Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Instructiuni de completare a Declaratiei unice: 4 studii de caz care rezolva orice dilema

Data aparitiei: 21 Aprilie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Instructiuni de completare a Declaratiei unice: 4 studii de caz care rezolva orice dilema
declaratia unicaimpozit pe venitinchiriere

Completarea Declaratiei unice fara un ajutor profesionist poate fi destul de dificila, in special in situatiile complexe, in care exista mai multe tipuri si surse de venit. Instructiunile de completare pot fi destul de greu de urmarit si chiar insuficiente pentru un contribuabil care nu are cunostinte solide de fiscalitate. 

Mai mult de atat, de la 1 ianuarie au aparut noutati importante, cum ar fi: 

1) De la 1 ianuarie 2023 s-a schimbat modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venit din cedarea folosintei bunurilor. Venitul brut reprezinta venit anual impozabil, astfel ca proprietarii care obtin venituri din inchirierea locuintelor, altele decat cele in scop turistic, vor plati impozitul de 10% pe venit la valoarea intreaga a chiriei;

2) S-a modificat baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente venituri si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice. 

IMPORTANT! Investitorii platesc si in acest an impozit de 1% si scapa de Declaratia unica, potrivit Legii 142/2022


Asadar, venim in sprijinul tau si iti oferim 4 studii de caz care te vor ajuta sa rezolvi legal si sigur dilemele legate de instructiunile de completare a Declaratiei unice. 


1. Coproprietari. Trebuie declarat contractul de inchiriere de ambii soti in Declaratia unica?

Potrivit art. 124 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, venitul net obtinut din exploatarea bunurilor si drepturilor de orice fel, detinute in comun, este considerat ca fiind obtinut de proprietari, uzufructuari sau de alti detinatori legali, inscrisi intr-un document oficial, si se atribuie proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea proprietate sau in mod egal, in situatia in care acestea nu se cunosc.
 
Potrivit pct 40 alin. (1) si (2) din Normele metodologile emise in aplicarea Codului fiscal, (1) In sensul prevederilor art. 124 din Codul fiscal, venitul net obtinut din exploatarea drepturilor de proprietate intelectuala detinute in comun se atribuie proportional cu cotele-parti pe care titularii acestora le detin in acea proprietate, determinate conform regulilor in vigoare specifice fiecarui domeniu.



In cazul in care cotele-parti nu se cunosc, repartizarea veniturilor se face in mod egal.

(2) Venitul net din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun pe cote-parti se repartizeaza intre coproprietari proportional cu cotele detinute de acestia in coproprietate. Venitul net din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun in devalmasie se repartizeaza in mod egal intre proprietarii comuni. Repartizarea venitului net conform prevederilor de mai sus se face in conditiile in care in contractul de cedare a folosintei se mentioneaza ca partea contractanta care cedeaza folosinta este reprezentata de coproprietari. In conditiile in care coproprietarii decid asupra unei alte impartiri, se va anexa la contract un act autentificat din care sa rezulte vointa partilor.

Astfel, venitul net din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun pe cote-parti se repartizeaza intre coproprietari proportional cu cotele detinute de acestia in coproprietate.

In conditiile in care coproprietarii decid asupra unei alte impartiri, se va anexa la contract un act autentificat la notar din care sa rezulte vointa partilor. Citeste continuarea AICI. ►

2. Instructiuni de completare a Declaratiei unice la inchirierea in scop turistic

Specialistul explica faptul ca din punctul de vedere al impozitului pe venit, potrivit art. 83 alin. (2 ind. 1) -3 din Codul fiscal, sunt considerate venituri in cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.
Potrivit prevederilor de la la art. 83 alin. (4) (5) din Codul fiscal, veniturile realizate din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, se determina pe baza normei anuale de venit.
In cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat in cursul aceluiasi an fiscal, determinarea venitului se efectueaza pe baza normei anuale de venit pentru intregul an fiscal, urmand ca incepand cu anul fiscal urmator determinarea venitului net sa se realizeze in sistem real, ca venituri din activitati independente.

Veniturile realizate din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre 1 si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, se determina numai pe baza normei anuale de venit, contribuabilii neputand opta pentru impunerea in sistem real, dupa cum reiese din prevederile art. 84 alin. 10 si art.85 din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor de la art. 85 alin. (4 ind. 9), contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. I - Date privind veniturile realizate, prevazuta la art. 122. Citeste continuarea AICI.

3. Evidentiere achizitie casa de marcat in Declaratia unica

Speta: O persoana fizica care desfasoara activitati economice coafura si infrumusetare obtine in cursul anului 2022 venituri brute in valoare de 11.680 lei, cheltuieli deductibile in valoare de 10.136 lei (in aceasta suma a cheltuielilor este inclusa si contravaloarea casei de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in cursul anului 2022, in valoare de 772 lei). Venitul net anual impozabil este de 1.544 lei.

 

Tinand cont de costul de achizitie al casei de marcat in valoare de 772 lei, care sunt instructiunile de completare a Declaratiei unice la capitolul I.4? 

 Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real? Mentionam ca persoana fizica nu doreste sa plateasca CAS.


Raspunsul specialistului: Potrivit art. 68 alin. (7) lit. k 2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Nu sunt cheltuieli deductibile: (...) k 2) cheltuielile cu costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv, potrivit legii.

Potrivit art. 123 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Impozitul anual datorat se stabileste de contribuabili in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate in anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat potrivit art. 118, din care se deduce, in limita impozitului datorat, costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.

Asadar, costul de achizitie al casei de marcat nu este cheltuiala deductibila la determinarea venitului net anual, conform prevederilor sus-mentionate, dar valoarea acesteia se scade din impozitul pe venit datorat anual.

Costul de achizitie al caselor de marcat puse in functiune in 2022 se aduna la venitul net anual impozabil si, ulterior, se scade din impozitul anual datorat (stabilit prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil) conform art. 118 alin. (2) lit. b) si art. 123 alin. (11) din Codul fiscal.
- venituri brute in valoare de 11.680 lei
- cheltuieli deductibile in valoare de 10.136 lei
- casa marcat in valoare de 772 lei

Venitul net = Venitul brut minus cheltuieli deductibile plus cheltuieli cu casa de marcat, adica 2316 lei.

Impozit 10%: 232 lei

Se reduce impozitul datorat cu costul casei de marcat = 232 minus 772 = 0 lei.

Completati declaratia astfel:
I.4. Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real

Rd. 3 "Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale" - se inscrie suma reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, puse in functiune in anul respectiv la care se adauga, daca este cazul, sumele reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat reportate, potrivit legii.

1. Suma veniturilor nete recalculate din activitati independente si drepturi de
proprietate intelectuala, impuse in sistem real ...................................... 232 lei
2. CAS datorata ..........................................................................................0 lei
3. Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale .. ....... 772 lei
4. Venit net anual impozabil (rd.1-rd.2 ) .................................................... 0 lei
5. Venit net anual impozabil redus *)
6. Total impozit anual datorat (rd.4x10% - rd.3 sau rd.5x10% - rd.3 ........ 0 lei

4. Instructiuni de completare a Declaratiei unice pentru venitul din strainatate

Speta: PFA realizeaza venituri din publicitate de la o firma dintr-o tara vecina. S-a inregistrat in scopuri TVA pentru servicii intracomunitare. Persoana fizica a prezentat certificat de rezidenta din Romania, firma din tara vecina i-a retinut la sursa impozit 10%. PF a obtinut certificat care atesta retinerea impozitului la sursa in respectiva tara. Cum se evidentiaza in declaratia unica impozitul a fost platit deja?

 

Raspunsul specialistului: Conform Legii Nr. 5 din 10 ianuarie 1995 privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, la art.24 privind evitarea dublei impuneri se prevede:

ART. 24
Eliminarea dublei impuneri

1. Cand un rezident al unui stat contractant realizeaza venit sau detine capital, care, potrivit prevederilor acestei conventii, este impozabil in celalalt stat contractant, atunci primul stat contractant mentionat va scuti de impozit acest venit sau capital - cu exceptia veniturilor mentionate la paragraful 2 - dar ia in considerare, pentru determinarea cotei de impozit, venitul total obtinut, cota de impozit rezultata aplicandu-se numai asupra venitului ramas.

2. Cand un rezident al unui stat contractant realizeaza elemente de venit, care, potrivit prevederilor art. 10, 11 si 12, pot fi impuse in celalalt stat contractant, atunci primul stat contractant mentionat va acorda ca deducere din impozitul pe venitul acelui rezident o suma egala cu impozitul platit in celalalt stat contractant. Totusi aceasta deducere nu va putea depasi acea parte a impozitului, calculata inainte de deducere, care este atribuibila unor asemenea elemente de venit.

Instructiunile de completare a formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in ceea ce priveste declararea impozitului pe veniturile realizate in strainatate, precizeaza:

Sectiunea a 2-a "Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate"

13. Subsectiunea se completeaza de catre persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania si de catre persoanele fizice care indeplinesc conditiile mentionate la art. 59 alin. (2) si (2 1) din Codul fiscal, care realizeaza venituri din strainatate, supuse impozitarii in Romania, cum ar fi: venituri din activitati independente, venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, piscicultura, silvicultura, venituri sub forma de dividende, venituri sub forma de dobanzi, venituri din premii, venituri din jocuri de noroc, castiguri din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului de investitii, venituri din lichidarea unei persoane juridice, venituri din pensii, remuneratii/indemnizatii ale membrilor consiliului de administratie/administratorilor/cenzorilor si alte venituri similare, venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, precum si alte venituri supuse impunerii potrivit titlului IV din Codul fiscal.
( )

15. Se completeaza cate o sectiune pentru fiecare tara - sursa a veniturilor si pentru fiecare sursa de venit realizat.

16. Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia, potrivit Codului fiscal si Normelor metodologice date in aplicarea Codului fiscal. 17. Contribuabilii care obtin venituri din strainatate au obligatia sa le declare in declaratie, precum si sa efectueze calculul si plata impozitului datorat, cu luarea in considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri.
...
19. Pentru contribuabilii persoane fizice rezidente care realizeaza un venit si care, potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, poate fi impus in celalalt stat, iar respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, respectivul venit va fi scutit de impozit in Romania si se declara in declaratie.

20. Creditul fiscal/Scutirea se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
b) impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit de persoana fizica. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv sau de catre platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza un astfel de document. Pentru veniturile pentru care nu se realizeaza retinerea la sursa, impozitul platit in strainatate de persoana fizica se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain, sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depuse/depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia, in situatia in care autoritatea competenta a statului strain nu elibereaza documentul justificativ;

c) venitul pentru care se acorda credit fiscal/scutire face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 61 din Codul fiscal.

Documentele justificative privind venitul realizat si impozitul platit, eliberate de autoritatea competenta, respectiv de catre platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul, din tara in care s-a obtinut venitul si cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, precum si alte documente, copii ale declaratiilor fiscale sau ale documentelor similare depuse la autoritatea competenta straina care sunt utilizate pentru aplicarea metodelor de evitare a dublei impuneri prevazute in conventiile de evitare a dublei impuneri se pastreaza de catre contribuabil

21. Veniturile din strainatate, precum si impozitul aferent, a carui plata in strainatate este atestata cu document justificativ eliberat de autoritatea competenta, respectiv de catre platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul, din statul strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau prin copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depuse/depus la autoritatea competenta straina, exprimate in unitatile monetare proprii fiecarui stat, se vor transforma in lei la cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei din anul de realizare a venitului respectiv

22. Modalitatea de completare a subsectiunii in cazul persoanelor fizice care au realizat venituri din strainatate Litera A "Date privind activitatea desfasurata"

22.1. Rd. 1 "Tara in care s-a realizat venitul" - se completeaza denumirea tarii in care contribuabilul a realizat venitul declarat.

22.2. Rd. 2 "Categoria de venit" - se bifeaza casuta corespunzatoare categoriei de venit realizat.
a) Pentru transmiterea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlu de mostenire, declaratia se depune de contribuabilii mostenitori in situatia in care succesiunea nu este dezbatuta si finalizata in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii, bifand, in acest caz, casuta "cu titlu de mostenire".
b) Rubrica "Remuneratii/Indemnizatii ale membrilor consiliului de administratie/administratorilor/cenzorilor si alte venituri similare" - se bifeaza in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din strainatate care au aceeasi natura ca veniturile (in bani sau in natura) asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (2) din Codul fiscal, dar care nu sunt obtinute din desfasurarea unei activitati dependente. Sunt considerate astfel de venituri obtinute din strainatate cele care sunt similare celor obtinute din Romania ca: - sume primite de membrii directoratului, ai consiliului de supraveghere sau ai comisiei de cenzori; - remuneratii primite de directori in baza unui contract de mandat; - indemnizatia administratorilor, inclusiv indemnizatia asociatului unic; - sume din profitul net cuvenite administratorilor; - sume primite de reprezentanti in adunarea generala a actionarilor si in consiliile de administratie; - beneficiile in bani sau in natura obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere; - oricare alte sume similare obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/ administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere.

22.3. Rd. 3 "Metoda de evitare a dublei impuneri" - se bifeaza, daca este cazul, metoda de evitare a dublei impuneri prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care s-a realizat venitul. 22.4. Rd. 4 "Venit scutit in baza unui acord international la care Romania este parte" - se bifeaza de contribuabilii care realizeaza din strainatate venituri scutite in baza unui acord international la care Romania este parte.

22.5. Rd. 5/Rd. 6 "Data inceperii/incetarii activitatii" - se completeaza de catre contribuabilii care incep/inceteaza activitatea in cursul anului fiscal de raportare.

22.6. Litera B "Date privind impozitul anual datorat"

22.6.1. Rd. 1 "Venit brut" - se inscrie suma (in lei) reprezentand venitul brut realizat din strainatate potrivit Codului fiscal, in anul fiscal de raportare. Persoanele fizice care realizeaza venituri din jocuri de noroc completeaza cate o sectiune pentru fiecare venit brut primit de la un organizator sau platitor de venituri din jocuri de noroc, supuse impunerii in Romania, potrivit Codului fiscal.

22.6.2. Rd. 2 "Cheltuieli deductibile/alte sume deductibile" - se inscrie, dupa caz, suma (in lei) reprezentand cheltuieli deductibile efectuate in scopul realizarii veniturilor sau alte sume deductibile din veniturile realizate din strainatate, potrivit Codului fiscal.

22.6.3. Rd. 3 "Venit net/Castig net anual" - se inscrie, dupa caz, suma reprezentand diferenta dintre venitul brut (rd. 1) si cheltuielile aferente deductibile/alte sume deductibile (rd. 2). Se completeaza numai daca venitul brut este mai mare decat cheltuielile deductibile/alte sume deductibile. Baza de calcul al impozitului pe venit datorat se determina dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. In cazul salariului platit de angajatorul din Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate, se inscrie venitul baza de calcul (in lei) aferent perioadei de detasare in strainatate, conform documentului mentionat la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, intocmit de angajator. In cazul transferului de titluri de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si al aurului de investitii, definit potrivit legii, se inscrie castigul net anual (in lei) reprezentand diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv.

22.6.4. Rd. 4 "Pierdere fiscala/Pierdere neta anuala" - se inscrie, dupa caz, suma (in lei) reprezentand pierderea fiscala realizata din activitatea desfasurata in strainatate in anul fiscal de raportare reprezentand diferenta dintre cheltuielile deductibile (rd. 2) si venitul brut (rd. 1). Se completeaza numai daca cheltuielile deductibile sunt mai mari decat venitul brut. In cazul transferului de titluri de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si al aurului de investitii, definit potrivit legii, se inscrie pierderea neta anuala (in lei) reprezentand diferenta intre pierderile si castigurile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv. 22.6.5. Rd. 5 "Pierderi fiscale/nete anuale reportate din anii precedenti" - se inscrie suma reprezentand pierderi reportate din anii precedenti, conform legii.

22.6.6. Rd. 6 "Venit/Castig net anual impozabil" - se inscrie venitul/castigul net anual impozabil reprezentand diferenta dintre venitul/castigul net anual (rd. 3) si pierderile fiscale reportate din anii precedenti (rd. 5).

22.6.7. Rd. 7 "Impozit pe venit datorat in Romania" - se inscrie suma (in lei) rezultata prin aplicarea cotei de impozitare prevazute de lege asupra sumei inscrise la rd. 6. In situatia in care conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de realizare a venitului prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, se inscrie cifra zero. In situatia in care venitul obtinut este scutit in baza unui acord international la care Romania este parte, se inscrie cifra zero. In situatia in care in anul de raportare s-a inregistrat pierdere fiscala sau daca dupa compensarea pierderilor reportate din anii precedenti a rezultat pierdere de reportat, se inscrie cifra zero.

22.6.8. Rd. 8 "Impozit pe venit platit in strainatate" - se inscrie suma (in lei) reprezentand impozitul pe venit efectiv platit in strainatate. Se completeaza de catre contribuabilii care, pentru acelasi venit si pentru aceeasi perioada impozabila, sunt supusi impozitului pe venit, atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Rubrica se completeaza si de contribuabilii care realizeaza un venit care, conform prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat si legislatiei Uniunii Europene, este impus in celalalt stat si respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri "metoda scutirii".

22.6.9. Rd. 9 "Credit fiscal" - creditul fiscal se stabileste de catre contribuabil la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate. Impozitul platit in strainatate care se deduce din impozitul pe venit datorat in Romania este limitat la partea de impozit pe venit datorat in Romania. Creditul se stabileste din impozitul pe venit calculat pentru anul in care impozitul a fost platit statului strain, daca exista documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, care atesta plata impozitului in strainatate.

22.6.10. Rd. 10 "Diferenta de impozit de plata" - se inscrie suma reprezentand diferenta dintre impozitul pe venit datorat in Romania (rd. 7) si creditul fiscal (rd. 9). Se completeaza numai daca impozitul pe venit datorat in Romania este mai mare decat creditul fiscal. In situatia in care creditul fiscal (rd. 9) este mai mare sau egal decat impozitul pe venit datorat in Romania (rd. 7), se inscrie cifra zero.

Avand in vedere prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri aplicabile si Instructiunile de completare a declaratiei unice, se poate concluziona:
    • Metoda de evitare a dublei impuneri, prevazuta de Conventia RO Bulgaria, este metoda scutirii;
    • Contribuabilul rezident fiscal in Romania, va intocmi pentru veniturile realizate in Bulgaria, Declaratia unica (D212) furnizand informatii in urmatoarele sectiuni si subsectiuni:
22.1. Rd. 1 "Tara in care s-a realizat venitul"

22.2. Rd. 2 "Categoria de venit" - se bifeaza casuta corespunzatoare categoriei de venit realizat.

22.3. Rd. 3 "Metoda de evitare a dublei impuneri" - se bifeaza, metoda de evitare a dublei impuneri prevazuta de conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care s-a realizat venitul.

22.4. Rd. 4 "Venit scutit in baza unui acord international la care Romania este parte" - se bifeaza de contribuabilii care realizeaza din strainatate venituri scutite in baza unui acord international la care Romania este parte.

22.5. Rd. 5/Rd. 6 "Data inceperii/incetarii activitatii"

22.6. Litera B "Date privind impozitul anual datorat"

22.6.1. Rd. 1 "Venit brut" - se inscrie suma (in lei) reprezentand venitul brut realizat din strainatate potrivit Codului fiscal, in anul fiscal de raportare.

22.6.2. Rd. 2 "Cheltuieli deductibile/alte sume deductibile" - se inscrie, dupa caz, suma (in lei) reprezentand cheltuieli deductibile efectuate in scopul realizarii veniturilor sau alte sume deductibile din veniturile realizate din strainatate, potrivit Codului fiscal.

22.6.3. Rd. 3 "Venit net/Castig net anual". 

22.6.6. Rd. 6 "Venit/Castig net anual impozabil" - se inscrie venitul/castigul net anual impozabil reprezentand diferenta dintre venitul/castigul net anual (rd. 3) si pierderile fiscale reportate din anii precedenti (rd. 5).

22.6.7. Rd. 7 "Impozit pe venit datorat in Romania" - se inscrie suma (in lei) rezultata prin aplicarea cotei de impozitare prevazute de lege asupra sumei inscrise la rd. 6. In situatia in care conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de realizare a venitului prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii, se inscrie cifra zero.

22.6.8. Rd. 8 "Impozit pe venit platit in strainatate" - se inscrie suma (in lei) reprezentand impozitul pe venit efectiv platit in strainatate. Se completeaza de catre contribuabilii care, pentru acelasi venit si pentru aceeasi perioada impozabila, sunt supusi impozitului pe venit, atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Rubrica se completeaza si de contribuabilii care realizeaza un venit care, conform prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat si legislatiei Uniunii Europene, este impus in celalalt stat si respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri "metoda scutirii".
 

Descopera mai multe studii de caz despre instructiunile de completare a Declaratiei unice pe Portalcontabilitate.ro, platforma unde primesti raspunsuri direct de la specialisti cu experienta in domeniul fiscal-contabil. 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X