Â
Irina Dumitrescu, valabil la 13-Ian-2010
Intrebare: Administratorul unui SRL a incheiat cu societatea un contract de administrare. A depus declaratie de asigurare la Casa de Pensii si plateste cota integrala de CAS si s-a asigurat si la CASS, platind contributia de 5.5 %. Ce alte obligatii salariale mai are asiguratul si angajatorul? Aceste obligatii se declara la Administratia Finantelor Publice (D102 respectiv D100 pentru impozitul pe salarii)? Dar in cazul in care angajatorul este SA, dar exista tot contract de administrare?
Raspuns: Potrivit art.55 alin.(2) lit.j) din Codul fiscal, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si indemnizatiei administratorilor, aceasta fiind considerata asimilata salariilor.
Asa cum ati aratat, administratorul este obligat sa se asigure individual, sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii si sa achite integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.
Aceasta obligatie exista numai daca administratorul nu realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea 19/2000 (contract individual de munca la alta societate, functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori membru cooperator).
De asemenea, administratorul datoreaza integral contributia la asigurarile sociale de sanatate in baza prevederilor art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.
In plus, societatile comerciale la care isi desfasoara activitatea administratorul datoreaza contributia angajatorului (5,2%) intrucat veniturile respective sunt asimilate salariului din punctul de vedere al legislatiei fiscale si intra in fondul de salarii realizat, conform art. 258 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 617/2007.
Obligatia virarii ambelor contributii revine societatilor comerciale, care platesc indemnizatia administratorului, conform art. 257 alin. (7) din Legea 95/2006, prin mentionarea acestuia la categoria „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a).
Situatia este aceeasi si in cazul indemnizatiei de administrare obtinuta in baza unui contract de administrare incheiat cu o societate pe actiuni.
La societatile comerciale pe actiuni situatia este diferita in cazul remuneratiei primita de directori in baza unui contract de mandat.
Â
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Astfel, in conformitate cu prevederile art.152 alin.(2) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile aduse de OUG 82/2007, "remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie".
La art.152 alin.(3) din acelasi act normativ, se stipuleaza ca "prin derogare de la dispozitiile art.5 din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punct de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate".
In conformitate cu prevederile art.143 alin.(5) din Legea 31/1990, modificata si completata, "in intelesul acestei legi, director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii, in conformitate cu alin.(1). Orice alta persoana, indiferent de denumirea tehnica a postului ocupat in cadrul societatii, este exclusa de la aplicarea normelor prezentei legi cu privire la directorii societatii pe actiuni".
Aceste obligatii se declara la organul fiscal competent prin completarea si depunerea formularelor 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” si 102 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale".
Acest articol este preluat din portalul Portal Contabilitate.ro, locul unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.