email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventarierea, operatiune premergatoare intocmirii situatiilor financiare ale anului 2009

inventarieresituatie financiaramonografie

 

de drd. Raymonda Elena Hagiu

Ministerul Finantelor Publice a elaborat Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul nr. 2.861/9 octombrie 2009 si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 704/20 octombrie 2009. La data intrarii in vigoare a acestui ordin, respectiv 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, s-a abrogat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, cu modificarile ulterioare.

Principalele prevederi ale actului normativ

1) Cine trebuie sa efectueze inventarierea?

- Prevederile acestui ordin se aplica de catre persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, denumite in continuare entitati.

Persoanele care obtin venituri din activitati independente si sunt obligate potrivit legii, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla aplica de asemenea, prevederile acestui ordin.

Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pot aplica pe langa prevederile ordinului si reglementari specifice cu privire la organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, emise de institutiile de reglementare, in functie de specificul activitatii.

- Entitatile prevazute la lit. a) au obligatia sa emita proceduri proprii privind inventarierea, aprobate de administratorul, ordonatorul de credite sau alta persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

2) Cine raspunde pentru organizarea lucrarilor de inventariere?

ATENTIE

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului, ordonatorul de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.

Inventarierea are ca scop principal stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale fiecarei entitati, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.

3) Cand este obligatoriu sa se efectueze inventarierea?

Entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, pecum si in urmatoarele situatii:

- la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;

- ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri de gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;

- ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;

- cu prilejul reorganizarii gestiunilor;

- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;

- in alte cazuri prevazute de lege.

4) Despre raspunderea gestionara

Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspunderea gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

5) Data de referinta care se ia in calcul in efectuarea inventarierii

Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face de regula , cu ocazia incheierii exrcitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei entitati.

La entitatile cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.

ATENTIE

Entitatile care, potrivit legii contabilitatii, au stabilit exercitiul financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.

In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.

6) Reguli cuprinse in procedura de inventariere

  • Comisia de inventariere

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza de catre comisii de inventariere, numite prin decizie scrisa, emisa de catre conducerea unitatii. In decizia de numire se mentioneaza in mod obligatoriu componenta comisiei (numele presedintelui si membrilor comisiei), modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizata, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor.

La entitatile al caror numar de salariati este redus, inventarierea poate fi efectuata de catre o singura persoana. In aceasta situatie raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre comisia centrala, numita prin decizie scrisa. Comisia centrala de inventariere are sarcina sa organizeze, sa instruiasca, sa supravegheze si sa controleze modul de efectuare a operatiunilor de inventariere.

ATENTIE

Comisia centrala de inventariere raspunde de efectuarea tuturor lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.

  • Componenta comisiei

Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisiile de inventariere vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor conrabile aplicabile.

  • Externalizarea inventarierii

Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se pot efectua atat cu salariati proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.

  • Pot participa contabilii la inventariere?

Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii, contabilii care tin evidenta gestiunii respective, si nici auditorii interni sau statutari .

Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri bine justificate si numai prin decizie scrisa, emisa de catre cei care i-au numit.

In conditiile in care entitatile nu au niciun salariat care sa poata efectua operatiunea de inventariere, aceasta se efectueaza de administratori.

In vederea bunei desfasurari a operatiunilor de inventariere, administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care au obligatia gestionarii entitatii trebuie sa ia masuri pentru crearea conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de inventariere.

  • Arhivarea documentelor

Documentele intocmite de comisia de inventariere raman in cadrul gestiunii inventariate in locuri special amenajate (de exemplu: fisete, casete, dulapuri), incuiate si sigilate. Presedintele comisiei de inventariere raspunde de operatiunea de sigilare.

  • Afisarea programului de inventariere

Pe toata durata inventarierii, programul si perioada inventarierii se afiseaza la loc vizibil.

  • Alte aspecte

Toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri.

Bunurile existente in entitate si apartinand altor entitati (inchiriate, in leasing, in concesiune, in administrare, in custodie, primite in vederea vanzarii in regim de consignatie, spre prelucrare etc.) se inventariaza si se inscriu in....CONTINUA AICI

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inventarieresituatie financiaramonografie


Data aparitiei: 23 Martie 2010

Votati articolul "Inventarierea, operatiune premergatoare intocmirii situatiilor financiare ale anului 2009":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X