Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Impozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFP

Data aparitiei: 31 Martie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Impozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFP
impozit pe constructii specialetaxa pe stalpimpozit constructii

In lunile februarie si martie, Ministerul Finantelor a avut consultari cu reprezentantii tuturor sectoarelor vizate pentru a stabili cea mai buna modalitate de implementare a impozitului pe constructiile speciale. Avand in vedere necesitatea clarificarii modului de calcul si declarare a acestui impozit, precum si analiza nivelului de colectare care poate fi atins si impactul asupra mediului de afaceri, a fost elaborata o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Cum va fi aplicata taxa pe stalp

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum va fi aplicata taxa pe stalp

Se propun urmatoarele modificari/completari:

1. Introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe constructii in cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul, au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere constructii de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale, luand in considerare faptul ca pentru aceste constructii nu poate fi stabilita o valoare neta;

„(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe cladiri, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii.

b) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea taxei pe cladiri. In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere."

2. Clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea urmatoarelor valori:

  • valoarea neta a constructiilor pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii. Se propune ca valoarea neta a constructiilor respective sa fie determinata ca diferenta intre valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor si valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora;
     
  • valoarea constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au constructiile in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere;


3. Mentinerea scutirii si de la plata impozitului pe constructii pentru constructiile scutite de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;

4. Reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile in cazul in care lucrarile de investitii sunt efectuate de catre contribuabili la constructii utilizate in baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, iar aceste investitii nu se concretizeaza in constructii, asa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;

5. Stabilirea sferei de aplicare a impozitului in sensul aplicarii acestuia doar pentru constructiile situate pe teritoriul Romaniei reprezentand teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. Se clarifica, totodata, faptul ca nu intra sub incidenta impozitului constructiile situate in marea teritoriala a Romaniei astfel cum este definita de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata;

6. Stabilirea unor reguli de calcul, de declarare si de plata a impozitului in cazul contribuabililor cu an fiscal modificat si pentru cei care inceteaza sa existe/sunt nou-infiintati, in cursul anului.

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie

Potrivit Notei de Fundamentare, "Prevederile proiectului de act normativ de clarificare a reglementarilor cu privire la calculul bazei impozabile a impozitului pe constructii pentru contribuabilii care au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale concomitent cu diminuarea cotei de impozitare de la 1% la 0,5% genereaza influente pozitive de 1,3 miliarde lei comparativ cu programul de venituri aferent impozitului pe constructii stabilit pentru anul 2025 in suma de 1,0 miliard lei (Legea nr. 9/2025).

Implementarea impozitului pe constructii in domeniul public al statului (companii/societati nationale, regii autonome) sau al unitatilor administrativteritoriale poate conduce la diminuarea altor venituri bugetare (impozit pe profit, venituri din dividende) sau majorarea unor cheltuieli bugetare (subventii, transferuri). Efectele cumulate pot conduce la un impact mai redus asupra ajustarii deficitului bugetar."

Proiectul Ordonantei de Urgenta poate fi consultat integral AICI >> 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"


X