email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CAS - contribuitia de asigurari sociale

codul fiscalCAScontributii
Intrebare:

O persoana obtine venituri, la aceeasi societate comerciala, din salarii  in baza unui contract individual de munca si o indemnizatie de administrator in baza deciziei asociatului  (calitatea de administrator rezulta din actul constitutive al societatii) ,
Societatea  calculeaza, retine, vireaza  CAS - contribuitia de asigurari sociale - la venitul reprezentand indemnizatia de administrator?

Raspuns:
Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.

In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind de catre platitorul venitului in formularele de "Fisa fiscala” (210), care se depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.
Asupra indemnizatiei primite de catre adminitrator sunt datorate urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale;

Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management sunt persoane asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii, care datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate.

Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, respectiv administratorii, care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate. Administratorul depune individual declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii achitand cota integrala de CAS aplicata asupra venitului lunar asigurat stabilit prin declaratie. Administratorul este asadar obligat sa se asigure individual, pe baza de declaratie de asigurare, conform art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) si art. 61 din Legea nr. 19/2000.
Prin exceptie de la aceste dispozitii, avand in vedere prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, aceste persoane care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, sunt exceptate de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, nefiind supuse contributiei la asigurarile sociale.

Prin urmare in situatia prezentata, administratorul nu va avea obligatia depunerii declaratiei de asigurare in virtutea calitatii de administrator intrucat cumuleaza si un venit urmare unui contract individual de munca.

- contributia la asigurarile sociale de sanatate;

Pentru administratorii asigurati obligatoriu, ambele contributii de asigurari sociale de sanatate sunt datorate, atat cea individuala cat si cea datorata de societate. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal. Societatii ii va reveni obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. La rubrica „categoria de asigurat”, se va mentiona „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate cuprinsa in anexa 2a la  Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

- contributia pentru concedii si indemnizatii;

Asigurarea acestei categorii de persoane pentru concedii si indemnizatii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.

Administratorul, potrivit art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 nu va datora cota de CCI, daca solicita retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii pe baza unui formular-tip de retragere conform Normelor de aplicare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;


Asociatii sau actionari se pot asigura optional, pe baza de contract individual de asigurare, societatea nedatorand aceasta contributie,  conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj;

Legea nr. 76/2002 prin art. 20 nu dispune obligativitatea contribuirii in acest sistem de asigurare, creand un sistem „facultativ”pentru aceasta categorie de persoana. Societatea asadar nu datoreaza nici o contributie, insa administratorul se poate asigura incheiand contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca.

- contributia la Fondul de garantare;

Societatea nu va datora aceasta contributie intrucat aceasta se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006 si art. 2 din HG nr. 1850/2006,

Acest tratament fiscal descris mai sus s-a aplicat pentru veniturile realizate pana la data de 1 iulie 2010 si pentru cele realizate de administrator ulterior datei de 10 septembrie 2010.

In ceea ce priveste contributiile individuale datorate pentru veniturile realizate in perioada 1 iulie - 10 septembrie 2010, va prezentam modalitatea de aplicare in cele ce urmeaza.

Venitul reprezentand indemnizatia administratorului realizate incepand cu data de 1 iulie 2010 si pana la data de 10 septembrie 2010, intra sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate. Administratorul va datora pentru veniturile realizate in aceasta perioada contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale” se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare. (Dupa data de 10 septembrie, notiunea de venituri profesionale se modifica limitandu-se la veniturile din drepturi de autor si la veniturile din conventii civile, ceea ce determina aplicarea acelorasi prevederi anterioare datei de 1 iulie 2010.)

Prin urmare, pentru veniturile cu caracter repetitiv realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura profesionala, fie ca sunt realizate in mod exclusiv, fie ca sunt reliazate pe langa venituri de natura salariala, administratorul va datora contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, contributia individuala la asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia individuala la asigurarile pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

Pentru veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2010, persoanele fizice vor avea obligatia depunerii de declaratii privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), astfel cum rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010, pentru veniturile de natura profesionala. Plata acestor contributii individuale se va efectua de catre insasi persoana fizica si nu de catre platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale individuale datorate de persoana fizica.

In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la  procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.

Precizam faptul ca art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a fost modificata, in timp ce prevederile anexei 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010 incepand cu data de 10 septembrie 2010.

In prezent urmare intrarii in vigoare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, pot apare urmatoarele situatii aferente perioadei de aplicare a Anexei 2 din Hotararea Guvernului nr. 791/2010:

1. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna august, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010. Asiguratul o va putea face pana la data de 25 septembrie 2010.

2. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna septembrie, anterior datei de 10 ale acestei luni, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform OUG nr. 58/2010.

Asiguratul o va putea face pana la data de 25 octombrie a.c. Dupa aceasta data, avand in vedere faptul ca prevederile anexei 2 ale Hotararea Guvernului nr. 791/2010 sunt abrogate, la data de 25 octombrie 2010 inceteaza, de drept, posibilitatea depunerii declaratiilor de asigurare conform OUG nr. 58/2010 pentru veniturile realizate anterior datei de 10 septembrie 2010.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul fiscalCAScontributii


Data aparitiei: 21 Septembrie 2010

Votati articolul "CAS - contribuitia de asigurari sociale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X