email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie contabila: Diferentele din reevaluarea constructiilor si terenurilor apartinind domeniului public

reevaluarea constructiilorreevaluareconturiinregistrari contabiledomeniu publicfonduri

Se va stabili mai jos care este monografia pentru inregistrarea diferentelor rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinand domeniului public.

Activele fixe apartinind domeniului public sint active care nu se amortizeaza, asa cum este specificat in OG 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 9 litera a):

"Art. 9
Activele fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, care nu se supun amortizarii, sint urmatoarele:
a) bunurile care apartin domeniului public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale potrivit legii, inclusiv investitiile efectuate la acestea;"
 
De asemenea, o alta reglementare care stabileste ca bunurile aflate in domeniul public nu sint supuse amortizarii este Legea 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare, care, la art. 5, prevede:
"Art. 5
Sint considerate active corporale, dar nu se supun amortizarii: mijloacele fixe aflate in proprietatea publica, lacurile, baltile, iazurile, care nu sint rezultatul unei investitii, precum si terenurile, inclusiv cele impadurite."
 
Stabilirea acestei proprietati, de a nu se amortiza, a mijloacelor fixe aflate in domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, este importanta pentru efectuarea inregistrarilor contabile privind rezultatele reevaluarilor acestor mijloace fixe.
 
Reevaluarea activelor aflate in proprietatea statului (publica sau privata) se efectueaza in conformitate cu Normele Metodologice din 25 noiembrie 208 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobate prin Ordinul 3471/2008.
In aceste norme, diferentele din reevaluarea activelor, atit a celor amortizabile, cit si a celor neamortizabile (din domeniul public), sint tratate la punctele 5 si 7.

Punctul 7, literele a) si b), relateaza tratamentul contabil al rezultatului din reevaluarea activelor neamortizabile (din domeniul public) astfel:

"a) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o crestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o crestere a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in creditul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz).

b) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o descrestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o diminuare a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in debitul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz)."
 
Conform celor de mai sus, diferentele rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinind domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale (neamortizabile) se inregistreaza astfel:

- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere de valoare fata de valoarea initiala dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mare decit valoarea inregistrata in contabilitate):
> pentru constructii:

212 = 1052 - cu diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 1052 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

2111 = 1051 - cu diferenta in plus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 1051 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea terenurilor.
 
- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere de valoare fata de valoarea initiala, dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mica decit valoarea inregistrata in contabilitate):

> pentru constructii:

1052  = 212 - cu diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 101  / 103 = 1052 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

1051 = 2111- cu diferenta in minus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 101 / 103 = 1051 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea terenurilor.
 
Conturile 101 si 103 reprezinta "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului" si, respectiv, "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale".
De asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca se vor intocmi anumite situatii prevazute in anexele 1b) si 1e) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 3471/2008.
 
Baza legala:
- functiunea contului 105 prevazuta la art. 10 din aceleasi norme metodologice.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reevaluarea constructiilorreevaluareconturiinregistrari contabiledomeniu publicfonduri


Data aparitiei: 12 Iunie 2014

Votati articolul "Monografie contabila: Diferentele din reevaluarea constructiilor si terenurilor apartinind domeniului public":
Rating:

Nota: 3.63 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X