discounturilor pe bonul fiscal, aceasta se realizeaza cu respectarea prevederilor Normelor metodologice date in aplicarea OUG 28/1999, aprobate prin HG 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare.
La art. 33 pct. B lit. c) din Norme Metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se specifica faptul ca, daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal.
De asemenea, tebuie avute in vedere si prevederile art. 34 lit. c si f din aceleasi Norme care precizeaza ca, printre functiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale, se numara si emiterea de bonuri fiscale cu valori totale negative. Rezulta ca discounturile/reducerile pot fi evidentiate distinct pe bonul fiscal cu semnul minus (ca articol programat distinct in casa de marcat intitulat discount), sub conditia ca valoarea totala a bonului fiscal sa nu devina negativa
Prin urmare, puteti emite bonul fiscal cu suma pozitiva, apoi se inscrie discountul %, insa suma finala a bonului fiscal nu trebuie sa devina negativa.
Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com