email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune. Procedura valabila in 2014

OPANAF 1.985/2012inregistrarea contractelor de fiduciecontracte fiducielocatiunedrepturi de creanta


Revenim cu informatii complete in ce priveste inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune, mentionand ca pentru 2014 este valabila procedura aprobata prin OPANAF 1.985/2012 publicat in Monitorul Oficial nr. 16/9.01.2013.

Astfel, va reamintim ca prin OPANAF 1.985/2012 s-au aprobat:

    Procedura inregistrarii contractelor de fiducie - Anexa 1;
    Procedura inregistrarii contractelor de locatiune - Anexa 2;
    Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie - Anexa 3;
    Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune - Anexa 4.



1. Procedura de inregistrarea contractelor de fiducie

Fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distincta de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor.


Partile contractului de fiducie

Orice persoana fizica sau juridica poate fi constituitor in contractul de fiducie.

Pot avea calitatea de fiduciari in acest contract numai institutiile de credit, societatile de investitii si de administrare a investitiilor, societatile de servicii de investitii financiare, societatile de asigurare si de reasigurare legal infiintate. De asemenea, pot avea calitatea de fiduciari notarii publici si avocatii, indiferent de forma de exercitare a profesiei.

Din punct de vedere fiscal, impunerea veniturilor realizate din operatiunea de fiducie este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


 Obligatie

Aceasta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit prevederilor art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, detin calitatea de fiduciar si au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe contribuabilii care detin calitatea de fiduciar.



 Completare si depunere

Contribuabilul care detine calitatea de fiduciar, depune, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului de fiducie, la organul fiscal competent "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", insotita de contractul de fiducie, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de fiduciar.

Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de fiducie cu originalul si restituie fiduciarului originalul.

In cazul in care fiduciarul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de fiducie.

Modificarea si incetarea contractului de fiducie se inregistreaza, de fiduciar, la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de fiducie, a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora, la organul fiscal, este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de fiducie/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de fiducie/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.

 Alte precizari

Declaratia si documentele depuse de fiduciar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de fiducie intr-un Registru al contractelor de fiducie, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de fiducie se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor de fiducie.


2. Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune


Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. Locatiunea bunurilor imobile si aceea a bunurilor mobile se numeste inchiriere, iar locatiunea bunurilor agricole poarta denumirea de arendare.



Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

 Obligatie


Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.



Completare si depunere

Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", insotita de contractul de locatiune, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de locator.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si va restitui locatorului originalul.

In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal prin depunerea declaratiei avand bifata casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de locatiune/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.



Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica

Obligatie

Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) Cod Fiscal.

Organ fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala:

- persoana fizica isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, daca aceasta este diferita de domiciliu - in cazul persoanelor fizice rezidente;

- se afla bunul supus impunerii - in cazul persoanelor fizice nerezidente.



Completare si depunere

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare si opteaza pentru determinarea venitului net, in sistem real, depun la organul fiscal contractul de locatiune, in original si copie, in termen de 15 zile de la incheierea acestuia, odata cu Declaratia privind venitul estimat/norma de venit, formular 220.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei cu originalul si va restitui locatorului originalul. in cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Data inregistrarii contractelor de locatiune este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

Pentru contractele de locatiune inregistrate direct la registratura organului fiscal, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de locatiune transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Important! Pentru contribuabilii care obtin venituri din arendare pentru care impunerea este finala sunt aplicabile prevederile privind inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice


 Alte precizari

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.


Sursa: asistenta-contribuabili.ro



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OPANAF 1.985/2012inregistrarea contractelor de fiduciecontracte fiducielocatiunedrepturi de creanta


Data aparitiei: 28 Aprilie 2014

Votati articolul "Inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune. Procedura valabila in 2014":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X