Contribuabilii mijlocii se vor intoarce de la 1 aprilie 2018 la administratiile fiscale judetene. Procesul de transfer se afla in desfasurare in prezent. Aceasta mutarea a fost decisa de Parlament la sfarsitul lunii decembrie 2017 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 49 din 18 ianuarie 2018. Astfel, a fost publicata Legea nr. 30/2018 pentru completarea art. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, conform careia administrarea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizeaza de organul fiscal de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti, in functie de situatie.
In prezent, firmele mijlocii sunt administrate la nivel regional, cele mari - de catre Directia marilor contribuabili, iar firmele mici sunt supravegheate la nivel judetean.
Asadar, se elimina competenta regionala in favoarea competentei judetene. Va reamintim ca administrarea contribuabililor mijlocii de catre organul fiscal regional a fost introdusa la 1 februarie 2016.
Care sunt caracteristicile contribuabililor mijlocii?
Cifra de afaceri neta: 35 de milioane de lei
Numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Totalul activelor: 17,5 milioane de lei
Procedura de administrare a contribuabililor mijlocii
Potrivit Ordinului ANAF nr. 560/2016, organele fiscale centrale competente pentru administrarea contribuabililor mijlocii si a sediilor secundare inregistrate fiscal ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor infiintate de contribuabilii mijlocii sunt administratiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice sau Administratia fiscala pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, dupa caz, pentru:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
• contribuabilii persoane juridice care isi au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a regiunii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz;
• sediile secundare infiintate de contribuabilii mijlocii care isi au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a regiunii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, chiar daca locul de desfasurare a activitatii sediilor secundare se afla pe raza teritoriala a altor regiuni/municipiului Bucuresti;
• grupul fiscal unic al carui reprezentant isi are domiciliul fiscal pe raza teritoriala a regiunii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz;
• contribuabilii nerezidenti pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanti sau reprezentanti fiscali.
Elementele principale care constituie procedura de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii
• Procedura de inregistrare fiscala;
• Administrarea grupului fiscal unic;
• Obligatii declarative;
• Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare;
• Solicitarea documentelor de catre contribuabilii mijlocii;
• Comunicarea documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii;
• Procedura de plata a obligatiilor fiscale la contribuabilii mijlocii;
• Procedura de control fiscal la contribuabilii mijlocii;
• Activitatea de solutionare a contestatiilor;
• Procedura de indrumare si asistenta pentru contribuabilii mijlocii;
• Procedura de urmarire a respectarii inlesnirilor la plata aflate in derulare acordate contribuabililor mijlocii;
• Procedura de compensare si de restituire a obligatiilor bugetare;
• Procedura de executare silita a contribuabililor mijlocii;
• Procedura de monitorizare a contribuabililor mijlocii;
• Procedura de reprezentare in fata instantelor si de asistenta legala pentru activitatea administratiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice si Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, prin Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii;
• Inspectia economico-financiara la contribuabili mijlocii.
Ce efecte va avea aceasta procedura?
Dupa cum am mentionat mai sus, legea nr. 30/2018 introduce de la 1 aprilie 2018 revenirea administrarii contribuabililor mijlocii in sarcina organelor fiscale judetene, respectiv al municipiului Bucuresti. Ce inseamna acest lucru? ANAF de judet va avea noi competente, in timp ce contribuabilii mijlocii vor suporta mai putine costuri in raport cu organul fiscal ce ii monitorizeaza.