Monografie privind contributiile aferente unui contract de mandat
Care sunt obligatiile angajatorului in cazul unui contract de mandat, in care mandatarul este o terta persoana, iar mandantul este fie o societate cu raspundere limitata, fie o reprezentanta sau o asociatie de proprietari.
Conform art. 1.532 din Codul Civil, Contractul de Mandat este un contract in puterea caruia o persoana – mandatarul – se obliga, fara plata, de a face ceva pe seama unei altei persoane de la care a primit insarcinarea – mandantul.
Ne referim in cele ce urmeaza strict la contractul de mandat, nu si la contractul in baza caruia administratorul unei societati comerciale isi desfasoara activitatea, intrucat acest contract nu este unul de mandat, ci este un contract complex, in continutul caruia intra si elemente specifice contractului de mandat.
Pentru situatia administratorului unei societati comerciale exista reglementari speciale.
Se vor prezenta implicatiile pentru fiecare impozit si contributie, separat.
Impozit
In functie de prevederile contractului de mandat si de descrierea responsabilitatilor alocate, se pot intalni cel putin 2 cazuri distincte:
a. Contractul de mandat are un caracter ocazional – nu reprezinta o activitate periodica, sistematica si atunci veniturile din contractul de mandat se includ in categoria de venituri din activitati independente. In acest caz se aplica retinerea unui impozit anticipat de 10%, restul taxelor si obligatiilor de inregistrare fiind in sarcina mandatarului (CAS, CASS, contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, contributia la fondul de somaj, daca este cazul, contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, etc). Acest tip de activitate se inscrie in cadrul activitatilor prezentate la art. 52 c) din Codul fiscal: „Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente”.
b. Contractul de mandat presupune realizarea unei activitati sistematice (de administrare, organizare, urmarirea realizarii anumitor indicatori de performanta, etc.), situatie in care contractul de mandat sta la baza obtinerii unor venituri de natura salariala care se incadreaza la art. 55 (2) din Codul fiscal. Se poate include in prevederile contractului ca mandantul sa isi asume obligatia de a calcula si retine toate taxele salariale aferente.
Platitorii de venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de mandat comercial au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin aplicarea unei cote de impunere de 10% la venitul brut.
Impozitul se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul.
Beneficiarul veniturilor din activitati independente (mandatarul) are obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv.
Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere. Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala trebuie platite de mandatar in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Pentru aceasta perioada nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.
ATENTIE
Mandatarul are posibilitatea sa dispuna asupra destinatiei unei sume, reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil.
Contributia la asigurarile sociale
Legea nr. 19/2000 prevede ca sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente. Insa, nu intotdeauna mandatarii sunt persoane autorizate sa desfasoare activitati independente.
Prin urmare, pentru stabilirea statutului mandatarului, din perspectiva contributiei la asigurari sociale, se va cerceta daca mandatarul este persoana autorizata sa desfasoare activitati independente (cum ar fi, de exemplu, in baza Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent).
Daca mandatarul nu este persoana autorizata sa desfasoare activitati independente, ci contractul de mandat este un fapt de comert accidental, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, in sensul ca mandatarul se poate asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala.
Cazul 1: Mandatarul este persoana autorizata
In acest caz, mandatarul (care a implinit varsta de 18 ani) este obligat sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul sau, in termen de 30 de zile de la incadrarea in aceasta situatie.
Se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de lege sau daca se regasesc in una din urmatoarele situatii:
- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau sunt functionari publici;
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.
Asiguratii datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.
Pentru 2009 cotele sunt:
- 31,3% - conditii normale;
- 36,3% - conditii deosebite;
- 41,3% - conditii speciale.
Plata contributiei de asigurari sociale datorate de asigurati se face lunar de catre acestia, pe baza calculului efectuat si comunicat de casele teritoriale de pensii la care sunt asigurati.
Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor o constituie: venitul lunar asigurat, prevazut in declaratia de asigurare, care nu poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut.
Cazul 2: Mandatarul nu este persoana autorizata
In acest caz, mandatarul se poate asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala. Acesta datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.
Plata contributiei de asigurari sociale se face lunar, pe baza calculului efectuat si comunicat de casele teritoriale de pensii la care sunt asigurati.
Plata contributiei de asigurari sociale se poate face si anticipat, pe o perioada de cel mult 12 luni, calculata de la data la care se face plata. In aceste situatii, stagiul de cotizare este corespunzator timpului efectiv parcurs in interiorul perioadei pentru care s-a efectuat plata.
ATENTIE
Asadar, daca mandatarul nu este persoana autorizata, asigurarea la sistemul public de pensii este optionala.
Contributia la asigurarile sociale de sanatate
Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,2%, care se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane ce desfasoara activitati independente, supuse impozitului pe venit. Daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
In cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp atat venituri de activitati independente, cat si:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
- venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la persoane ce desfasoara activitati independente;
- indemnizatii de somaj;
- venituri realizate din pensii
se datoreaza contributia asupra tuturor acestor venituri.
Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine asiguratilor.
ATENTIE
Asadar, obligatia de a plati contributia la asigurarile sociale de sanatate revine mandatarului, indiferent daca este sau nu persoana autorizata.
Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate
Persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente au dreptul la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Insa, dreptul la concediile si indemnizatiile este conditionat de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate destinata suportarii acestor indemnizatii.
Cota de contributie se datoreaza de catre mandatar.
Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii este de 0,85% si se datoreaza asupra veniturilor supuse impozitului pe venit.
Baza de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara.
ATENTIE
In concluzie, numai mandatarii care sunt persoane autorizate sa desfasoare activitati independente au obligatia de a plati contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Contributia de somaj
Persoanele care desfasoara activitati independente (indiferent daca sunt sau nu persoane autorizate) se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj. Pentru aceasta, mandatarul trebuie sa incheie un contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta. Conditia este sa aiba cel putin varsta de 18 ani si sa fie asigurat in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Venitul lunar pentru care se poate asigura nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.
In cazul in care doreste sa incheie contract de asigurare pentru somaj, mandatarul are obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 0,5%, aplicata asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj.
ATENTIE
Asadar, plata contributiei de somaj este optiunea mandatarului.
Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale
Persoanele care desfasoara activitati independente (indiferent daca sunt sau nu persoane autorizate) se pot asigura pentru accidente de munca si boli profesionale pe baza de contract individual de asigurare.
Contributia datorata este unica, in valoare de 1%, aplicata asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestata.
Baza lunara de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul lunar prevazut in contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.
ATENTIE
Asadar, si contributia pentru accidente de munca si boli profesionale este optionala pentru mandatar.
Pentru situatia in care activitatea descrisa in contractul de mandat are un caracter ocazional
- Inregistrarea costului cu serviciile, asa cum este mentionat in contractul de mandat, pentru suma bruta (presupunem ca suma bruta este 1.000 lei):
628 = 401 1.000
„Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” „Furnizori”
- Retinerea impozitului la sursa din valoarea contractului, in valoare de 10%:
401 = 446 10
„Furnizori” „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”
- Achitarea contravalorii nete a serviciilor mentionate in contractul de mandat:
401 = 5121 900
„Furnizori” „Conturi la banci in lei”
Pentru situatia in care contractul de mandat presupune o activitate cu caracter repetitiv, ce da nastere unor venituri de natura salariala
Din punct de vedere fiscal, contractul de madat este asimilat veniturilor din salarii, supuse ca atare, impozitelor si taxelor aferente salariilor.
Din punct de vedere contabil, cheltuielile inregistrate de societate cu plata acestora nu pot fi incadrate in categoria cheltuielilor cu salariile, ci sunt incluse in categoria cheltuielilor cu intermediarii sau colaboratorii.
621 = 421
„Cheltuieli cu colaboratorii” „Personal – salarii datorate”
- Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale:
6451 = 4311
„Contributia unitatii „Contributia unitatii la
la asigurarile sociale” asigurarile sociale”
- Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale de sanatate:
6453 = 4313
„Contributia unitatii pentru „Contributia unitatii pentru
asigurarile sociale de sanatate” asigurarile sociale de sanatate”
- Inregistrarea contributiei pentru concedii si indemnizatii:
6451 = 4311
„Contributia unitatii la asigurarile sociale” „Contributia unitatii la asigurarile sociale”
/analitic distinct
- Inregistrarea contributiei unitatii la fondul de somaj:
6542 = 4371
„Contributia unitatii la fondul de somaj” „Contributia unitatii la fondul de somaj”
- Inregistrarea fondului de risc si accidente de munca:
6451 = 4311
„Contributia unitatii la asigurarile sociale” „Contributia unitatii la asigurarile sociale”
/analitic distinct /analitic distinct
Â
- Inregistrarea contributiilor care se retin:
421 = %
„Personal salarii datorate” 4312
„Contributia personalului la asigurarile sociale”
4314
„Contributia angajatilor pentru asigurarile
sociale de sanatate”
4372
„Contributia personalului la fondul de somaj”
444
„Impozitul pe venituri de natura salariilor”
Â