Mai multe modificari sunt aduse pe ultima suta de metri in structura Codului fiscal, in forma adoptata de Senat, dupa ce analistii si liderii partidelor politice au precizat, in repetate randuri, ca tensiunile din contextul global actual, economic si politic, obliga la o prudenta mult mai mare in luarea deciziilor.
La 1 septembrie a fost adoptat in Senat proiectul noului Cod Fiscal, cu amendamentele convenite de liderii partidelor politice parlamentare.
Votul final pentru Codul fiscal ar trebui sa fie dat saptamana aceasta de Camera Deputatilor, urmand ca forma finala sa fie trimisa duminica spre promulgare.
1. Amintim ca una dintre aceste modificari recente a constat in reducerea cotei de TVA la 20% de la 1 ianuarie 2016 si la 19% din 2017.
2. O alta masura importanta care era inclusa in forma finala a Codului fiscal si stabilita pentru 2016 se amana pentru 1 ianuarie 2017. Este vorba despre eliminarea taxei pe constructiile speciale. Exceptie face taxa pe stalp pentru investitiile in agricultura care va fi eliminata incepand cu 1 ianuarie 2016.
3. De asemenea, precizam ca se amana eliminarea supraaccziei la carburanti tot pentru 1 ianuarie 2017.
4. O alta masura care intereseaza firmele este cea a impozitului pe dividende. Trebuie stiut astfel ca, in urma votului de ieri, forma adoptata de Senat cuprinde reducerea impozitului pe dividente de la 16% la 5% abia de la 1 ianuarie 2017.
Aceasta e doar o masura de relaxare fiscala amanata in conditiile in care firmele autohtone au de intampinat dificultati din partea unor situatii care nu le favorizeaza activitatea.
"De exemplu, plata de dividende a unei societati din Romania catre o multinationala din alt stat membru este scutita de dividend. Aceeasi plata de dividende de la aceeasi societate romaneasca catre o societate-mama din Romania este impozitata cu 5% conform noului Cod fiscal. Si exemplele pot continua cu platile de redevente, dobanzi scutite de impozit cand sunt catre multinationale din alte state membre si impozitate cand sunt catre persoane rezidente", a explicat consultantul fiscal Adrian Benta, intr-un interviu acordat exclusiv pentru Contabilul.ro. (Interviul integral poate fi citit aici)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Va reamintim, pe aceasta cale, ca in luna iulie a acestui an, presedintele Klaus Iohannis a retrimis Parlamentului proiectul Codului Fiscal, cerand reexaminarea acestuia si motivand ca "legiuitorul trebuie sa promoveze o atitudine echilibrata si rationala, de natura a nu genera disfunctionalitati care, ulterior, sa necesite frecvente corectari de ordin legislativ", motiv pentru care, asa cum aminteste si HotNews.ro, "in elaborarea unui nou Cod fiscal nu ar trebui promovate politici care genereaza fiscalitati excesive, dar nici relaxari accentuate. Masurile de austeritate ale anului 2010 trebuie sa ramana istorie. Revenirea la politici fiscale riscante si cu consecinte negative pe termen lung reprezinta o experienta pe care nu numai clasa politica nu si-o mai poate permite, dar, mai ales, costurile acestora nu trebuie sa mai fie suportate de cetateni. (...) Bunastarea economica unanim dorita de toate fortele politice din Romania in beneficiul cetatenilor si al agentilor economici poate fi atinsa numai printr-o abordare fiscal-bugetara responsabila, predictibila pe termen lung, in concordanta cu obiectivele de crestere economica sustenabila."
5. O alta masura care va influenta negativ activitatea a catorva sute de mii de profesionisti (in concret, peste 650.000 de PFA-uri) o reprezinta majorarea contributiilor si mentinerea unor masuri care fac ca un PFA sa fie obligat sa plateasca pana la de trei ori contributii catre asigurarile sociale de sanatate.
Cu o contributie individuala la pensii majorata la 10,5% pentru profesiile independente, sumele pe care le vor plati acestea pot atinge un cuantum semnificativ. Sunt dezavantajati cei care castiga mai putin, iar beneficiile cad in partea celor cu venituri mult mai mari. In plus, PFA-urile care au si contracte incheiate cu societatile, ca salariati, pot ajunge sa plateasca de trei ori contributii, asa cum a explicat in cadrul unui interviu acordat pentru Contabilul.ro, consultantul fiscal Adrian Benta:
"Daca aceeasi microintreprindere este detinuta de persona fizica rezidenta Adrian Benta, atunci impozitarea cuprinde: 3% impozit pe venit microintreprindere; 5% impozit pe divdende; 5,5% contributia la sanatate, in total 13,5%. Contributia la sanatate se achita chiar daca platesc iarasi contributia de sanatate atat ca PFA, cat si ca salariat, in aceeasi perioada fiscala. Faptul ca s-a introdus un plafon maximal de 5 x salariu mediu pe economie este bun pentru protejarea persanelor fizice cu bani multi, pentru persoanele fizice care castiga un venit mediu de pana la 2.500 Eur/luna, impozitarea este aspra."
6. De asemenea, retinem ca se adopta si modificarile privind impozitul pe cladiri diferentiat. Astfel, acest impozit se va calcula in functie de destinatia acestora. Prin urmare, pentru sediile sociale ale IMM-urilor sau ale persoanelor care deruleaza activitati independente, impozitul va suferi o majorare de pana la zece ori mai mare, in conditiile in care aceasta crestere anuntata se va incadra intre procentele de 0,2% - 1,3% din valoarea constructiei.
Alte majorari de impozite:
- creste baza de calcul pentru CAS din venituri din activitati independente
- se aplica CASS de 5,5% pentru dividende, dobanzi, drepturi de autor chiar daca existau venituri din salarii sau activitati independente.
Se elimina majorarea impozitarii cu pana la 300% pentru persoanele fizice care detin mai multe imobile si se reduce impozitul pe cladiri pentru locuintele persoanelor juridice de la 1,5% la intre 0,08-0,2%, procent care se va decide de catre autoritatiler locale.