email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilitatea operatiunilor de leaseback

leasebackleasingcontabilitate


drd. Adelina Blajanu

                             Contabilitatea operatiunilor de leaseback

Potrivit pct. 90 alin. (5) din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, din punct de vedere contabil, leaseback-ul este definit ca fiind o tranzactie de vanzare a unui activ pe termen lung si de inchiriere a aceluiasi activ in regim de leasing.

Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de leaseback se face in functie de tipul contractului de leasing, astfel:

  • in cazul leasingului financiar, tranzactia de leaseback este considerata un mijloc prin care locatorul acorda o finantare locatarului, activul avand rol de garantie.

In aceasta situatie, entitatea beneficiara a finantarii nu va recunoaste in contabilitate operatiunea de vanzare a activului, intrucat nu sunt indeplinite conditiile de recunoastere a veniturilor.

Activul ramane in continuare inregistrat in contabilitate la valoarea existenta anterior operatiunii de leasing financiar, cu regimul de amortizare aferent.

  • in cazul leasingului operational, tranzactia de leaseback presupune in prima etapa o tranzactie de vanzare-cumparare si apoi una de inchiriere a aceluiasi activ.

In aceasta situatie, entitatea vanzatoare inregistreaza o tranzactie de vanzare cu reflectarea in contabilitate a sumelor incasate sau de incasat si apoi preluarea in regim de leasing operational a activului vandut.

In ambele situatii, entitatile contractante vor prezenta in notele explicative la situatiile financiare anuale, informatii referitoare la operatiunile derulate.

Din punctul de vedere al Standardelor Internationale de Raportare Financiara, operatiunile de leaseback sunt reglementate de IAS 17 ,,Contracte de leasing”. Astfel, conform acestor reglementari internationale, o tranzactie de vanzare si de leaseback implica vanzarea unui bun de catre vanzator si inchirierea aceluiasi bun in regim de leasing.

Platile de leasing si pretul de vanzare sunt, de obicei, interdependente, intrucat sunt negociate impreuna. Tratamentul contabil al tranzactiei de vanzare si de leaseback depinde de tipul contractului de leasing. Daca o tranzactie de vanzare si de leaseback are ca rezultat un leasing financiar, orice surplus reprezentand diferenta sumei rezultate din vanzare si valoarea contabila nu va fi recunoscut imediat ca in situatiile financiare ale locatarului-vanzator. In schimb, va fi amanat si amortizat pe parcursul duratei contractului de leasing.

In cazul in care tranzactia de leaseback reprezinta un leasing financiar, tranzactia este un mijloc prin care locatorul acorda finantare locatarului, bunul avand rolul de garantie.

Din acest motiv in cazul operatiunilor de leaseback desfasurate prin intermediul lesingului financiar, nu se recomanda sa se considere drept venit diferenta dintre sumele rezultate din vanzare si valoarea contabila a activului vandut si apoi preluat in regim de leasing finnaciar. Aceasta diferenta se amana si se amortizeaza pe parcursul contractului de leasing.

Din punctul de vedere al reglementarilor contabile nationale (Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare) pentru astfel de operatiuni de leaseback derulate prin contracte de leasing financiar nu se recunoaste niciun fel de venit din vanzarea activului, singurele operatiuni contabile inregistrate fiind cele legate de finantare si de derulare a contractului de leasing finaciar...


Ti se pare interesant subiectul pe care l-ai urmarit?
Este primul pas – acesta in care realizezi ca poti elimina bataile de cap! Fa-l pe urmatorul: alege macar una din Monografiile Contabile propuse pe www.monografiicontabile.monografii.ro va face diferit de toti ceilalti colegi din departamentul Contabilitate. Garantam inlaturarea totala a starii tale de stres si inlocuirea ei cu o stare de spirit de invingator!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
leasebackleasingcontabilitate


Data aparitiei: 21 Aprilie 2009

Votati articolul "Contabilitatea operatiunilor de leaseback":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X