Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In lunile februarie si martie, Ministerul Finantelor a avut consultari cu reprezentantii tuturor sectoarelor vizate pentru a stabili cea mai buna modalitate de implementare a impozitului pe constructiile speciale. Avand in vedere necesitatea clarificarii modului de calcul si declarare a acestui impozit, precum si analiza nivelului de colectare care poate fi atins si impactul asupra mediului de afaceri, a fost elaborata o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Se propun urmatoarele modificari/completari:
1. Introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe constructii in cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul, au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere constructii de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale, luand in considerare faptul ca pentru aceste constructii nu poate fi stabilita o valoare neta;
„(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe cladiri, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii.
b) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea taxei pe cladiri. In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere."
2. Clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea urmatoarelor valori:
3. Mentinerea scutirii si de la plata impozitului pe constructii pentru constructiile scutite de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
4. Reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile in cazul in care lucrarile de investitii sunt efectuate de catre contribuabili la constructii utilizate in baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, iar aceste investitii nu se concretizeaza in constructii, asa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
5. Stabilirea sferei de aplicare a impozitului in sensul aplicarii acestuia doar pentru constructiile situate pe teritoriul Romaniei reprezentand teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. Se clarifica, totodata, faptul ca nu intra sub incidenta impozitului constructiile situate in marea teritoriala a Romaniei astfel cum este definita de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata;
6. Stabilirea unor reguli de calcul, de declarare si de plata a impozitului in cazul contribuabililor cu an fiscal modificat si pentru cei care inceteaza sa existe/sunt nou-infiintati, in cursul anului.
Potrivit Notei de Fundamentare, "Prevederile proiectului de act normativ de clarificare a reglementarilor cu privire la calculul bazei impozabile a impozitului pe constructii pentru contribuabilii care au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale concomitent cu diminuarea cotei de impozitare de la 1% la 0,5% genereaza influente pozitive de 1,3 miliarde lei comparativ cu programul de venituri aferent impozitului pe constructii stabilit pentru anul 2025 in suma de 1,0 miliard lei (Legea nr. 9/2025).
Implementarea impozitului pe constructii in domeniul public al statului (companii/societati nationale, regii autonome) sau al unitatilor administrativteritoriale poate conduce la diminuarea altor venituri bugetare (impozit pe profit, venituri din dividende) sau majorarea unor cheltuieli bugetare (subventii, transferuri). Efectele cumulate pot conduce la un impact mai redus asupra ajustarii deficitului bugetar."
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Proiectul Ordonantei de Urgenta poate fi consultat integral AICI >>
Manualul de Politici Contabile a fost actualizat!
Manual de Politici Contabile va ofera acum urmatoarele avantaje:
• 42 de modele de politici contabile
- 100% editabile, usor de personalizat si printat rapid
- respecta fidel cerintele legislative
- elimina riscul erorilor si al omisiunilor in inregistrarile dvs. fiscal-contabile
• accesul imediat cu doar 1 simplu click, oricand si de oriunde
Articole similare
Precizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazTaxa pe stalp: Noile formulare pentru declarare si rectificare in 2025Impozitul pe constructii speciale: Metoda de calcul si exemplu aplicatImpozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFPImpozitul pe constructii speciale: Cine este obligat sa-l plateasca si cand?Ultimele articole
Impozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025Impozit pe constructii datorat la buget din perspectiva Noului Cod Fiscal. Cand se datoreaza impozit?Studiu de caz privind impozitul pe constructii specialeGhidul impozitelor din Romania in 2014Caietul Conferintei Nationale: Modificari in Codul Fiscal 2014Articole similare
TAXA PE STALP: Noile formulare pentru declarare si rectificare in 2025Impozitul pe constructii speciale: Metoda de calcul si exemplu aplicatTAXA PE STALP: Guvernul a decis reducerea si aplicarea diferentiata a cotelor de impozitareImpozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFPImpozitul pe constructii 2025: Ce trebuie sa stii si un exemplu practicUltimele articole
Impozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025ANAF a actualizat formularele de inregistrare fiscala 010, 013 si 700Noul Cod fiscal 2016. PFA-urile au o varianta cu impunere de 3% cu o conditie. Scurt interviu cu Irina Coma, expert contabilCodul fiscal a fost aprobat de Parlament. Principalele amendamenteCele 6 modificari din Codul fiscal de care depinde economia RomanieiArticole similare
Impozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFPImpozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topImpozitarea salariilor din IT, constructii si sectorul alimentar: ce schimbari intra in vigoare de la 1 noiembrie 2023 si 1 ianuarie 2024Ce obligatii de plata exista pentru investitiile in constructii speciale?Ultimele articole
Studiu de caz privind impozitul pe constructii specialeCum stabilim baza de impozitare a impozitului pe constructii?Caietul Conferintei Nationale: Modificari in Codul Fiscal 2014Aspecte privind impozitul pe cladiri speciale. Cum declaram impozitul pe constructii speciale?Reevaluare cladiri. Cum tratam impozitul pentru cladiri care nu au fost reevaluate?