Valabil la 9.09.2011
Deoarece subiectele care trateaza procedurile de sponsorizare se pot dovedi utile adeseori pentru orice societate, se ia drept exemplu contractul de sponsorizare al unei societati incheiat cu o fundatie. In aceste conditii, procedura se inregistreaza in contabilitate printr-o formula specifica. In afara de stabilirea formulei contabile, se va vedea si daca aceasta firma, aflata pe pierdere, poate face sponsorizari si daca acestea pot fi considerate cheltuieli deductibile.
In primul rand, se da urmatoarea formula pentru evidenta contabila a sponsorizarii:
6582 = 5121 /5311/3028/etc.
Donatii acordate Conturi la anci in lei/ Casa/ Alte materiale consumabile/etc.
Conform art 21 alin 4 lit p din Codul fiscal cheltuielile cu sponsorizarile sunt cheltuieli nedeductibile, care prevede:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
"Sunt nedeductibile:
p) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare, si ale Legii bibliotecilor 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:
1. 3 la mie din cifra de afaceri;
2. 20% din impozitul pe profit datorat.
In limitele respective se incadreaza si cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, in scopul constructiei de localuri, al dotarilor, achizitiilor de tehnologie a informatiei si de documente specifice, finantarii programelor de formare continua a bibliotecarilor, schimburilor de specialisti, a burselor de specializare, a participarii la congrese internationale;"
Asadar, la calculul impozitului pe profit astfel de cheltuieli se considera nedeductibile, urmand sa se scada din impozitul pe profit rezultat suma din sponzorizare care indeplineste cumulativ conditiile de 3 la mie din cifra de afacaeri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. Nu exista o limita, avand in vedere ca indiferent de rezultatul obtinut (profit sau pierdere), sponsorizarile sunt cheltuieli nedeductibile.
Societatile care inregistreaza pierdere au voie sa faca sponsorizari, acestea fiind nedeductibile, iar in situatia in care se inregistreaza profit fiscal se scade din impozitul pe profit suma care indeplineste conditiile precizate mai sus.