email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Rambursare TVA

tvarambursare

 

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Intrebare:

O societate nou infiintata achizitioneaza cladiri in vederea desfasurarii activitatii de fabricare obiecte sanitare, in baza unui contract de vanzare cumparare. Societatea nou infiintata solicita rambursarea TVA rezultat din aceasta tranzactie dar organele fiscale considera ca societatea nu are drept de deducere la momentul acesta deoarece societatea nu a realizat activitati economice sau alte operatiuni care dau drept de deducere a TVA si ca societatea trebuie sa faca ajustarea taxei deductibile aferenta achizitiei bunurilor de capital ( cladiri ) conform art 149 Cod Fiscal si pct 54 din HG 44/2004. Care este situatia reala?

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Raspuns:

Dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei de cladiri poate fi exercitat la momentul achitiziei numai in functie de intentia firmei dvs. de a le utiliza pentru operatiuni taxabile. Pentru a dovedi aceasta intentie, firma dvs. are obligatia de a dovedi acest fapt echipei de inspectie fiscala. Ajustarea impusa de catre organele fiscale presupune faptul ca firma dvs. si-a exercitat eronat dreptul de deducere a TVA deoarece realizeaza operatiuni scutite fara drept de deducere. Faptul ca societatea nu a realizat efectiv operatii taxabile nu indreptateste organul de control sa va anuleze dreptul de deducere a TVA. Anularea acestui drept trebuie fundamentat si argumentat de catre echipa de inspectie fiscala in functie de constatarile efectuate urmare inspectiei fiscale ocazionate de solutionarea cu control anticipat a decontului cu suma negativa pentru care firma dvs. a solicitat rambursarea.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

In situatia in care dvs. dovediti intentia de desfasurare a operatiunilor impozabile iar organul de inspectie fiscala nu poate justifica legal anularea dreptului de deducere a TVA, aveti posibilitatea sa faceti uz de concluziile cazului solutionat de Curtea Europeana de Justitie C-110/94 (INZO), conform carora poate fi considerata activitate economica in sensul art. 4 din Directiva a VI-a (in prezent art. 9 din Directiva 112/2006/CE) chiar prima cheltuiala de investitie efectuata in scopul desfasurarii unei activitati. Conform acestei decizii, autoritatile fiscale trebuie sa aiba in vedere intentia declarata a persoanei de a desfasura activitati taxabile. Din aceiasi decizie, rezulta faptul ca de vreme ce autoritatea fiscala recunoaste calitatea de persoana impozabila a unei firmei in sensul TVA pentru simplul fapt ca si-a declarat intentia de a desfasura o activitate economica, acestea trebuie sa considere activitate economica chiar existenta unui studiu de profitabilitate pentru activitatea care urmeaza a fi desfasurata in vederea realizarii de operatiuni taxabile. Cu exceptia cazurilor in care sunt suspiciuni de abuz sau frauda, aceasta decizie impune respectarea principiului stabilitatii si neutralitatii TVA, fara a se retrage calitatea de persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA, cu drepturi si obligatii.

De asemenea:

- la paragraful 15 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 22 din Cazul Curtii Europene de Justitie C-268/83 (ROMPELMAN) prin care Curtea sustine ca activitatile economice prevazute la art. 4(1) din Directiva a VI-a pot consta si in activitati premergatoare activitatii economice, fiind date drept exemplu achizitia de bunuri si de proprietati imobiliare.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

- la paragraful 23 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 24 din Cazul ROMPELMAN unde Curtea a statuat ca este obligatia persoanei care solicita deducerea TVA sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii si art. 4 din Directiva a VI-a nu impiedica autoritatile fiscale sa solicite dovezi obiective care sa sustina intentia declarata de a desfasura activitate economica dnd nastere la activitati taxabile.

In concluzie, din jurisprudenta Curtii Europene de Justitie reiese ca pot exista situatii in care se acorda drept de deducere a TVA pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate anterior inceperii activitatii taxabile, chiar daca ulterior acestea nu vor fi utilizate in cadrul activitatii taxabile. Acest fapt este posibil numai daca se dovedeste intentia persoanei la momentul achizitiei de a utiliza bunurile si serviciile in folosul activitatilor taxabile ulterioare, dar acest lucru nu a mai fost posibil ulterior acestor operatiuni.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Astfel, numai echipa de inspectie fiscala, att in baza documentelor puse la dispozitie de reprezentantul legal al firmei dvs. ct si a constatarilor efectuate poate decide daca acorda sau nu acorda dreptul de deducere pentru cladirile achizitionate de firma dvs. Echipa de inspectie fiscala poate constata faptul ca respectivele cladiri urmeaza a fi demolate in vederea construirii altor obiective. In acest caz, suma TVA aferenta achizitiei nu este deductibila d.p.d.v. al TVA.

Cele mentionate rezulta si din Norme metodologice de aplicare a Codului fiscal conform caruia:

- punctul 45 alineatul (1) dat in aplicarea articolului 145 alineatul 4, o persoana impozabila poate deduce TVA aferenta achizitiilor efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA ,,In sensul art. 145 alin. (4) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada prevazuta la art. 147^1 alin. (2) din Codul fiscal. Intentia persoanei trebuie evaluata in baza elementelor obiective, cum ar fi faptul ca aceasta incepe sa angajeze costuri si/sau sa faca investitii pregatitoare necesare initierii acestei activitati economice. ,,

- punctul 66 alineatul (2) dat in aplicarea articolului 153 alineatul (1 conform caruia activitatea economica se considera ca ,,fiind inceputa din momentul in care o persoana intentioneaza sa efectueze o astfel de activitate. Intentia persoanei trebuie apreciata in baza elementelor obiective, de exemplu, faptul ca aceasta incepe sa angajeze costuri si/sau sa faca investitii pregatitoare necesare initierii unei activitati economice.,,

Opinia mea este ca, in baza prevederilor enumerate anterior, numai dvs. aveti posibilitatea sa demonstrati echipei de inspectie fiscala ca respectivele cladiri sunt intr-adevar destinate activitatilor taxabile astfel inct sa va acorde rambursarea taxei aferente.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvarambursare


Data aparitiei: 19 Ianuarie 2010

Votati articolul "Rambursare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X