Update. Articol actualizat in data de 29 martie 2018. Presedintele ANAF a emis ordinul nr. 883/2018 pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale.
Vechea lege acorda amnistie in cazul contribuabililor care au realizat vanzari de imobile in calitate de persoana fizica si care au achitat impozitul pe venitul din cedarea proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si celor care au realizat venituri din productia agricola, au realizat activitati de transformare a productiei agricole sau au prestat servicii manuale in zona activitatilor agricole si au depasit plafonul de inregistrare in scopuri de TVA, iar acestea nu s-au inregistrat in scopuri de TVA. Aceste persoane nu vor fi obligate sa achite diferentele de TVA si diferentele la cheltuielile accesorii.
Legea nr.29/2018: ce modificari a suferit?
Proiectul de ordin nr. 883/2018 aproba urmatoarele:
• procedura referitoare la intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venit si contributii sociale, precum si accesoriile aferente, care pot face obiectul anularii conform prevederilor art. 1 din Legea nr. 29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii;
• procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale reprezentand diferente de TVA si accesoriile aferente acestora, stabilite in sarcina contribuabililor prevazuti la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale, care pot beneficia de anularea obligatiilor fiscale;
• procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza prevederilor Legii nr. 29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale;
• modelul formularului „Decizie de anulare a obligatiilor fiscale“.
• In vederea intocmirii si transmiterii catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 29/2018, cuprinse in decizii de impunere privind sumele stabilite suplimentar ca urmare a inspectiei fiscale, emise si comunicate contribuabilului, la nivelul structurii de inspectie fiscala emitente a actelor administrativ-fiscale, se va proceda dupa cum urmeaza:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T pentru Contribuabili Mici
‐ vor fi identificate rapoartele de inspectie fiscala si actele administrativ-fiscale incheiate si comunicate contribuabililor, in urma carora au fost stabilite diferente suplimentare de obligatii fiscale reprezentand impozite, taxe si contributii de natura celor ce pot intra sub incidenta legii;
‐ efectuarea unei analize care va consta in verificarea constatarilor inscrise in acte, in vederea stabilirii daca diferentele de obligatii fiscale stabilite suplimentar sunt de natura celor ce pot intra sub incidenta acestei legi;
‐ in situatia in care in decizia de impunere se regasesc inscrise numai sume stabilite suplimentar, organul de inspectie fiscala va completa lista prin preluarea integrala a sumei ce poate face obiectul anularii din decizia de impunere (atat obligatia fiscala principala, cat si cea accesorie);
‐ in situatia in care in totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atat sume de natura celor mai sus amintite, cat si sume care nu intra sub incidenta actului normativ respectiv, organul de inspectie fiscala va proceda, pentru fiecare obligatie fiscala in parte, la refacerea calculelor aferente sumei stabilite suplimentar, atat pentru obligatia fiscala principala, cat si pentru obligatia fiscala accesorie;
‐ lista va fi intocmita de persoana responsabila din cadrul organului de inspectie fiscala si avizata de seful de serviciu si de seful de administratie adjunct - inspectie fiscala, urmand a fi comunicata compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea contribuabilului, in vederea completarii cu cuantumul sumelor ramase nestinse pana la data intrarii in vigoare a legii si a stabilirii sumelor finale ce pot face obiectul anularii;
‐ in situatia in care actele administrative fiscale identificate care cuprind obligatii fiscale si constatari ce se incadreaza in prevederile legii se afla in procedura de solutionare a contestatiilor la organul fiscal si nu a fost comunicata o decizie de solutionare, organul de inspectie fiscala va mentiona aceste aspecte in cuprinsul listei, compartimentul de evidenta pe platitor urmand sa dispuna asupra anularii obligatiilor in cauza.
• 1. In vederea intocmirii si transmiterii catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 29/2018
privind anularea unor obligatii fiscale, denumita in continuare lege, cuprinse in decizii de impunere privind sumele stabilite suplimentar ca urmare a inspectiei fiscale, emise si comunicate contribuabilului, la nivelul structurii de inspectie fiscala emitente a actelor administrativ-fiscale, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) vor fi identificate rapoartele de inspectie fiscala si actele administrativ-fiscale incheiate si comunicate contribuabililor, in urma carora au fost stabilite diferente suplimentare de obligatii fiscale reprezentand impozite, taxe si contributii de natura celor ce pot intra sub incidenta legii;
b) se va efectua o analiza a actelor identificate potrivit lit. a), care va consta in verificarea constatarilor inscrise in acestea, in vederea stabilirii daca diferentele de obligatii fiscale stabilite suplimentar sunt de natura celor ce pot intra sub incidenta art. 1 din lege;
c) in situatia in care in decizia de impunere se regasesc inscrise numai sume stabilite suplimentar de natura celor care pot intra sub incidenta art. 1 din lege, organul de inspectie fiscala va completa lista prin preluarea integrala a sumei ce poate face obiectul anularii din decizia de impunere (atat obligatia fiscala principala, cat si cea accesorie);
d) in situatia in care in totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atat sume de natura celor ce pot intra sub incidenta art. 1 din lege, cat si sume care nu intra sub incidenta actului normativ respectiv, organul de inspectie fiscala va proceda, pentru fiecare obligatie fiscala in parte, la refacerea calculelor aferente sumei stabilite suplimentar, atat pentru obligatia fiscala principala, cat si pentru obligatia fiscala accesorie. Acestea vor fi recalculate pentru aceeasi perioada pentru care au fost calculate initial in decizia de impunere, astfel incat sa se cuprinda in lista numai obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii conform legii;
e) lista va fi intocmita de persoana responsabila din cadrul organului de inspectie fiscala si avizata de seful de serviciu si de seful de administratie adjunct - inspectie fiscala, urmand a fi comunicata compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea contribuabilului, in vederea completarii cu cuantumul sumelor ramase nestinse pana la data intrarii in vigoare a legii si a stabilirii sumelor finale ce pot face obiectul anularii, potrivit prevederilor art. 1 din lege. Nominalizarea persoanelor care vor duce la indeplinire cele de mai sus se va face prin decizie a conducatorului organului fiscal (sefii administratiilor judetene ale finantelor publice, sefii administratiilor de sector ale finantelor publice);
f) in situatia in care actele administrative fiscale identificate care cuprind obligatii fiscale si constatari ce se incadreaza in prevederile legii se afla in procedura de solutionare a contestatiilor la organul fiscal si nu a fost comunicata o decizie de solutionare, organul de inspectie fiscala va mentiona aceste aspecte in cuprinsul listei, compartimentul de evidenta pe platitor urmand sa dispuna asupra anularii obligatiilor in cauza.
2. Sumele din deciziile de impunere emise ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale, necomunicate contribuabilului, nu vor face obiectul anularii, respectiv al scaderii din evidenta fiscala si nu vor fi inscrise in lista prevazuta la pct. 1, intrucat obligatiile fiscale inscrise in aceste decizii nu sunt inregistrate in evidenta fiscala.
3. Informatiile pe care lista prevazuta la pct. 1 trebuie sa le contina sunt urmatoarele:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscala;
c) numarul si data deciziei de impunere in care sunt cuprinse obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii;
d) (suma stabilita) sumele suplimentare stabilite de natura celor ce pot face obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si, dupa caz, obligatiile fiscale accesorii (daca au fost calculate de organele de inspectie fiscala).|
In vederea intocmirii si transmiterii catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 29/2018.
Informatiile pe care trebuie sa le contina aceasta lista sunt urmatoarele:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscala;
c) numarul si data deciziei de impunere in care sunt cuprinse obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii;
d) suma TVA de plata stabilita prin decizia de impunere pentru perioadele verificate, anterioare datei de 31.12.2016;
e) suma reprezentand TVA deductibila, aferenta operatiunilor desfasurate pana la data de 31.12.2016, cuprinse in deconturile depuse de contribuabil dupa emiterea deciziei de impunere si care au facut obiectul inspectiei fiscale;
f) diferenta de TVA de plata ce poate face obiectul anularii (suma TVA de plata stabilita prin decizia de impunere diminuata cu suma reprezentand TVA deductibila, cuprinsa in deconturile depuse de contribuabil dupa emiterea deciziei de impunere aferente operatiunilor desfasurate pana la data de 31.12.2016 si care au facut obiectul inspectiei fiscale, dupa caz);
g) accesoriile aferente TVA de plata ce pot face obiectul anularii, stabilite prin deciziile de impunere emise de organele de inspectie fiscala;
h) perioada pentru care au fost stabilite obligatiile fiscale principale;
i) data pana la care au fost calculate accesoriile;
j) temeiul legal;
k) alte informatii (contestatii in curs, sesizari penale etc.).
********
Conform unui bulentin ANAF pe care l-am publicat intr-un articol anterior, referitor la actele normative cu incidenta fiscala in perioada 15-19 ianuarie 2018, a fost publicata Legea nr.29/2018 in Monitorul Oficial nr.52 din 18 ianuarie 2018. Aceasta face referire la anularea unor declaratii fiscale pe care le veti descoperi in continuare.
Precizari suplimentare despre Legea nr.29/2018 din 15 ianuarie 2018
Iata care sunt normele de aplicare a legii nr. 29/2018!
- Legea 29/2018 se refera la tranzactiile de vanzare de imobile efectuate de persoanele fizice pana la data de 1 iunie 2017 si pentru care s-a platit impozit pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice. In situatia in care aceste tranzactii au fost ulterior reincadrate fiscal de inspectia fiscala (fiind considerate venituri din activitati independente) se vor anula din oficiu toate diferentele de obligatii fiscale suplimentare stabilite de organele fiscale (inspectie) cu aceasta ocazie. Totodata, in viitor, organele fiscale, pentru tranzactiile de mai sus, nu vor avea dreptul de a le reincadradin punct de vedere fiscal.
- Legea se mai refera si la persoanele fizice, persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF) care au realizat venituri din activitati agricole pana la data de 31 decembrie 2016. In situatia in care pentru acestea au fost stabilite de organele fiscale (inspectie) diferente de TVA datorita depasirii plafonului de scutire de 220.000 lei acestea se vor anula. In mod corespunzator situatiei de mai sus, nici in viitor organele fiscale nu vor avea dreptul de a stabili diferente privind TVA pentru persoanele fizice respective.
- Persoanele care au efectuat plata obligatiilor fiscale pentru care legea prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate.
Procedura de aplicare a legii se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
Sursa: AJFP Mehedinti