Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale cu capital privat romanesc, infiintata anul trecut, care doreste sa contracteze lucrari de constructii intr-o alta tara membra UE. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale pe care le va avea societatea din punct de vedere al TVA-ului si impozitului pe profit, cum va factura si ce declaratii vor fi depuse, oferind totodata si inregistrarile contabile aferente.
Solutia consultantului:
Din punct de vedere al TVA
In conformitate cu prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal locul prestarii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
Astfel, prestarile de servicii efectuate pe teritoriul Frantei, constand in lucrari de constructii sunt neimpozabile pe teritoriul Romaniei.In aceste conditii veti factura fara TVA. Aceasta operatiune se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal ". Serviciile respective nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 156 indice 4 din Codul fiscal , indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii.
Serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile sunt detaliate la pct. 14 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii
In situatia in care efectuati achizitii pe teritoriul Frantei, va recomand sa va inregistrati in scopuri de TVA in Franta . Inregistrarea in scopuri de TVA in Franta va permite societatii sa deduca TVA inscrisa in facturile furnizorilor si prestatorilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul acestei tari, in conditiile stabilite de legislatia fiscala din aceasta tara. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, pentru lucrarile de amenajare executate pe teritoriul Frantei societatea va colecta TVA la cota aplicabila pe teritoriul acestui stat.
Operatiunile realizate pe teritoriul Frantei se vor raporta la autoritatea fiscala din Franta.
Potrivit art. 5 alin. (2) lit. g) din Conventiei de evitare a dublei impuneri, semnata intre Romania si Franta, adoptata prin Decretul 240/1974 , va fi considerat un sediu stabil un santier de montaj a carui durata depaseste 12 luni sau un santier de constructii a carui durata depaseste 18 luni. In sensul conventii, expresia sediu stabil indica un loc fix de afaceri in care intreprinderea exercita in total sau in parte activitatea sa.In situatia in care activitatea defasurata va depasi durata mentionata mai sus va trebui sa va infiintati un sediu stabil pe teritoriul Frantei.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, veti datora impozit calculat la venituri din care se vor deduce cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, potrivit prevederilor art. 21 alin (1) din Codul fiscal . In situatia in care veti detine un sediu stabil in Franta, va permite acestui stat ca in temeiul art. 7 sa impuna veniturile realizate prin intermediul acestuia. Desigur ca veniturile vor fi impuse si in Romania insa pentru impozitul platit in Franta veti beneficia de credit fiscal conform art. 31 din Codul fiscal . In cazul in care nu este indeplinita conditia de durata, veniturile vor fi impuse exclusiv in Romania in virtutea aceleiasi prevederi.
Din punct de vedere contabil:
Potrivit prevederilor art 259 din Reglemntarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.
In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.
Contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".
Se vor inregistra cheltuielile efectuate in timpul lunii :
- cheltuieli materiale:
602=302
- inregistrarea salariilor aferente angajatilor
641=421
- inregistrarea asigurarilor sociale aferente salariilor
645 = 43xx
- inregistrarea amortizarii unor utilaje utilizate la lucrare
6811 = 281x
la finalul lunii, colectarea tuturor cheltuielilor in contul de servicii in curs, prin inregistrarea:
332 = 712
facturarea lucrarilor finalizate catre beneficiar (pe baza de proces verbal de receptie semnat de ambele parti):
4111 = 704
si, concomitent, descarcarea "gestiunii" privind serviciile in curs:
712 = 332