Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Eliminare documente din arhiva societatii: Care este procedura de lucru?

Data aparitiei: 11 Iunie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Eliminare documente din arhiva societatii: Care este procedura de lucru?
arhivare documenteeliminare documente din arhivaregistre de contabilitatedocumente justificative

Prezentul studiu de caz analizeaza procesul de eliminare a unor documente din arhiva unei societati comerciale infiintate si functionale din anul 2004. Avand in vedere obligatiile legale privind arhivarea si gestionarea documentelor, precum si necesitatea eficientizarii spatiului de depozitare, societatea doreste eliminarea documentelor care nu mai sunt necesare. 

Intrebare: "Firma este infiintata si functioneaza din anul 2004. Se doreste eliminarea unor documente (de exemplu, avize de insotire a marfii).

Exista o procedura anume pentru acest lucru? Este necesara intocmirea unui proces-verbal? Sau documentele se pot rupe si arunca efectiv?"

Arhivarea registrelor de contabilitate si a documentelor justificative

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Arhivarea registrelor de contabilitate si a documentelor justificative

Regulile generale privind arhivarea registrelor de contabilitate si a documentelor justificative sunt reglementate prin O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar contabile, sectiunea:
C. Pastrarea si arhivarea registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile
"36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.

In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.

In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.

37. Documentele financiar-contabile se pot pastra, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, si de catre operatori economici autorizati, potrivit legii, in prestarea de servicii arhivistice. Si in acest caz raspunderea privind pastrarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii beneficiare.
Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, entitatile trebuie sa prezinte, la cererea acestora, documentele solicitate.

37 1. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din legea contabilitatii timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii."

Acelasi termen de arhivare al documentelor este reglementat si prin art. 25 din Legea nr. 82 /1991 Republicata Legea contabilitatii:
"Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii."

De asemenea conform prevederilor pct. 43 din O.M.F.P. nr. 2634/2015, documentele financiar -contabile se elimina din arhiva societatii, astfel cum se precizeaza la pct. 43 dispozitii care prevad ca:
"43. Eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiar-contabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei. "

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie

In concluzie, documentele financiar contabile arhivate anterior in arhiva societatii/sediului secundar, pot fi distruse in cadrul societatii de catre o comisie desemnata in acest scop, fara a fi obligatorie predarea acestora la Arhivele Nationale.

Documentele din arhiva, distruse in cadrul societatii de catre comisia desemnata, trebuie inregistrate intr-un Proces verbal intocmit de catre comisie si aprobat de catre conducatorul societatii.

 

Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X