email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Capitalizarea costurilor pentru prestarea de servicii

capitalizarecheltuielicosturi


Ce tipuri de cheltuieli se capitalizeaza si cum se evalueaza lucrarile in curs la sfarsitul perioadei?
Cum se face conectarea cheltuielilor la venituri in cazul acestor servicii?

Din punct de vedere contabil, in costul unei lucrari se capitalizeaza toate acele cheltuieli directe si indirecte fara de care lucrarea nu ar putea fi realizata, mai putin regia fixa de productie ce nu intruneste conditiile de capitalizare, cheltuielile generale de administratie si cele de distributie si vânzari.

Astfel, conform art. 52 - O.M.F.P. nr. 3.055/2009:

52. - (1) Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.

(2) Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, costul proiectarii produselor, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

In cazul productiei de imobilizari, exemple de cheltuieli incadrate la alte cheltuieli direct atribuibile sunt urmatoarele:

a) costurile de amenajare a amplasamentului;

b) costurile initiale de livrare si manipulare;

c) costurile de instalare si asamblare;

d) costurile de testare a functionarii corecte a activului;

e) onorarii profesionale si comisioane achitate in legatura cu activul.

(3) Costul stocurilor unui prestator de servicii cuprinde manopera si alte cheltuieli legate de personalul direct angajat in furnizarea serviciilor, inclusiv personalul insarcinat cu supravegherea, precum si regiile corespunzatoare.

(4) In costul de productie poate fi inclusa o proportie rezonabila din cheltuielile care sunt indirect atribuibile bunului, in masura in care acestea sunt legate de perioada de productie.

Includerea in costul stocurilor a regiilor generale poate fi adecvata in masura in care reprezinta costuri suportate pentru a aduce stocurile in locul si forma dorite.

(5) Exemple de costuri care nu trebuie incluse in costul stocurilor, ci sunt recunoscute drept cheltuieli ale perioadei in care au survenit, sunt urmatoarele:

- pierderile de materiale, manopera sau alte costuri de productie inregistrate peste limitele normal admise, inclusiv pierderile datorate risipei;

- cheltuielile de depozitare, cu exceptia cazurilor in care aceste costuri sunt necesare in procesul de productie, anterior trecerii intr-o noua faza de fabricatie. Cheltuielile de depozitare se includ in costul de productie atunci când sunt necesare pentru a aduce stocurile in locul si in starea in care se gasesc;

- regiile (cheltuielile) generale de administratie care nu participa la aducerea stocurilor in forma si locul final;

- costurile de desfacere;

- regia fixa nealocata costului, care se recunoaste drept cheltuiala in perioada in care a aparut.

Alocarea regiei fixe asupra costurilor se face pe baza capacitatii normale de productie (activitate).

Regia fixa de productie consta in acele costuri indirecte de productie care ramân relativ constante, indiferent de volumul productiei, cum sunt: amortizarea, intretinerea sectiilor si utilajelor, precum si costurile cu conducerea si administrarea sectiilor.

(6) Capacitatea normala de productie reprezinta productia estimata a fi obtinuta, in medie, de-a lungul unui anumit numar de perioade, in conditii normale, având in vedere si pierderea de capacitate rezultata din intretinerea planificata a echipamentului.

Aceleasi reguli de evaluare se aplica si in cazul lucrarilor de constructii.

Conform art. 259 O.M.F.P. nr. 3.055/2009:

259. - (1) Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.

(2) Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.

(3) In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.

(4) Contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pâna la sfârsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 „Servicii in curs de executie”, pe seama contului 712 „Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie”.

Astfel, pentru a respecta principiul conectarii cheltuielilor la venituri, pentru toate acele servicii realizate, dar care nu au fost acceptate de beneficiar, din punct de vedere contabil se considera ca nu au fost prestate.

Conform reglementarilor contabile românesti, momentul prestarii este reprezentat de momentul acceptarii de catre beneficiar al lucrarilor.

 

Asadar, lucrarile neacceptate de beneficiar la sfârsitul perioadei (luna, an) vor fi inregistrate la cost de productie prin intermediul contului 332. Contravaloarea acestor servicii va fi inregistrata ca venit, in momentul in care lucrarile sunt acceptate de beneficiar.

 

In momentul in care lucrarile respective sunt acceptate de beneficiar, prestatorul va inregistra un venit operational ce corespunde valorii serviciilor prestate si se va descarca de gestiunea serviciilor in curs de executie inregistrate in contul 332.

 

Concluzie :

La sfârsitul fiecarei perioade, acele cheltuieli intreprinse de catre societate, dar pentru care nu a fost inregistrat un venit aferent, vor fi capitalizate in contul 332 pâna la momentul inregistrarii venitului, cu exceptiile prevazute la art. 52 de mai sus.

 

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
capitalizarecheltuielicosturi


Data aparitiei: 08 Iulie 2010

Votati articolul "Capitalizarea costurilor pentru prestarea de servicii":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X