Precizam ca pana la data reinregistrarii in scopuri de TVA nu pot fi aplicate prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152, respectiv persoanele impozabile nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada in care nu au cod valid de TVA, dar au obligatia sa colecteze TVA emitand facturi cu TVA pentru operatiunile impozabile taxabile desfasurate in perioada respectiva, si sa plateasca TVA astfel colectata.
TVA colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate si/sau achizitiilor de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt persoane obligate la plata TVA (de exemplu: achizitii intracomunitare de bunuri, servicii intracomunitare primite, achizitii de bunuri supuse taxarii inverse conform art. 160) efectuate in perioada in care nu au cod valid de TVA, se declara in declaratia 311 care se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit
exigibilitatea TVA, data pana la care se si plateste.
[Incepand cu 1 ianuarie 2012: art. 11 alin. (1^1), (1^3) Cod fiscal, art. 153 alin. (9^1) lit. d) teza a 4-a, art. 156^3 alin. (10) lit. a), OPANAF nr. 2224/2013]
** In cazul in care se efectueaza livrari de bunuri prin organele de executare silita, se depune declaratia 311, dar plata taxei se efectueaza de organul de
executare silita sau, dupa caz, de cumparator.
[art. 156^3 alin. (10), pct. 75 din norme, pct. 80^1 alin. (2) din norme]
OBS.!!!
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Inactivii fiscal - daca desfasoara activitati economice, pe langa faptul ca nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada in care nu au cod valid de TVA, nu au nici dreptul de deducere a cheltuielilor cu achizitiile efectuate. [art. 11 alin. (1^1) Cod fiscal]
Persoana impozabila care a aplicat sistemul TVA la incasare si al carei cod de TVA a fost anulat din oficiu are obligatia sa colecteze TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate inainte de anularea codului de TVA, la data incasarii, daca incasarea are loc in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, sau in cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii. [art.134 alin. (4^1) Cod fiscal]
In cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri/ prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, indiferent daca acestea sunt ori nu incasate, pentru care data livrarii bunurilor/prestarii serviciilor are loc dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului, respectiv exigibilitatea taxei intervine la data incasarii, daca incasarea are loc in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, sau in cea
de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii.
In cazul facturilor pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, pentru care pentru care data livrarii bunurilor/prestarii serviciilor are loc dupa data iesirii din sistemul TVA la incasare, se colecteaza TVA la incasare numai pentru taxa aferenta contravalorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de iesirea din sistem. [art. 134 alin. (7) Cod fiscal]
Pentru facturile pentru diferenta contravalorii partiale a livrarii de bunuri/ prestarii de servicii emise dupa data iesirii din sistemul TVA la incasare, pentru care data livrarii bunurilor/prestarii serviciilor are loc dupa aceasta data, exigibilitatea TVA intervine la data emiterii facturii. [art. 134 alin. (4^1) Cod fiscal] TVA-ul astfel colectat se declara in declaratia 311 (vezi pagina nr. 4), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a avut loc incasarea, data pana la care trebuie efectuata si plata TVA.
[art. 156^3 alin. (10) lit. b), alin. (10^1), OPANAF nr. 2224/2013]
Sursa: DGFP Brasov