Intrebare
Un SRL a inchiriat in sept 2007 o cladire de la asociatul firmei pentru a o moderniza si a o folosi ca restaurant. S-au facut modernizari timp de 3 ani care au depasit 20% din valoarea cladirii. S-a dedus TVA si toate cheltuielile au fost prinse in contul 212. Ce inregistrari erau corecte pentru modernizari? Trebuie facute ajustari de TVA cand se restituie cladirea la 1.10.2011?
Raspuns:
Potrivit prevederilor OMFP 3055/2009 privind adoptarea reglementarilor contabile conforme cu directiva a IVA, pct. 111:
111. - (1) Amortizarea imobilizarilor corporale concesionate, inchiriate sau in locaţie de gestiune se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
(2) Se supun, de asemenea, amortizarii investiţiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investiţiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. În funcţie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o alta modalitate de cedare. Înregistrarea in contabilitate a operaţiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Astfel din punct de vedere contabil consideram ca s-a procedat corect la inregistrarea acestor modernizari in contul 212. Acestea vor fi amortizate pe perioada contractului.
Din punct de vedere al TVA, aceste modernizari reprezinta bunuri de capital potrivit prevederilor art. 149 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Potrivit prevederilor art. 149 alin. (2) lit. b) in cazul acestor modernizari perioada de ajustare este de 20 de ani.
Astfel, in cazul in care aceste modernizari se restituie proprietarului inainte de expirarea celor 20 de ani din cadrul perioadei de ajustare, se considera ca bunul de capital isi inceteaza existenta. In acest caz intervine obligatia ajustarii TVA doar in cazul in care bunul de capital nu face obiectul unei livrari taxabile. Astfel daca transferul catre proprietar se va factura atunci consideram ca nu se impun obligatii privind ajustarea. Atentie, tinand cont ca cele 2 entitati, proprietarul si chiriasul sunt entitati afiliate, transferul trebuie sa aiba loc la valoare de piata.