Unele firme se confrunta destul de des cu situatiii in care nu se constata in timp util depasirea plafonului care obliga astfel la iesirea din sistemul TVA la incasare.
In astfel de situatii, se urmeaza o procedura stricta pe care v-o prezentam prin cele ce urmeaza, luand ca exemplu o firma care a depasit plafonul de 2.250.000 lei in luna octombrie 2013. Societatea aplica TVA la incasare si este platitoare de TVA lunar. Firma sesizeaza abia in ianuarie 2014 acest fapt, iar pentru luna noiembrie decontul de TVA a fost lucrat cu TVA la incasare.
In aceasta situatie, ANAF cere depunerea Declaratiei 097 privind scoaterea din sistemul TVA la incasare cu 01.02.2014. Vom vedea si daca societatea va face corectie asupra deconturilor pentru facturile din noiembrie intocmite cu TVA la incasare.
Potrivit OMFP 339/2013, persoanele impozabile inscrise in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, care realizeaza o cifra de afaceri determinata conform art. 134^2 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal ce depaseste plafonul de 2.250.000 lei si care nu depun la organele fiscale notificarea, in vederea schimbarii sistemului aplicat (formular 097), sunt radiate din acest registru, din oficiu, de organele fiscale.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Notificarile depuse se prelucreaza de organul fiscal in maximum o zi lucratoare de la depunere si persoanele impozabile care le-au depus sunt radiate din registru, cu inscrierea datei pana la care exista obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare, potrivit legii.
Pentru nedepunerea notificarii de catre persoanele obligate potrivit legii se aplica sanctiunile pentru neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni, prevazute de Codul de procedura fiscala.
Identificarea persoanelor impozabile care indeplinesc conditia de radiere din oficiu din registru se face trimestrial, incepand cu data de 26 a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic, respectiv dupa prelucrarea notificarilor primite (formular 097 privind incetarea aplicarii sistemului) si a deconturilor de TVA (formular 300) depuse pentru perioadele fiscale din trimestrul anterior.
Pentru identificarea persoanelor impozabile care urmeaza sa fie radiate din oficiu din registru, compartimentul de specialitate calculeaza, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, cifra de afaceri realizata in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie a anului calendaristic curent si sfarsitul trimestrului de referinta de persoanele impozabile care sunt inregistrate in registru.
Calculul cifrei de afaceri se face cu respectarea dispozitiilor art. 134^2 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal si ale pct. 16^2 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, avand in vedere:
a) deconturile de TVA (formular 300) - randurile din decont, conform pct. 16^2 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal;
b) deciziile privind indreptarea erorilor materiale din deconturile de TVA aferente perioadelor fiscale anterioare din anul in curs, care au fost emise pana la data efectuarii calculului cifrei de afaceri, daca sunt modificate randurile din decont care au fost avute in vedere la calculul cifrei de afaceri.
Dupa efectuarea calculului cifrei de afaceri se compara lista persoanelor impozabile cu cifra de afaceri mai mare de 2.250.000 lei cu lista persoanelor impozabile care au depus notificarea prevazuta de lege (formular 097) in vederea incetarii aplicarii sistemului TVA la incasare, pana la data aplicarii procedurii de radiere din registru.
Pentru persoanele impozabile a caror cifra de afaceri a depasit plafonul de 2.250.000 lei si care nu au depus notificarea prevazuta de lege (formular 097 privind incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare), compartimentul de specialitate intocmeste urmatoarele documente:
a) referatul prin care propune, pentru toti contribuabilii selectati, radierea, din oficiu, a inregistrarii in registru, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura;
b) proiectele deciziilor de radiere, din oficiu, din registru, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin, pentru fiecare contribuabil selectat.
Documentele prevazute la pct. 8 se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale si se inainteaza, impreuna cu documentatia pe baza careia au fost intocmite, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
Decizia de radiere din registru se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se comunica contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
Impotriva deciziei de radiere, din oficiu, din registru se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in conformitate cu dispozitiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelasi act normativ.
Compartimentul de specialitate radiaza persoanele impozabile din registru cu data inscrisa in decizia de radiere, respectiv cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei privind radierea, din oficiu, din registru.
Prin urmare, inainte de depunerea notificarii (formular 097) trebuie sa verificati daca nu ati fost radiat din oficiu de catre organul fiscal de care apartineti. Recomandam depunerea notificarii (097) inaintea datei de 25 ianuarie 2014.
In legatura cu facturile emise cu TVA la incasare, potrivit noilor reguli, indroduse prin OUG 111/2013, dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, aveti obligatia de a colecta TVA la incasarea facturilor. In legatura cu taxa de dedus din facturile furnizorilor aceasta se va deduce dupa plata furnizorilor respectivi.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro