Vom stabili mai jos, in ce masura, incepand din 2013, minusul de inventar mai este asimilat livrarii de bunuri. Totodata, vom stabili daca se va colecta TVA prin autofacturare sau daca nu se mai acorda dreptul la deducerea TVA.
Solutia consultantului:
Prin OG 15/2012 au fost abrogate prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. a) - c) din Codul fiscal, astfel nu se mai considera livrare de bunuri pentru bunurile lipsa la inventar.
Cu toate acestea, a fost modificata procedura de la art. 148 si 149 din Codul fiscal, pentru bunurile lipsa la inventar, adica se ajusteaza TVA dedus la achizitia bunurilor lipsa, printr-una dintre procedurile posibile:
a) conform art. 149 din Codul fiscal, pentru bunurile lipsa in gestiune, ce sunt de natura bunurilor de capital;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
b) conform art. 148 din Codul fiscal, pentru bunurile lipsa in gestiune, ce nu sunt bunuri de capital.
In esenta, prin ajustarea TVA intelegem tot o plata de TVA, insa nu ca urmare a unei livrari, ci ca urmare a deducerii unui TVA la achizitie. Legislatia nu a mai precizat in mod expres emiterea unei facturi, insa nici nu a interzis emiterea acesteia, astfel va recomandam sa utilizati autofactura.
Desigur, sunt prevazute cateva situatii punctuale cand nu se necesita ajustarea TVA, cum ar fi:
- bunuri pierdute ca urmare a fortei majore sau a unor calamitati;
- bunuri furate si demonstrate prin hotarare judecatoreasca definitiva;
- alte cateva situatii precizate punctual de lege.
Va recomandam sa analizati cu maxima atentie prevederile de la pct. 53 din HG 44/2004, ce mai precizeaza cateva conditii suplimentare sau documente justificative pentru scutirea de ajustare a TVA.