email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitia intracomunitara de marfuri

achizitieintracomunitaramarfuri

 

Articolul 135 din Codul fiscal prevede ca faptul generator pentru o achizitie intracomunitara de bunuri efectuata de catre un cumparator stabilit in Romania intervine la data livrarii bunurilor de catre furnizorul stabilit intr-un stat membru.

AcelaÅŸi articol din Codul fiscal prevede ca exigibilitatea taxei aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator.

Din acest motiv, pentru a evita neconcordantele dintre o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA, raportata de catre furnizor prin declaratia recapitulativa depusa in statul membru de origine ÅŸi achizitia intracomunitara de bunuri raportata de catre cumparator prin decontul de TVA ÅŸi declaratia recapitulativa depusa in Romania, momentul exigibilitatii TVA este stabilit:

· fie in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator daca factura nu este emisa;

· fie la data emiterii facturii pentru contravaloarea totala sau partiala.

In aceasta situatie, in care se acorda prioritate tratamentului fiscal al operatiunii, deoarece nu exista reglementari contabile armonizate cu legislatia fiscala, trebuie gasita o solutie pentru inregistrarea contabila a operatiunii astfel incat sa se asigure concordanta dintre evidenta contabila ÅŸi evidenta fiscala a operatiunii de achizitiei intracomunitara efectuata de catre o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei.

Astfel, chiar daca bunurile expediate de catre partenerul extern nu sunt primite de catre cumparatorul din Romania, dar acesta primeÅŸte factura furnizorului, trebuie sa raporteze operatiunea in luna emiterii facturii de catre furnizor chiar daca receptia bunurilor se efectueaza in luna imediat urmatoare.

Atentie

Pentru receptia bunurilor, se utilizeaza cursul valutar valabil la data emiterii facturii.

AÅŸa cum se impune prin articolul 139^1 din Codul fiscal ÅŸi punctul 22, alineatul 1 din Normele de aplicare, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.

Prin ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei se intelege cursul de schimb comunicat de respectiva banca in ziua anterioara, dar valabil pentru operatiunile care se vor desfaÅŸura in ziua urmatoare.

EXEMPLU

Societatea ABC, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, avand drept perioada fiscala luna calendaristica, efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri de la societatea XYZ din Germania in valoare de 87.200 euro.

Factura este emisa in data de 30 martie 2010, dar bunurile sunt primite in data de 6 aprilie 2010.

Pentru a asigura concordanta dintre data livrarii intracomunitare efectuate de catre partenerul din Germania ÅŸi data achizitiei intracomunitare efectuate in Romania, societatea ABC considera ca data exigibilitatii operatiunii este data de 30 martie 2010, inscrisa pe factura emisa de catre furnizor.

Din acest motiv, raporteaza operatiunea in luna martie 2010 prin declaratia recapitulativa cod 390 cu termen de depunere 15 aprilie 2010 ÅŸi prin decontul de TVA cod 300 cu termen de depunere 26 aprilie 2010.

Receptia marfurilor se efectuata la data primirii acestora, respectiv data de 6 aprilie 2010, la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii.

Important

Pentru inregistrarea contabila ÅŸi fiscala a operatiunii utilizeaza cursul valutar comunicat de B.N.R. in data de 29 martie 2010 valabil in data de 30 martie 2010 reprezentand data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar.

In calitate de cumparator care efectueaza o achizitie intracomunitara de marfuri, societatea ABC procedeaza astfel:

Din punct de vedere fiscal:


La data de 30 martie 2010

calculeaza echivalentul in lei al marfurilor livrate de catre societatea XYZ din Germania:
87.200 euro x 4,0704 lei/euro = 354.939 lei

stabileÅŸte suma TVA datorata pentru achizitia intracomunitara efectuata prin aplicarea cotei standard de 19% asupra bazei de impozitare calculata in lei:
354.939 lei x 19% = 67.438 lei

evidentiaza factura primita in jurnalul de cumparari, in coloanele 11 ÅŸi 12 aferente achizitiilor intracomunitare taxabile.

La data de 15 aprilie 2010

in baza datelor preluate din jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna martie 2010, completeaza ÅŸi depune la organul fiscal competent formularul "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" cod 390 VIES;

La data de 26 aprilie 2010


in baza datelor preluate din jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna martie 2010, completeaza ÅŸi depune la organul fiscal competent formularul "Decont de taxa pe valoarea adaugata" cod 300;
Din punct de vedere contabil:


La data de 30 martie 2010

Inregistreaza intr-un cont analitic distinct valoarea marfurilor achizitionate:
371.01 = 401 354.939

„Marfuri achizitionate, „Furnizori”

dar nesosite”

Inregistreaza obligatia de plata a TVA:
4426 = 4427 67.438

„TVA deductibila” „TVA colectata”

La data de 6 aprilie 2010

Inregistreaza intr-un cont analitic distinct valoarea marfurilor receptionate:
371.02 = 371.01 354.939

„Marfuri achizitionate, „Marfuri achizitionate,

receptionate” receptionate”

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
achizitieintracomunitaramarfuri


Data aparitiei: 15 Aprilie 2010

Votati articolul "Achizitia intracomunitara de marfuri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X