In cazul in care au trecut cei 10 ani pentru jurnalele si documente justificative, vom stabili ce obligatii exista privind actele din contabilitate si daca acestea se predau arhivelor statului.
Solutia consultantului:
Potrivit art. 25 alin. (1) din Legea Contabilitatii 82/1991, registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.
Totodata, la art. 25 alin. (2) din Legea Contabilitatii 82/1991 se arata “prin exceptie de la prevederile alin. (1) se pot stabili, in mod justificat, prin ordin al ministrului economiei si finantelor, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani”. In acest sens, potrivit prevederilor Anexei 4 a OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile, lista documentelor financiar-contabile care se pastreaza timp de 5 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar.
Potrivit pct. 50 din Normelor metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar contabile din Anexa 1 a OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile, persoanele prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicata, au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate. Pastrarea registrelor si a documentelor justificative si contabile se face la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupa caz.
Conform art. 35 alin. 4 din Legea contabilitatii 82/1991, in situatia incetarii activitatii (existentei) societatii, situatiile financiare anuale, registrele contabile, precum si celelalte documente contabile obligatorii (inclusiv statele de salarii, care trebuie pastrate timp de 50 ani) se predau la arhivele statului.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
De asemenea, conform art. 18 din Legea Arhivelor Nationale 16/1996, in cazul desfiintarii unui creator de documente (cum este cazul unui societati comerciale radiate), documentele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, sunt preluate de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale.
Ca urmare, predarea documentelor la arhivele nationale se face in momentul incetarii, radierii societatii, persoanele prevazute la art. 1 din Legea 82/1991 , au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate.